Ondernemen

Van coachsessie tot fotoworkshop: zo zet je een goede online training op

15 april 2020 17:13 Aangepast: 15 april 2020 20:40
Simone Plukkel Beeld © Prisca Visser

Coachsessies, fotografieworkshops, muzieklessen. Als het even kan, bieden ondernemers hun offline diensten inmiddels online aan. Dat lijkt simpel, maar een goede (web)training opzetten doe je volgens de kenners niet zomaar. "Je moet niet alleen denken vanuit wat jij te vertellen hebt." Vijf tips & tricks.

Wie dezer dagen nog een beetje omzet wil genereren, gaat online. Ondernemers worden creatief door corona, want de meeste fysieke activiteiten liggen op hun gat. "Iedereen stort zich op het internet, al heeft niet iedereen geld over voor het opzetten van een online training", zegt Simone Plukkel, eigenaar van adviesbureau Pluk.

Toch kloppen nu meer, vooral kleine ondernemers bij haar aan: communicatieadviseurs, fotografen, loopbaancoaches. Mensen die normaal vooral face to face werken, aldus onderwijswetenschapper Plukkel. Sinds 2018 geeft ze 'workshops over workshops' maken en 'online trainingen over online trainen'. "Ik geeft ondernemers advies over hoe ze kennis kunnen delen", aldus Plukkel.

Opvallen is belangrijk

De videotrainingen schieten als paddenstoelen uit de grond, al is niet duidelijk hoeveel het er precies zijn. Opvallen is daarom belangrijk. "Wat mij betreft doe je dat met kwaliteit", zegt Plukkel. Daarmee kun je toegevoegde waarde bieden en volgt de goede naam vanzelf.

Met een niche kun je jezelf ook onderscheiden, adviseert ze. Geef je bijvoorbeeld een cursus fotografie, of een cursus fotografie voor beginners?

Het vergt enige investering, maar kan een hoop opleveren, belooft Plukkel. Online gelden andere verdienmodellen, met vaak lagere prijzen. Maar je kunt ook meer verdienen, omdat je meer bereik hebt. "Ik hoorde een verhaal over een sportleraar in de VS die elke avond klasjes gaf voor 1 dollar", illustreert Plukkel. "Dat klinkt als weinig, maar nu doen er elke avond 15.000 mensen mee."

Op een rustige kamer

Hoeveel je moet investeren hangt af van wat je wilt doen. Zo ben je met een cursus trainingen geven via Instagram met een paar honderd euro klaar. Wil je het grootser aanpakken en bijvoorbeeld professionele hulp of een website ontwikkelen, dan ben je een paar duizend euro verder.

Het hoeft niet duur te zijn, bewijst Plukkel. "Ik maak mijn eigen videotrainingen met mijn telefoon in een rustige kamer", vertelt ze. En met webinarsoftware zoals Zoom of WebinarGeek kom je ook een heel eind.

'Bijna iedereen kan het'

Een kind kan de was doen? "Iedereen kan het, al kunnen niet alle diensten online." Een kapper kan je haar bijvoorbeeld niet knippen via internet, maar kan wel video's maken over hoe je zelf je puntjes kan bijhouden.

Hoe maak je zo'n webinar, training of cursus dan op een goede manier? Plukkel geeft een aantal tips.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Deze ondernemers worden creatief door corona, maar het is lang niet genoeg

Tip 1: Denk vanuit je doelgroep

Even een paar videootjes opnemen en je bent klaar? Plukkel ziet het veel gebeuren. "Maar het is niet zo makkelijk als je denkt. Mensen schieten vaak meteen in de uitvoering", zegt ze. Fout. Volgens de ondernemer moet je beginnen bij de basis: wat ga ik maken voor wie? "Dat moet je goed uitdenken en zo gedetailleerd mogelijk uitwerken."

Het is volgens de ondernemer belangrijk om voor ogen te hebben voor wie je een training maakt.

Waar lopen zij tegenaan dat jij hen kunt leren? Een goede training biedt een oplossing voor een probleem van een bepaalde doelgroep. Jouw doelgroep heeft doelen en dromen die ze met jouw hulp kunnen waarmaken.

Een fotografe kon zich zo bijvoorbeeld richten op moeders die nooit leuke babyfoto's van zichzelf hadden en hen helpen met het maken van mooie fotoboeken van hun kinderen. Ken je een probleem, dan kun je een oplossing formuleren en daarmee leerdoelen stellen voor een cursus of bedrijf. Zowel online als offline.

Tip 2: Leer vaardigheden, deel niet alleen kennis

Het is misschien wel de grootste valkuil bij het maken van een online cursus: de leraar die enkel zendt. "Veel experts denken alleen vanuit wat ze willen vertellen of delen", zegt Plukkel. Logisch wellicht, maar dat is niet altijd wat de leerling nodig heeft om iets te kunnen opsteken.

Iemand een oplossing bieden voor een probleem betekent vaak dat er nieuwe vaardigheden moeten worden aangeleerd. Het gaat niet slechts om de theorie, maar om wat iemand kan aan het einde van de training. Fietsen leer je immers ook door te doen, weet Plukkel.

"Alleen kennis bieden is makkelijk, je wilt dat iemand het ook kan toepassen. Dan breng je echt toegevoegde waarde." Dat kun je bijvoorbeeld doen door te oefenen, situaties na te bootsen en opdrachten mee te geven. 

Tip 3: leg het eindresultaat vast

Wat kan iemand aan het einde van jouw cursus? Dat moet je volgens Plukkel vastleggen. Die eindresultaten zijn weer gebaseerd op de problemen die jij oplost, zegt ze. "Uit enthousiasme deel je vaak meer kennis dan nodig is, met het gevolg dat mensen het spoor bijster raken."

Tip 4: minder is meer

Lesstof afbakenen en opdelen in hapklare stukken is belangrijk voor een goede training. "Niet alles wat je weet hoeft in één training te worden gestopt. Doe het stapje voor stapje. Op die manier kun je je lessen ook goed vormgeven.

"Begin klein. Het hoeft niet meteen een opleiding van 2000 euro te zijn, het kunnen ook vijf kleinere lessen zijn die je later uitbreidt." Dan weet je ook beter wat wel en niet werkt, aldus de ondernemer.

Tip 5: wissel af, want leren is niet altijd makkelijk

Varieer met audio, tekst, plaatjes en infographics. Variëren met lesstofopdrachten en het aanspreken van zintuigen is belangrijk om mensen bij de les te houden. Dat verzint Plukkel niet zelf, maar is wetenschappelijk bewezen, vertelt neuropsycholoog Linde Nieman, oprichter van adviesbureau Ruststokers. "Ons brein werkt het beste bij afwisseling", zegt ze.

Dat komt volgens Nieman omdat ons brein, als we leren, informatie verplaatst tussen het korte- en het langetermijngeheugen. "Herhalen van stof is in dat proces belangrijk. En gebruik je hiervoor verschillende methodes, dan legt je brein sterke connecties en versterk je je geheugen."

Alleen plaatjes kijken is niet genoeg. Afwisseling zorgt ervoor dat informatie op verschillende plekken wordt opgeslagen. Een goede (online) leraar maakt hier gebruik van. "Bied lesstof op meerdere manieren aan. En maak het persoonlijk. Dan slaat de leerling het beter op."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van