Welkom bij RTL Nieuws! Hier vind je voortaan al jouw RTL Z nieuws, actuele beurskoersen, nieuwsuitzendingen en meer.

Heb je nog vragen? Check onze FAQ.

×
Business

Vrijgezellen goed voor omzet supermarkten in de 'late uurtjes'

11 februari 2020 13:15 Aangepast: 11 februari 2020 14:35

Supermarkten zijn langer open en trekken meer omzet uit de late uurtjes. Vooral dankzij de 'vrijgezellen' van Nederland. De regelmaat in onze economie is zoek: "We zitten niet meer standaard om 18.00 uur aan het avondeten."

Nederlandse supermarkten boeken meer omzet in de avonduren. Vooral Albert Heijn doet 's avonds goede zaken.

Kwam in 2017 nog 10,4 procent van de omzet van AH na 18.00 uur binnen, was dat vorig jaar 11,3 procent, becijferde onderzoeksbureau GfK.

De avondomzet van alle supermarkten bij elkaar groeide in die periode met 0,2 procentpunt, van 9,1 naar 9,3 procent. Het verschil tussen Albert Heijn en de totale markt is dus groter geworden, concludeert GfK.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Omzet Jumbo stijgt met 14 procent, wint wederom marktaandeel

Meeste boodschappen overdag

Het grootste deel van de consumenten doet de boodschappen nog tussen 12:00 en 18:00 uur, maar de avond lijkt langzaam aandeel van de dag af te snoepen. Vooral de alleenstaanden van Nederland winkelen graag na 18:00, zowel de vrijgezellen boven als onder de 40 jaar.

De grootste stijging is te zien bij Albert Heijn, en de groep alleenstaanden jonger dan 40 jaar. In 2017 deed 20,1 procent boodschappen na 18:00 uur, in 2019 is dat 24,6 procent. Landelijk is die stijging 1,6 procent.

Langer open

De stijging houdt verband met een verruiming van de openingstijden bij supermarkten. Eén op de zeven supermarkten houdt de deuren doordeweeks tot 22:00 uur open. Dat aantal is in de laatste vijf jaren flink gegroeid zo blijkt uit data van Openingstijden.nl.

AH heeft ook de meeste winkels tot laat open: zo'n 36 procent is tot 22:00 uur open. Bij Jumbo is dat 14 procent. Vooral in de grote steden zijn de supers tot laat open.

"Hiermee zijn klanten meer flexibel en kunnen ze zelf bepalen wanneer ze gedurende de dag boodschappen doen", zei een woordvoerder van AH eerder tegen RTL Nieuws.

24-uurseconomie

Volgens supermarktdeskundige Paul Moers raken mensen steeds meer gewend aan de 24-uurseconomie. "Online kun je de hele dag door boodschappen doen, waarom zou dat dan niet offline kunnen", zegt hij.

Daarbij, de regelmaat 'van vroeger' is volgens Moers compleet aan het verdwijnen. "Door de files zijn we later thuis. Bovendien willen we eerst nog sporten voordat we boodschappen doen."

Regelmaat is zoek

En terwijl mama nog werkt is zoonlief naar hockey. "We zitten niet meer standaard om 18:00 uur aan tafel voor het avondeten."

De regelmaat is zoek. "En zeker bij alleenstaanden is er meestal niemand thuis om de online bestelde etenswaren aan te nemen", zegt Moers. Dan maar weer een rondje naar de super.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van