Ondernemen

Sympathieke acties van bedrijven: 'De coronacrisis is een karaktertest'

04 april 2020 09:20 Aangepast: 06 april 2020 10:33
FC Utrecht organiseerde een drive through voor de voedselbank. Beeld © FC Utrecht

Tijdens de coronacrisis komt de ware aard van bedrijven naar boven. Sommige ondernemers proberen ten koste van alles hun eigen hachje te redden, anderen bieden juist hulp en laten zich van hun beste kant zien. En dat heeft effect op hun imago.

Van kleine, lokale acties tot grote concerns die miljoenen doneren. Bedrijven zitten niet stil tijdens de coronacrisis. Dat ziet ook Paul Stamsnijder van de Reputatiegroep. "Deze crisis is een karaktertest. Je ziet dat er veel corona-inhakers zijn, zowel ten goede als ten kwade."

Er zijn bedrijven die een slaatje uit de crisis proberen te slaan. Zo kreeg Rumag de afgelopen weken op social media veel kritiek met de verkoop van mondkapjes met daarop kwetsende teksten. 

De inmiddels verwijderde mondkapjes. De inmiddels verwijderde mondkapjes.

Door het ijs zakken

Action en Hunkemöller maakten beide bekend dat zij hun leveranciers later gaan betalen om zo de coronaschade te beperken. Daarmee drijven ze wel weer andere bedrijven in het nauw.

"Sommige bedrijven zakken door het ijs omdat ze nu glashard voor zichzelf kiezen", vertelt Stamsnijder. En dat doet je naam geen goed. "Het publiek is niet dom. Mensen hebben zoiets feilloos door."

"De collega's van de buitendienst die normaal bij klanten langs gaan, draaien nu mee in de productie. Het is alle hens aan dek."

Daar tegenover staan de bedrijven die de handen uit de mouwen steken en iets goeds willen doen, waarmee ze de ander én zichzelf helpen.

Zoals brouwers en distilleerderijen die nu desinfectiemiddelen maken. Bij Hooghoudt in Groningen wordt hard gewerkt. "De collega's van de buitendienst die normaal bij klanten langs gaan, staan nu in de productie. Het is alle hens aan dek", vertelt woordvoerder Elke Spaan.

Hooghoudt distillerderij maakt nu ook desinfectiemiddel. Hooghoudt distillerderij maakt nu ook desinfectiemiddel.

Verkoop tegen lage prijzen

Hooghoudt krijgt honderden orders vanuit de zorg binnen. "Ambulances, de dierenambulance, voedselbanken, thuiszorg, en tandartspraktijken." Allemaal hebben ze een tekort en Hooghoudt verkoopt het desinfecterende middel tegen lage prijzen. "We verdienen er weinig geld mee, maar het zorgt er wel voor dat we de boel draaiende kunnen houden", legt Spaan uit.

Dat het Hooghoudt niet om het geld gaat, blijkt ook uit hun keuze het product alleen aan de zorginstellingen te verkopen. Om te voorkomen dat iemand een partij opkoopt met het plan deze voor woekerprijzen door te verkopen. "Daar controleren we streng op", zegt Spaan.

Een win-win situatie voor iedereen. Het tekort aan desinfect wordt aangevuld en het bedrijf blijft gezond.

Aankondiging van Coca Cola op Facebook. Aankondiging van Coca Cola op Facebook.

Honderden miljoenen aan donaties

Grote concerns als Google en Coca-Cola dragen financieel hun steentje bij. Coca Cola legt wereldwijd alle marketingcampagnes stil. Het concern schenkt nu 120 miljoen dollar voor hulpverlening in de strijd tegen het virus. Google doneert 800 miljoen dollar.

"Als je iets geeft, moet het een beetje pijn doen, dan is het meer dan alleen symbolisch."

Dat zijn mooie bedragen, maar Stamsnijder plaatst er een kanttekening bij. "Google heeft 120 miljard dollar aan cash in de holding zitten." Bovendien bestaat de donatie voor een groot deel uit gratis advertentieruimte. "Als je iets weggeeft, dan moet het je ook iets kosten. Het moet een beetje pijn doen, dan is het meer dan alleen symbolisch."

Coca-Cola gaf de afgelopen jaren gemiddeld vier miljard dollar per jaar aan reclame uit. Dan is 120 miljoen geen aderlating. Het lijkt een donatie waar ze niks voor terug zien, maar ze kopen er in zekere zin ook een sympathiek imago voor en dat is heel wat waard.

Mercedes Benz stelt zich flexibel op naar klanten. Mercedes Benz stelt zich flexibel op naar klanten.

Stamsnijder is het meest onder de indruk is van ondernemers die zichzelf niet op de schouder kloppen omdat dat ze hulp willen bieden, maar het gewoon doen. "Laat het maar zien. Doe het maar gewoon en wees bescheiden in je uitvoering", aldus de reputatiedeskundige.

