4000 euro per stuk

Dure bakfiets verkoopt als warm broodje: 'Die auto moet nu echt de stad uit'

24 juni 2020 14:34 Aangepast: 24 juni 2020 16:05
Een familiefiets van Urban Arrow Beeld © Urban Arrow

Ze worden weleens de Rolls Royce onder de bakfietsen genoemd. De populaire elektrische variant van het Nederlandse bedrijf Urban Arrow is inmiddels een bekend gezicht in veel steden. Opgezet door twee Amsterdamse 'bakfietsvaders' die niet meer zwetend bij Artis wilden aankomen. Vanaf 4000 euro per stuk, 'maar dat is een schijntje als je het vergelijkt met een auto.'

Jorrit Kreek en Gerald van Weel begonnen in 2010 met bouwen aan hun fietsenimperium. Ze kenden elkaar via via, hadden allebei kinderen én een bakfiets. "Zo een met een stalen frame en een houten bak", zegt Kreek (52).

Niet elektrisch en niet echt comfortabel, vonden de heren: "Je kinderen zitten niet lekker en als je bij de dierentuin aankomt is je rug nat van het zweet."

Libelle-imago

Kreek importeerde eerder Zweedse fietsen, Van Weel werkte onder meer bij Bugaboo. Samen besloten ze een combinatie van een e-bike en een bakfiets te ontwerpen. Het Libellemama-imago mocht van die fiets af: Het moest een stoer ding zijn, waarmee je ver kon fietsen zonder oververhit te raken.

"Een bakfiets was toen nog een beetje een Amsterdam Oud-Zuidverhaal, en een elektrische fiets iets voor ouderen. Maar we wisten ook: dat gaat veranderen", aldus Kreek.

Auto op twee wielen

Het werd volgens de ondernemer een auto op twee wielen, gemaakt van lichtere materialen zoals aluminium. Met als bijzondere toevoeging een modulair frame: de fiets bestaat uit twee delen. Je kunt er een andere voorkant op zetten, bijvoorbeeld een grotere bak.

"Maar het grootste voordeel is dat je de fietsen uit elkaar kunt halen en makkelijk kunt verschepen."

Dit jaar moeten er zo'n 15.000 stuks worden verkocht, in landen zoals Duitsland, de VS, Nederland en Frankrijk. Dat is een verdubbeling ten opzichte van 2019, zegt de ondernemer. Ze wonnen een internationale prijs, haalden investeerders aan boord en kregen de bank mee.

Vorig jaar werd Urban Arrow overgenomen door Pon. "We opereren zelfstandig", aldus Kreek. Er staan vijftig mensen op de loonlijst.

Dure dingen

Ze waren al veertig toen ze begonnen en dat hielp bij de groei, zegt de ondernemer. En een hele dure fiets, want de prijzen voor alle Urban Arrows liggen boven de 4000 euro. Een speciale editie kostte zelfs 7000 euro en die was zo weg, zegt Kreek.

"Als je het afzet tegen een auto, dan is een elektrische fiets een no-brainer", aldus de ondernemer. Hij geeft toe: die auto is wel handig voor vakanties en langere afstanden. De fiets heeft een actieradius van zo'n 50 kilometer. Daarbij houdt deze je niet droog als het regent.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

VanMoof haalt 12,5 miljoen op: 'Vraag naar elektrische fiets groeit'

Geen auto in de stad

Ga je voor een tweede auto, of toch een e-bike? Tel je er de brandstof, parkeren en belastingen bij op dan is het laatste in veel gevallen goedkoper. Veel mensen zien zo'n fiets ook als vervanging van een auto, weet Kreek.

Een auto in de stad? Tegenwoordig word je bijna voor gek verklaard als je daar nog aan begint. "Ik noem het Klimaatakkoord van Parijs altijd een van de succesfactoren van ons bedrijf."

Mensen en honden vervoeren

We gaan voor groen en die auto moet de stad uit, vervuilende voertuigen worden steeds vaker geweerd. Maar een vervanger moet wel volwaardig zijn, zegt de ondernemer. Minstens net zo snel en handig. Urban Arrow richt zich daarom specifiek op transportfietsen. "We willen spullen vervoeren, of dat nou kinderen, honden of boodschappen zijn." Het moet met gemak kunnen.

De elektrische fiets heeft in de afgelopen jaren een vlucht genomen. In Nederland verkochten fietsenhandelaren vorig jaar een recordaantal fietsen. Vanaf dit jaar is het bovendien een stuk goedkoper om een leasefiets van de zaak te rijden.

Groeiende markt

"De bakfiets heeft een relatief klein aandeel in de markt, maar dat is wel groeiende."

Er is momentum voor de e-bike, zei VanMoof oprichter Taco Carlier eerder tegen RTL Z. "Mensen hebben gezien hoe fijn en schoon het is in de stad zonder auto's." En van Berlijn tot New York: er wordt geïnvesteerd in fietspaden en fietsen.

"Sinds maart is onze omzet zo'n beetje verdubbeld."

Corona helpt

Corona doet een duit in het zakje. Er werden in de afgelopen weken meer e-bikes en -scooters verkocht. Ook Kreek merkt dat: "Sinds maart is onze omzet zo'n beetje verdubbeld", zegt de ondernemer, die liever niet te veel cijfers deelt. "Ik schaam me soms tegenover al die ondernemers die het zwaar hebben."

De toekomst ziet Kreek 'rooskleurig'. Het Amerikaanse onderzoeksbureau Fior Markets ziet de wereldwijde markt groeien van ruim 17 miljard dollar in 2017 naar ruim 27 miljard in 2025. De keerzijde: de concurrentie neemt ook toe, ook op het gebied van bakfietsen. Zo presenteerde fietsenmaker Accell recent een eigen versie met een dito hoge prijs.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Getest: de nieuwe elektrische bakfiets Carqon

Coolblue en pizzaboer

Kreek maakt zich geen zorgen. De e-bike taart is groot en groeiende. Voor Urban Arrow betekent het nieuwe markten: inmiddels komt 20 procent van de omzet van het bedrijf uit de zakelijke markt. Er werd een speciale bezorgbakfiets gemaakt. De lokale pizzaboer, Coolblue en PostNL, het zijn inmiddels klanten van Kreek.

"Ik noem dat het Zalando-effect. Mensen bestellen meer op internet en bedrijven denken na over hun uitstoot. Wij profiteren daarvan."

Een van de bezorgfietsen van Urban Arrow Een van de bezorgfietsen van Urban Arrow

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore