Ondernemen

Ondernemers over versoepeling: er wordt gemeten met 2 maten

08 juni 2020 14:38 Aangepast: 08 juni 2020 15:03

Met de versoepeling van de corona-restricties groeit de onvrede onder ondernemers over - wat zij noemen - het meten met twee maten. Donderdag trekken kermisexploitanten naar Den Haag om hun ongenoegen bij het kabinet en de Tweede Kamer onder de aandacht te brengen. Net als andere ondernemers lopen veel kermisexploitanten inmiddels op hun laatste reserves.

Zoals het er nu naar uitziet wordt het een zomer zonder kermissen. Het kabinet beschouwt een kermis als een groot evenement en grote evenementen zijn ten minste tot 1 september niet toegestaan.

Maar de kermisbranche is van mening dat zij ten onrechte zijn ingedeeld bij de concerten en de festivals. De Nederlandse Kermisbond en de Nationale Bond van Kermishouders (Bovak) vinden een vergelijking met pretparken beter. Begrijpelijk, want veel van die parken zijn al open, zij het conform de strikte richtlijnen van het RIVM.

Efteling en Walibi wel open

Zo is onder meer de Efteling open net zoals attractiepark Slagharen, Duinrell, Walibi en Avonturenpark Hellendoorn. In theorie zijn dat grote evenementen waar het druk kan worden. Maar om die drukte te voorkomen wordt het aantal toegangstickets beperkt. Daarnaast zorgen de parken voor handhaving van de anderhalve meter afstand en de extra hygiënemaatregelen.

Het kabinet en het RIVM zien kermissen vooralsnog niet in staat deze veiligheidsmaatregelen na te leven. De twee kermisbonden hebben daarom nu een protocol opgesteld hoe kermissen - met inachtneming van van de coronamaatregelen - toch veilig open kunnen. Dat protocol wordt deze week aangeboden aan het Ministerie van Economische Zaken.

De nieuwe coronaproof touringcar. De nieuwe coronaproof touringcar.

Touringcars

Ook onder touringcarondernemers leeft het idee dat er in de coronacrisis met twee maten gemeten wordt. Zo liet Johan Pouw van Pouw Vervoer in Vianen via Hart van Nederland weten het aantal passagiers op te schalen van 13 naar 30 in een gemiddelde touringcarbus. Eventuele boetes neemt Pouw voor lief, zei hij in het programma.

Volgens Olaf Bak van Bak Reizen in Alkmaar is het aantal van 13 reizigers niet zo ‘hard’. “Het ligt er heel erg aan hoe de groep eruitziet. Vier mensen uit één gezin hoef je niet anderhalve meter uit elkaar te houden. Zo heb je al weer ruimte voor meer mensen. Zijn het allemaal individuele reizigers, dan kom je met anderhalve meter uit op 12 tot soms 18 mensen, afhankelijk van de grootte van de bus.”

Gezondheid niet riskeren

Bak gaat de gezondheid van zijn chauffeurs en van de passagiers niet riskeren. En ook geen boetes. Maar dat er met twee maten wordt gemeten is wel duidelijk.

“Er wordt voor het openbaar vervoer een uitzondering gemaakt op de anderhalve meter. In plaats daarvan moeten mensen een mondkapje dragen, dat niet helpt. De passagiers en de chauffeur hebben geen idee wie er in de bus zitten. Wij weten dat in onze bussen wel en we hebben ook hun gezondheidsverklaring”, zegt hij.

Inconsequente maatregelen

Ook touringcarondernemer Manfred Hellingman uit Zaandam doet niet mee met de burgerlijke ongehoorzaamheid van collega Pouw, maar hij is wel blij met de aandacht voor ‘de inconsequente maatregelen’. Zoals er met afstand en schermen wordt gewerkt in de touringcarbussen is het volgens Hellingman al allemaal een stuk veiliger dan het openbaar vervoer. “En veiliger dan vliegen”, zegt hij.

Dat is Olaf Bak roerend met hem eens: “Een vliegtuig mag vol met passagiers. Die zitten bij elkaar in een ruimte met luchtcirculatie. Wij hebben de mensen op anderhalve meter in een ruimte met een ventilatiesysteem waarbij lucht wordt afgezogen.”

Volgens Bak is het goed dat de touringcarbranche van zich laat horen. “Zo sterk als de luchtvaartlobby worden we nooit, maar we kunnen echt veilig meer mensen vervoeren, dan we nu doen.”

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van