Ondernemen

Winkelen op afspraak populairder dan ooit: 'Heel ander contact met de klant'

26 april 2020 14:30 Aangepast: 06 mei 2020 09:30
Bij personal shopping heb je de winkel vaak helemaal voor jezelf. Beeld © Getty Images

Nu we 1,5 meter afstand moeten houden, kiezen steeds meer winkels ervoor om de deuren gesloten te houden en alleen te openen op afspraak. Personal shopping is populairder dan ooit. "Je hebt heel andere gesprekken met een klant."

Vroeger was het alleen weggelegd voor beroemdheden als Memphis Depay of Justin Bieber. Maar tegenwoordig kan ook de 'gewone mens' het. Vooraf wordt een tijdstip en dag afgesproken, bij aankomst bij de winkel druk je op de deurbel of bel je een telefoonnummer en dan zwaait de deur open.

De hele winkel is voor jou alleen en een winkelmedewerker helpt je om de juiste keuzes te maken.

Van Pearl tot Sissy Boy

Verschillende winkels die na de intelligente lockdown die op 16 maart werd afgekondigd, enkele dagen de deuren sloten, zijn nu overgestapt op personal shopping. Detailhandel Nederland spreekt over een 'bekend verschijnsel', waar zowel kleinere winkels als ketens voor hebben gekozen. Dat geldt bijvoorbeeld voor winkelketens als Sissy Boy en brillenwinkels als Pearl en Hans Anders.

Daarnaast zijn er ook winkels die én gewoon open zijn én in de ochtenden of avonden de deuren op afspraak openen voor klanten die liever niet winkelen in het bijzijn van anderen, omdat ze bang zijn besmet te raken.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Onbezorgd fitnessen op anderhalve meter in de sportschool

Een van de winkels die voor personal shopping heeft gekozen is kledingzaak Ter Horst van Geel in Oisterwijk.

Chantal ter Horst-Graft, eigenaresse van de Brabantse kledingwinkel voor dames, heeft haar klanten via mail en social media laten weten dat ze op afspraak open is. "We hebben een uitgebreid klantenbestand. Die mensen heb ik aangeschreven en een deel daarvan is al langs gekomen", zegt ze.

Serieuzer publiek

Mensen die op afspraak komen winkelen, zijn vaak serieuzer dan het gewone winkelend publiek dat normaliter op de bonnefooi binnenloopt, merkt ze. Als je gewoon even wil weten wat voor shirts er zijn, maak je geen afspraak.

In Oisterwijk komen regulier ook veel toeristen in de winkel, maar de mensen die op afspraak komen, kent de eigenaresse bijna allemaal. "Negen van de tien keer gaat het vaste klanten. Ze willen een zomergarderobe aanschaffen. Ze nemen dan ook echt de tijd en zijn zeker 1,5 uur binnen."

De kledingwinkel in Oisterwijk is op afspraak open. De kledingwinkel in Oisterwijk is op afspraak open.

De winkel is korter open dan normaal. De eigenaresse komt speciaal voor de klanten naar de winkel, dus probeert ze de afspraken zoveel mogelijk achter elkaar te plannen.

Maar de klant die nog niet klaar is, wordt de winkel niet uitgebonjourd. "We hebben negen paskamers en veel ruimte op de vloer. Het kan dus voorkomen dat afspraken elkaar overlappen. Maar dan nog is er geen risico op overdracht van het virus."

Buikpijn van modeshow

Per dag komen nu ongeveer zes klanten langs. "Dat is nog niet zoals vroeger, maar wel beter dan het was. De eerste week zat ik hier helemaal alleen in de winkel, niemand kwam binnen. Ook de andere winkels in Oisterwijk hadden de deuren dicht. Ik heb eigenlijk voor 17 maart een modeshow gepland, maar die is afgelast. Ik had er buikpijn van, maar je wilt niet dat er iemand ziek wordt door een bezoek aan jouw show."

De modezaak moet het hebben van het voorjaar, om zomerkleding te verkopen. "Dit hadden topdagen moeten zijn. Met mooi weer komen hier normaal ook veel toeristen die een kilometer of 20 gaan fietsen, een terrasje pakken en even de winkel binnenlopen. Dat is allemaal weg. De omzet ligt nu fiks lager. Maar het is beter dan niets."

Veel aanpassingen heeft Ter Horst-Graft niet in haar winkel aangebracht. De kassabalie is ruim een meter breed, dus het installeren van een kuchscherm is niet nodig. "Wel hangen er waarschuwingsposters en heb ik wat stickers op de vloer geplakt, zodat mensen makkelijk afstand kunnen houden."

Geen broeken afspelden

Een broek afspelden of als verkoopster even een kraagje beter doen, kan nu niet. "Daar moest ik wel aan wennen, je bent zo gewend om even iets goed te doen. We laten de klanten nu zelf de broeken afspelden of noteren de binnenmaten van hun been."

De mensen die nu komen winkelen, hebben ook allemaal begrip voor de situatie, zegt ze. "Je hebt ook heel andere gesprekken, als je weet dat mensen speciaal voor jou komen. Over corona, maar ook over de privésituatie. Er is nauwer contact. We hebben een oudere doelgroep en die vindt dat ook fijn. Even een praatje met een ander maken. We hebben zelfs al iemand gehad die twee keer een winkelafspraak heeft gemaakt."

Ter Horst-Graft weet nog niet exact hoe het verder moet. De inkoop van kleding wordt een half jaar van tevoren gedaan. De inkoop voor de winter van 2020/2021 is dus al gedaan. "En de kleding voor de zomer van 2021 kopen we in de winter in. Maar of ik dat doe, is afhankelijk van de coronamaatregelen en de komst van een vaccin. Het gaat om flinke bedragen."

 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van