Ga naar de inhoud
Business

Goed idee? Danone kiest soja boven melk met miljardenovername

Beeld © ANP

Danone wil een graantje meepikken van de alternatieve voedselhype. Voor maar liefst 10 miljard dollar neemt de Franse zuivelproducent daarom alternatieve voedselproducent WhiteWave Foods over. Maar of dat nou zo'n goed idee is?

Het Amerikaanse WhiteWave Foods is in Nederland vooral bekend onder het merk Alpro, dat sojamelk en andere alternatieve zuivelproducten op plantaardige basis verkoopt. Niet zonder succes; vorig jaar behaalde WhiteWave Foods een omzet van 4 miljard dollar. 

Het is de grootste overname van Danone sinds 2007. De zuivelproducent hoopt dat de deal tegen 2020 zo'n 300 miljoen dollar toevoegt aan de operationele winst.

Hype voorbij?

Maar of die verwachting ook uitkomt is nog de vraag, vertelt voedselanalist ​Anneke Ammerlaan tegen RTL Z. "De alternatieve zuivelmarkt is wel over zijn hoogtepunt heen. De spectaculaire groei van de afgelopen jaren wordt niet meer doorgezet, vrees ik." 

De markt van sojabonen en amandelmelk is namelijk bijzonder trendgevoelig, denkt Ammerlaan. "Een hele grote groep mensen gebruikt deze gezonde producten vanuit een hype, en die begint een beetje te slinken. Bovendien wordt er steeds minder suiker gebruikt in dit soort producten: goed voor de echte 'health freaks' maar dat tast wel de smaak aan."

'If you can't beat them, buy them'

Toch zat deze overname er al wel een tijdje aan te komen. Danone wil graag de hele zuivelmarkt bedienen, maar is te laat om zelf nog een nieuw merk te lanceren, vertelt de voedselanalist. "In die alternatieve markt kun je als nieuwe speler niet meer binnenkomen. Het zou heel moeilijk zijn geweest, zeker binnen de strategie van Danone waar het altijd draait om groot, groter, grootst."

Slagingskans

Dat de Franse zuivelproducent juist zijn oog heeft laten vallen op WhiteWave Foods, is wel logisch volgens Ammerlaan. "Zij zijn echt een trendsetter. Zo kwam Alpro als één van de eersten met amandelmelk, hun portfolio is heel goed gefocust en ze communiceren ook nog heel gericht."

Beleggers lijken ook wel brood te zien in de overname. Het aandeel van Danone stond rond het middaguur op bijna 3 procent winst.

Bron: RTL Z