Welkom bij RTL Nieuws! Hier vind je voortaan al jouw RTL Z nieuws, actuele beurskoersen, nieuwsuitzendingen en meer.

Heb je nog vragen? Check onze FAQ.

×
Ondernemen

Consument koopt meer wijn, toch hebben slijterijen het zwaar

24 maart 2020 08:37 Aangepast: 25 maart 2020 09:25
De kurken ploppen niet bij slijterijen. Beeld © ANP

Omdat alle cafe's en restaurants dicht zijn, gaat thuis de fles wat vaker open. Maar dat betekent niet dat het gouden tijden zijn voor de wijnwinkel op de hoek. Integendeel. "Ik ben twee derde van mijn omzet kwijt."

"Tot voor kort was ik drie dagen in de week open, maar sinds de coronauitbraak ben ik alle dagen open", zegt wijnondernemer Hans van den Doel uit Weesp.

Concertgebouw dicht

Het is stil in de winkelstraat, vertelt hij, maar bij zijn wijnwinkel komen klanten nog steeds graag. Gelukkig maar, want Van den Doel is zijn twee belangrijkste klanten kwijtgeraakt.

"Ik lever de wijn voor het Concertgebouw en de Stopera in Amsterdam, maar die zijn dicht. Ik ben daardoor twee derde van mijn omzet kwijt", zegt de ondernemer. Dat thuisdrinkers wat meer drank inslaan, dicht dat gat niet.

Hamsteraars minder fanatiek

Dat is ook de ervaring van Leon van Oudenallen, die een wijnwinkel in Hengelo en Deventer heeft. "Mensen hamsteren wel wat, maar lang niet zo fanatiek als met de toiletrollen. Was dat maar waar!", lacht hij. In plaats van een of twee doosjes kopen zijn klanten nu wat vaker drie dozen wijn.

"De gemiddelde slijter verkoopt 30 procent van zijn volume aan horecabedrijven", weet Ron Andes van de Koninklijke SlijtersUnie. Maar er zijn meer inkomsten weggevallen. Thuis worden geen diners meer georganiseerd, huwelijken en familiefeesten zijn van de baan, net als bedrijfsborrels.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Italië blijft gewoon kaas en wijn leveren: 'Anders worden de mensen boos'

Concurrentie van groothandels

Hetzelfde geldt voor festivals, vertelt Gijs Groenevelt van het Amsterdamse GrapeDistrict dat twaalf winkels heeft. "Wij doen altijd zaken met de Parade, maar het is nog maar de vraag of die doorgaat dit jaar."

En dan hebben de wijnwinkels en slijterijen er ook nog eens extra concurrentie bijgekregen, volgens Ron Andes van de Koninklijke SlijtersUnie. Want de thuisdrinker kan ook terecht bij groothandels als Makro, Hanos en Sligro. Een woordvoerder van Sligro ontkent overigens dat consumenten wijn komen hamsteren.

Zegeningen tellen

Toch tellen de wijnondernemers hun zegeningen. "Ik ben veel omzet kwijt, maar ik heb tenminste nog een winkel die goed draait", besluit Weesper Van den Doel.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Drama voor aardappelboer: door corona eten we minder patat

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore