Groothandel

Branche in zwaar weer: miljoenen souvenirs liggen te verstoffen door stilvallen toerisme

04 juni 2020 16:43 Aangepast: 04 juni 2020 16:54
Beeld © iStock

Een sleutelhanger met een klomp, een magneet met een tulp, Delftsblauwe mokken: normaal gaan er bij groothandel Matix 8 miljoen Nederlandse souvenirs per jaar over de toonbank. Maar de handel ligt al bijna drie maanden stil.

Dick de Boer, eigenaar van Matix, maakt zich zorgen over het voortbestaan van de duizend souvenirwinkels in het klantbestand.

"Deze winkeltjes zijn vaak van kleine ondernemers, die momenteel geen enkele omzet hebben. Ook de versoepelingen helpen nog niet: Nederlanders willen graag weer naar het terras of de bioscoop, maar geen Nederlander wil naar een souvenirwinkel", legt De Boer uit.

Kwaad al geschied

Dat het toerisme langzaam weer op gang kan komen, biedt hoop, zegt De Boer. Maar voor veel winkels is het kwaad al geschied, denkt de ondernemer: "In Amsterdam komen toeristen het hele jaar door. Maar op andere plaatsen moet het geld echt in deze maanden verdiend worden. Toeristen voor de Keukenhof komen niet meer. Dus er zullen ongetwijfeld bedrijven omvallen."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

12 miljoen minder buitenlandse toeristen verwacht in Nederland

Ook toerisme-expert Stephen Hodes verwacht dat er toeristische winkels zullen verdwijnen. "De vraag is hoe snel het toerisme weer terugkomt. Ik denk dat dat redelijk snel zal zijn, ik verwacht dat we over twee jaar weer op het oude niveau zullen zitten."

Wie zich stoort aan massatoerisme, zal misschien niet rouwen als er souvenirwinkels verdwijnen. Maar volgens Hodes storen mensen zich niet zozeer aan de souvenirwinkels an sich: "Het gaat er vooral om dat ze bijdragen aan de monocultuur die je in sommige steden ziet. Dat leidt tot verarming van de stad."

Negatief beeld

"Dit soort winkels zijn namelijk totaal niet interessant voor bewoners", legt Hodes uit. "De behoeften van bewoners en toeristen liggen ver uit elkaar. Een sterke stad heeft een gemengd aanbod. In zo'n stad komen ook verschillende soorten mensen bij elkaar. Dat is een groot goed, dat maakt een stad interessant."

Voor bewoners is er weinig te beleven in een souvenirwinkel Voor bewoners is er weinig te beleven in een souvenirwinkel

Souvenirmaker De Boer kent het negatieve beeld van zijn branche: "Ja, dat is altijd heel jammer, het lukt me ook niet om dat te veranderen. Terwijl wij producten ontwikkelen van goede kwaliteit. Als er geen 'Holland' op zou staan, zou het zo in de Bijenkorf kunnen liggen."

Onzichtbaar

Bovendien verdienen veel mensen hun brood aan de souvenirs, zegt De Boer: "Ik snap dat wij geen vitale sector zijn, maar al die winkels en producenten bij elkaar vormen toch best een grote bedrijfstak. Wij zijn een van de laatsten die weer kunnen draaien na de coronacrisis. Maar het is een tak die vrij onzichtbaar en onbemind is."

Zelf maakt De Boer zich weinig zorgen om de financiële situatie van zijn bedrijf. "Al houden wij het natuurlijk ook niet eeuwig vol." En dus stelt de groothandel pakketjes samen voor toeristen in eigen land. "Met stroopwafels, een thermosfles en een tas voor op de fiets. Het Holiday in Holland-pakket. Ja, expres wel in het Engels."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van