Ondernemen

Kappers weer open met coronatoeslag: 'Dit dekt nog niet de helft van de extra kosten'

11 mei 2020 17:28
Kappers mogen weer open en nemen maatregelen in coronatijd. Beeld © ANP

Eindelijk: het mag weer. Met gespleten puntjes en grijze haren snelt Nederland naar de kapper. Maar die knipbeurt is wel duurder geworden. Veel kappers rekenen namelijk een hygiënetoeslag in verband met de coronavoorschriften.

Een bezoekje aan de kapper in coronatijd zal even wennen zijn. Bij binnenkomst krijg je als klant eerst een 'intake': de kapper vraagt naar je gezondheid en legt de coronaregels van de zaak uit.

Hygiënetoeslag

Ook je handen moeten worden gedesinfecteerd. De kapper zelf heeft handschoenen aan en in veel gevallen een mondkapje op, wellicht zelfs een spatmasker. Andere klanten zitten op veilige afstand. En als het goed is hebben die geen snotneus, want wie verkoudheidsklachten heeft moet zijn afspraak verzetten.

Maar dat is niet de enige verandering. Ook bij de kassa gaat het net even anders. Behoorlijk wat kappers - met name kapperketens - vragen namelijk ook een hygiënetoeslag: een extra bedrag vanwege de kosten die ze moeten maken om een coronabesmetting te voorkomen. Opvallend: de hoogte van die hygiënetoeslag varieert sterk. Van 1 euro bij de een, tot een kleine vijf euro bij de ander.

Meer tijd, meer mondkapjes

Kappersketen Sjenkels, met filialen in 12 steden, valt in die laatste categorie. Bij een knipbeurt wordt een hygiënetoeslag gerekend van 4,95 euro. Veel? "Dit dekt nog niet de helft van de extra kosten", vertelt oprichter en mede-eigenaar van de keten Henk Schenkels.

"Alle klanten zijn 25 procent langer in de zaak. We nemen 10 minuten de tijd om klanten uit te leggen wat onze maatregelen inhouden." Dan zijn er nog de kosten voor de desinfectiepaal, handschoenen voor kapper en klant, spatschermen tussen de wasbakken en de kassa. "En de mondkapjes zijn echt het nieuwe goud. Ze kosten 1 tot 2,75 euro per stuk."

Idee geopperd door de vakbond

CNV-bestuurder Willem Kruithof was in Nederland een van de eerste die met een idee voor een toeslag op de proppen kwam. "Ik heb vanaf dag een geroepen: een Covid19-toeslag is een goed idee. En sommige kappers hebben dat opgepikt. Met zo’n toeslag ben je ook eerlijk: je laat zien waarom je meer geld vraagt, en je kan de toeslag weer schrappen zodra de coronamaatregelen niet meer nodig zijn."

Veel kappers kunnen niet anders, stelt Kruithof. "Voor de coronacrisis stonden veel kappers al op omvallen, daar komt de coronacrisis nog bovenop. Kappers moeten nu veel extra kosten maken en ergens moet die rekening neergelegd worden. En dan is een toeslag beter dan het salaris van werknemers verlagen."

Meer maatregelen dan andere kappers

Schenkels geeft toe: Sjenkels doet meer dan het landelijke kappersprotocol ze opdraagt. En dan zijn de kosten ook hoger. "Wij zitten in het hogere segment. Ons niveau van service is altijd hoog, dus de klant verwacht ook van ons dat we meer doen dan wat er in het landelijke hygiëneprotocol staat."

Voor veel kappers zijn het moeilijke tijden. Zo'n 70 procent van de kapperszaken heeft liquiditeitsproblemen, blijkt uit een enquête van kappersvereniging Anko.

Vijftig procent omzet verloren

Was de hulp van de overheid dan onvoldoende? Schenkel: “Die looncompensatie is een slimme zet geweest van minister Hoekstra. Maar zelfs met die regeling krijg je nog niet alle loonkosten vergoed. In 2,5 maand tijd hebben onze zaken gemiddeld vijftig procent van hun omzet verloren. Als gezond bedrijf eet je dus een deel van je reserves op.”

