Welkom bij RTL Nieuws! Hier vind je voortaan al jouw RTL Z nieuws, actuele beurskoersen, nieuwsuitzendingen en meer.

Heb je nog vragen? Check onze FAQ.

×
Ondernemen

The Mayo Sisters maken mayonaise voor iedereen (maar wel zonder ei en suiker)

25 februari 2020 06:06 Aangepast: 25 februari 2020 06:59
Helen (r) en Martine Hissink, samen The Mayo Sisters, timmeren hard aan de weg met hun plant-based mayonaise. Beeld © Ton van Veen

Je bent nooit te oud om te leren - of om met je plantaardige, suikervrije mayonaise Nederland te veroveren. Zussen Helen (62) en Martine (63) Hissink flikken het.

De grote vraag is altijd wat eerder was: de kip of het ei. In het geval van Chefs en Co, de Amsterdamse delicatessenzaak van de zussen Hissink, is die vraag gemakkelijk te beantwoorden: de kip.

Pannetje kippensoep

"Vijf jaar geleden begonnen we onze winkel", zegt Helen tegen RTL Z. "We verkopen kippetjes van het spit, maar ook sauzen en kruiden." Zelf kookte ze al veel, terwijl zus Martine huizen inrichtte voor expats en ook eten en andere praktische zaken regelde voor deze mensen.

"We hebben een jaar of anderhalf samen gepionierd, waarbij ik voor haar kookte. Met een pannetje kippensoep tussen de benen op de scooter. Tot Martine tegen dit pand op het Scheldeplein aanliep", vertelt Helen. "Een aantal grote horecajongens waren er voor in de race, maar er zat geen horecavergunning op. Dat wilden wij ook niet."

Zelfbedachte mayonaise

Voor de winkel is hun doel om alles zelf te maken. Een behoorlijke uitdaging, zeker toen het over de sauzen bij de frietjes ging. "Al die mayonaises die je bij de groothandel kon krijgen, waren niet echt mijn smaak. Daarom hebben we 2,5 jaar geleden zelf een mayonaise bedacht", licht Helen toe.

Dat liep een beetje uit de hand. "We stonden meer mayo te draaien dan andere dingen. Andere zaken en groothandels kregen ook interesse." The Mayo Sisters waren geboren.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Hoe de chocola van Verkade langzaam uit de supermarkt verdwijnt

Frans zuurtje

Vorig jaar kwam het besef bij de zussen: die hele groene, plantaardige, duurzame trend, daar moeten we iets mee. Samen met een producent gingen ze aan de slag: hun mayo, zou die ook zonder dierlijke ingrediënten kunnen? 

Een halfjaar later waren ze eruit. Plant-based mayo, het kon. "We hebben alleen het ei vervangen, vastgehouden aan onze eigen receptuur. Maar het is mayo voor iedereen hè, zo verkopen we het ook. Met 25 procent minder calorieën, zonder suiker en gluten, maar wel een lekker Frans zuurtje."

Tientallen mailtjes

Wat er nu gebeurt, is enigszins overweldigend voor ze. Met hun mayonaise werden Helen en Martine uitgekozen om aan te schuiven bij het start-uplab van de Horecava, half januari. "Daar was heel veel animo voor onze pitch. Alle groothandels en grote jongens kregen we mee, wilden met ons om tafel."

En daar zitten niet de minste namen bij: supermarkten als Jumbo en Albert Heijn, maar ook grote buitenshuisleveranciers zoals Lekkerland. "Hun enthousiaste reacties, en ook die van de bezoekers van de beurs, overkwamen ons een beetje. We hebben al tientallen mailtjes gehad van mensen die onze mayonaise willen verkopen of serveren bij hun eten."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Deze vleesfabrikant gaat volledig vega: 'We geloven er erg in'

Streefbedrag

Om hun mayo voor iedereen ook daadwerkelijk aan iedereen te kunnen verkopen, zetten de zussen Hissink een crowdfunding op. "We hadden een investering nodig om meer productie te kunnen draaien, een voorraad aan te leggen, en daar ruimte voor te huren."

De crowdfunding liep eind januari af, toen er 61.000 euro van de beoogde 75.000 op de teller stond. Dat ze het streefbedrag niet haalden, had meerdere redenen, denkt Helen.

"We hebben heel veel mensen gesproken die wel met ons en de mayo in zee wilden, maar niet via een crowdfunding. En in de periode rond kerstmis en oud en nieuw hebben we eigenlijk niks kunnen doen, waardoor de actie eigenlijk maar zes in plaats van acht weken liep."

Geen sippe gezichten

Niet dat dat ze daardoor in mineurstemming zijn. "We hadden plan b en plan c al klaarliggen. Door de crowdfunding zijn er weer zoveel nieuwe mensen op ons pad gekomen. Vanmiddag hebben we een tweede gesprek met iemand die het echt met ons ziet zitten. Ook grotere bedrijven die al mayonaise maken, tonen interesse, zo gaat dat."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Tesla Model 3 en Model Y volgend jaar helemaal veganistisch

Foodtrucks

De gesprekken met de inkopers die ze op de Horecava hebben ontmoet, lopen ook goed, zegt Helen. "We hebben er al twee gehad en er komen nog twee of drie. Dat doen mijn zus en ik zelf, al geef ik eerlijk toe dat we voor de zakelijke kant ook hulp nodig hebben. We maken mooie plantaardige mayo, maar daarmee lig je nog niet in de winkel. Dat is een lastige wereld waar we gewoon een strategische partner voor nodig hebben."

Voorlopig gaat hun voorkeur wel licht uit naar leveren aan de foodservice. "Dat is voor ons een iets kortere weg om omzet te creëren. De marges zijn goed en we kunnen de emmers leveren vanuit de winkel. De Haarlemse frietbakker Friethoes komt bijvoorbeeld tweehonderd liter mayonaise halen deze week; zij gebruiken het deze zomer in hun vegan foodtrucks."

Op je eigen manier

Helen schat de kans dat ze bij een supermarkt in de schappen komen te liggen, vrij groot in. "De interesse is er, of daar wat uitkomt weten we natuurlijk nog niet. Maar we hebben een mooi product in handen, daar gaan we gewoon mee verder. Is het niet morgen, dan wel overmorgen. De mayo gaat ons zo aan het hart, dan moet je het wel op je eigen manier blijven doen."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore