Ondernemen

Ondernemers blij met verbod uitverkoop: anders verdien ik niets

16 april 2020 06:17 Aangepast: 22 mei 2020 09:56
Danielle kan de uitverkoop in haar winkel nog even uitstellen. Beeld © Stars by Daan

Modewinkels zuchten onder de strenge coronamaatregelen. Een meerderheid in de Tweede Kamer wil daarom een tijdelijk verbod op uitverkoop. Ondernemers zien dat wel zitten, maar dat moet dan wel razendsnel geregeld worden. "Ik ben al begonnen met de uitverkoop, anders ga ik dood."

Doorgaans start de uitverkoop pas begin juni, maar bij kleding- en cadeauwinkel Klik in de Brabantse vestingstad Grave is het al zover. Wie een kledingstuk koopt, krijgt 30 procent korting, voor twee stukken geldt 40 procent korting en bij drie artikelen halveert de prijs.

Druk in de winkel

"Daardoor is het weer druk in mijn winkel. Eergisteren draaiden we 750 euro omzet. Dat is nog niet de helft van wat ik normaal doe op een dinsdag, maar voor deze tijden is dat behoorlijk", zegt Aviva Schouten, eigenaar van Klik.

Een meerderheid in de Tweede Kamer wil uitverkoop tijdelijk verbieden om kleine winkeliers te beschermen tegen grote bedrijven die stunten met de prijzen. Maar dat besluit komt voor Schouten al te laat.

Met korting bij Zalando

Aviva Schouten, eigenaar van Klik Aviva Schouten, eigenaar van Klik

"Klanten belden me op dat Zalando en Wehkamp dezelfde kleding verkochten, maar dan met korting. Tja, dan moet ik wel mee. Ik kan wel heel nobel wachten tot 1 juni, maar dan ben ik dood. Ik heb vijf mensen op de loonlijst staan", aldus Schouten.

Caroline Kraft van kledingwinkel De Klaproos in Amsterdam houdt nog geen uitverkoop. "Wij bestaan al twintig jaar en hebben wat vet op de botten, maar dat geldt niet voor iedereen." Ze is voorstander van een tijdelijk verbod. "Ik hoop nog wel een beetje marge te maken op de zomercollectie die we nu hebben hangen."

Nachten wakker gelegen

Bij Stars by Daan in Baarn is het ook nog geen uitverkoop. "Mijn geluk is dat ik geen bekende merken verkoop. Dus mijn spullen vind je niet snel ergens anders met korting", zegt eigenaar Danielle de Weerd.

Toch heeft ze nachten wakker gelegen van de coronacrisis. Stars by Daan liep voor de crisis namelijk zo goed dat De Weerds vriend zijn baan opzegde en in het bedrijf stapte. "We leven er dus samen van."

Beroerde timing

Het stel besloot uit te breiden door het naastgelegen pand bij hun winkel te betrekken. De verbouwing is net achter de rug. Twee weken geleden ging de grote vernieuwde winkel open. Midden in coronatijd.

"Ja, daar heb ik me heel druk over gemaakt, maar weet je, je verandert er niets aan", zegt de Weerd strijdbaar. Ze voelt zich gesteund door klanten die juist nu komen kopen. "We hebben de gunfactor."

Met koffer langs de klant Met koffer langs de klant

Langs met een koffer

De Weerd verzint voortdurend acties om klanten te blijven trekken. "Vorige week gooide ik de winkel ’s avonds na sluitingstijd open voor een moeder en haar dochters. Zij konden veilig en in alle rust winkelen." Ook verkoopt ze nu via Facebook en Instagram. "Ik breng veel van de bestellingen zelf langs."

Dat doet Jos Pierik, eigenaar van herenmodezaak DSTRCT38 in Zwolle ook. Zijn nieuwste actie is dat hij met een koffer vol kleding bij de klant langsgaat, die dan op zijn gemak thuis kan passen. "Ik weet van vaste klanten wat ze mooi vinden en wat hun maten zijn."

Beperkte marge

Pierik houdt nog geen uitverkoop. De marge op duurdere kleding is niet hoog, zegt hij. Denk aan 40 procent. "Als ik nu al korting geef, dan verdien ik er te weinig aan. In mijn winkel hangt de zomercollectie. Met de opbrengst moet ik de wintercollectie kopen. Dat lukt niet als ik nu al hoge kortingen geef."

Pierik zou het liefst zien dat de uitverkoop later begint. "Begin juli 20 procent korting en dan in augustus 50 procent korting. Je moet wel van je voorraden af uiteindelijk."

Op je buik

Schouten uit Grave denkt dat zoiets alleen kan werken als de grote webwinkels zoals Zalando wettelijk worden verplicht mee te doen. Ook zij probeert zo zichtbaar mogelijk te zijn. "Je weet wanneer een kip geluid maakt toch? Wanneer ie een ei legt. Dus je moet blijven kakelen."

Schouten houdt daarom actief contact met haar klanten via social media en Facetime, brengt bestellingen zelf rond en verkoopt cadeaubonnen voor 50 euro die 75 euro waard zijn. "De kassa moet blijven draaien."

Ze geeft toe dat het zware tijden zijn als winkelier. Maar op medelijden zit ze niet te wachten. "Erg? Op je buik liggen met een slang in je mond, dat is pas erg."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van