Als daar ook nog extra kosten bijkomen vanwege de hygiënemaatregelen, dan worden de marges wel heel klein. “Die hygiënetoeslag is dus ook gewoon noodzakelijk.”

'Ik vind dat geen service'

De meeste klanten vinden het niet erg om die 4,95 euro neer te leggen, zegt de ondernemer. Zijn klanten hebben via een nieuwsbrief te horen gekregen dat ze een toeslag gaan betalen. Ook bij het maken van een afspraak wordt het gemeld.

Twee klanten mailden dat ze er niet blij mee waren. "Eentje schreef 'ik vind dat geen service' en de ander 'ik ben zelf ondernemer, wij hebben het ook zwaar en ik reken geen toeslag'. Ik heb ze allebei uitgelegd waarom we dit doen en toen begrepen ze het wel."

Zelfde moederbedrijf, andere toeslag

Marktleider Provalliance, waar onder andere ketens Cosmo Hairstyling, Brainwash en Team Kappers onder vallen, heeft ook gekozen voor een hygiënetoeslag om de kosten van de coronamaatregelen op te vangen. Net als Sjenkels doet het bedrijf meer dan het landelijke protocol vraagt, verklaart algemeen directeur Merel Venneman. “Er zijn ook ketens die de prijzen hebben verhoogd. Dat hebben wij niet gedaan, vanuit transparantie voor de klant.”

Opvallend is dat alle zaken zich aan hetzelfde uitgebreide protocol moeten houden, maar dat Brainwash een toeslag van 1 euro rekent en Cosmo eentje van 2 euro. Hoe zit dat? “Per formule hebben we verschillende bestedingen en bij meer uitgebreide behandelingen die meer tijd kosten heb je meer werk”, zegt Venneman.

Nu meer klanten, maar straks?

Het goede nieuws: de afspraken stromen weer binnen. Terwijl premier Rutte zijn persconferentie gaf, begon de telefoon bij de kapperszaken alweer te rinkelen. "We zijn in enkele dagen veranderd in een soort callcenter. We zijn blij dat we weer open zijn."

Toch maken veel kappers van zijn keten zich ook grote zorgen, ziet Schenkels. "Er is iets wezenlijks veranderd bij mensen, bij de klant. Dat het rustig is op Schiphol heeft voor bijvoorbeeld weer een effect op ons: op die luchthaven werken 68.000 mensen. En wij hebben allerlei kapperszaken in die regio. Als je je baan verliest, ga je nadenken waar je geld aan uit gaat geven. Daar hoort ook de kapper bij."

Klant of werknemer ziek? Zaak dicht

Een andere belangrijke zorg: als er een medewerker of klant ziek wordt, dan moet de betreffende locatie twee weken dicht. "Dan kun je niet zeggen: we hopen dat het goed komt, we zien het wel. Je kunt niet open blijven. Dan verspreidt het virus zich weer net zo hard als bij carnaval."

Gelukkig ziet Schenkels ook lichtpuntjes. "Ik vind de veerkracht van onze samenleving opvallend. We zoeken allemaal naar oplossingen. Ik sprak een medewerker die een dure marketingcursus van ons had gekregen en die wilde ze inleveren, omdat ze dat in deze tijd niet meer vond kunnen. Klanten kopen cadeaubonnen om ons te ondersteunen. Het is niet alleen maar kommer en kwel."

Niet elke kapper kiest voor hygiënetoeslag 

Een hoop kappers rekenen helemaal geen hygiënetoeslag. Een belrondje bij kappers in de Utrechtse wijk Ondiep leert dat kleine kapperszaken veelal geen toeslag hebben en er zelfs nog niks over hebben gehoord. "Een hygiënetoeslag? Daar horen we voor het eerst van!", reageert kapper Ahmed Bilgi van Umit Kapsalon. "Rutte heeft daar niks over gezegd. Er is ook geen briefing van. Ik verbaas me erover." Hij laat de prijzen voorlopig voor wat ze zijn. Maar als hij lang te maken krijgt met extra kosten, komt er dan ook geen toeslag? "Ja, dan misschien wel."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van