Geen woorden maar daden

Mercedes Benz is daar een mooi voorbeeld van. Het bedrijf biedt klanten hulp aan. Taxichauffeurs die nu amper ritjes hebben, hoeven hun leasepremie niet te betalen, vernam RTL Z. Dat schreeuwt het bedrijf niet zelf van de daken. Er wordt geen statement op social media gedeeld. Ze doen het gewoon, zonder er een pr-momentje van te maken.

"Het past bij ons bedrijf om het op deze manier te doen", vertelt Robbert Bakker, woordvoerder van Mercedes Benz in Nederland. Per geval wordt de leaseconstructie bekeken en samen met de klant naar een oplossing gezicht.

Grand Prix directeur Jan Lammers reageerde 'chique'. Grand Prix directeur Jan Lammers reageerde 'chique'.

Sportwereld

''Pure klasse", vindt Stamsnijder, die ook erg te spreken is over de reactie van Jan Lammers, sportief directeur van de Nederlandse Grand Prix, op het bericht dat GP in Zandvoort niet doorgaat.

Lammers liet weten dat er belangijker zaken in de wereld zijn en dat de gezondheid van mensen altijd voor gaat. "Deze man wordt zakelijk enorm geraakt, maar erkent meteen dat het niet om hem gaat. Dat vind ik chique", zegt Stamsnijder.

"Erkennen dat het nu niet om jou gaat, dat is chique."

Ook verderop in de sportwereld gebeuren mooie dingen. PSV, RKC Waalwijk, Vitesse en NAC Breda werken samen met vrijwilligersorganisatie NL voor elkaar om de achterban in beweging te krijgen. FC Utrecht organiseerde een drive-through voor de Voedselbank, waar mensen vanuit hun auto bij het stadion spullen konden afgeven.

De actie was een groot succes. Er kwam zelfs een Feyenoord-supporter met een volle auto vanuit Rotterdam naar Utrecht gereden. De saamhorigheid overheerste.

FC Utrecht organiseerde een drive-through voor de Voedselbank. FC Utrecht organiseerde een drive-through voor de Voedselbank.

'Het valt op als je niks doet'

Zulke initiatieven zorgen er ook voor dat er kritisch naar de rest wordt gekeken. Wat doet Ajax eigenlijk, vraagt Stamsnijder zich hardop af? "Het valt op als je niks doet", zegt hij.

De financiële impact op de voetbal wereld is enorm. Kleinere clubs luiden de noodklok. In Duitsland hebben de grote clubs al geld beschikbaar gesteld om de noodlijdende clubs te helpen. "PSV heeft al gezegd dat zij willen helpen, maar het is nog erg stil in Amsterdam."

"Mensen hebben een goed geheugen, dus de bedrijven die het echt bont maken, zullen daar ook na de crisis zeker aan worden herinnerd."

In hoeverre hebben die positieve en negatieve acties een blijvende impact op bedrijven? "Mensen hebben een goed geheugen, dus de bedrijven die het echt bont maken, zullen daar door critici ook na de crisis zeker aan worden herinnerd."

Zal Ajax supporters verliezen en Action klanten kwijtraken? "De consument is opportunistisch en gaat in de regel gewoon weer naar die oude vertrouwde winkel", vermoedt Stamsnijder. Toch wordt er wel degelijk reputatieschade opgelopen. Zeker bij leveranciers, toezichthouders, branchegenoten. "Omdat een speler zich onbetrouwbaar heeft getoond, juist toen iedereen het moeilijk had. De impact daarvan is niet te onderschatten."

Soepjes en tekeningen worden rondgebracht bij kwetsbare ouderen. Soepjes en tekeningen worden rondgebracht bij kwetsbare ouderen.

Ondernemers die zich hun beste beentje voor zetten en zichzelf wegcijferen om een ander te helpen kunnen ook na de crisis rekenen op blijvende waardering vanuit hun omgeving. In Loon op Zand, waar de eerste coronabesmetting van Nederland werd vastgesteld, heeft plaatselijke lunchroom 't Benske er al heel wat potentiele klanten bij.

Blijvende waardering

Het kleine bedrijf besloot gratis huisgemaakte soep af te leveren bij kwetsbare mensen in het dorp. Via social media werden adressen van opa's en oma's verzameld. De kleinkinderen deden bij de lunchroom zelfgemaakte tekeningen en knutselwerkjes in de bus, die samen met de soep voor de deur werden afgeleverd. "We wilden voor een klein geluksmomentje zorgen, nu grootouders hun kleinkinderen niet kunnen zien", vertelt eigenaresse Britt van den Broek.

De actie ontroerde veel dorpsbewoners. "Als er geen eigenbelang is, voelen mensen dat", zegt Stamsnijder. Lunchroom 't Benkske heeft zo onbedoeld haar klantenkring vergroot. "We hebben veel reacties gehad. Ook van buiten het dorp. Veel mensen willen langskomen, zodra we de deuren weer mogen openen."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van