Ga naar de inhoud
Van onze partner Online Seminar

Zo grijp je de aandacht van jouw doelgroep

Onze spanningsboog wordt korter en korter, terwijl het aantal prikkels waaraan we dagelijks blootgesteld worden alleen maar toeneemt. Knap lastig dus om als bedrijf je doelgroep te bereiken, laat staan om deze ook daadwerkelijk te raken. BNP Paribas maakt hiervoor gebruik van de webinars van Online Seminar. Hoe werkt dit en wat kan het voor een bedrijf betekenen?

Met meer dan 10.000 webinars is Online Seminar in tien jaar tijd uitgegroeid tot volwaardig, full-service webinar-expert van de Benelux. Met hun online tool biedt ze bedrijven en organisaties de mogelijkheid om hun boodschap aan honderden klanten, volgers of werknemers tegelijk te geven. De klanten van Online Seminar variëren van ziekenhuizen en automotive tot financiële instellingen. 

Marthijn Pieters, CEO Online Seminar: “We zijn trots op al onze klanten, maar nog net iets meer op de klanten die al vanaf het begin bij ons zijn.” BNP Paribas was tien jaar geleden een van die eerste pionierende klanten. Rogier San Giorgi van BNP Paribas stelt dat ze nu niet meer zonder het webinarplatform zouden kunnen. “Het webinar is een van onze belangrijkste communicatiekanalen. Vroeger gaven we jaarlijks zo’n 140 presentaties – voornamelijk bestaande uit productuitleg - door het hele land. Iets wat honderdduizenden euro’s en veel tijd van het personeel kostte. Nu gaat veel van onze communicatie op een laagdrempelige online manier, en kunnen we meer inspiratiesessies over de beleggingswereld delen. En we kunnen ook nog eens deelnemers van over de hele wereld bereiken. Wel zo efficiënt, wel zo veelzijdig.”

Vanuit je (bureau)stoel

De ontwikkeling van het internet en de hang naar videocontent heeft de bereidheid om af te reizen naar een evenementenlocatie laten afnemen. Daarbij hebben mensen een kortere aandachtsspanne gekregen, en wil men kort van tevoren kunnen besluiten iets wel of niet bij te wonen. Ze willen consumeren wanneer het hen uitkomt. Pieters vult aan: “Naast de extra tijd en kosten was het rendement van evenementen meestal relatief laag, en leerde je de klant vaak niet zo goed kennen als dat met online tools mogelijk is. Met de interactieve online uitzendingen kunnen we leads genereren, e-learning realiseren en een waardevol klantprofiel opbouwen.” En vooral dat laatste – de data – blijkt tegenwoordig voor bedrijven het nieuwe goud te zijn. Daar worden businessmodellen op ingericht.

Full-service platform

Volgens San Giorgi zit het vooral in de veelzijdigheid aan mogelijkheden, de rijke data die het oplevert en de korte lijntjes tussen Online Seminar en de aangesloten ondernemers, waardoor het bedrijf de afgelopen tien jaar zo’n succes is geworden. Van presentaties maken en pollvragen opstellen tot follow-up mails klaarzetten. “In theorie zou je een uur van tevoren nog content kunnen uploaden voor de uitzending. Dit kan je als bedrijf zelf doen of je kan schakelen met medewerkers die jou kunnen helpen. Het is maar net hoe comfortabel jij je voelt bij de online webinartool”, vertelt San Giorgi.

Rooskleurige toekomst

Op de vraag of er een sneak peek kan worden gegeven van de toekomstplannen van de webinaraanbieder, vertelt Pieters: “We zien enerzijds de globalisering, en anderzijds de toenemende vraag uit specifieke bedrijfstakken. Vooral de educatieve kant van de medische sector. Door online medische experts met elkaar te kunnen verbinden, kan de wereldwijde kennisverspreiding veel sneller gaan dan wanneer honderd man een congres bijwonen. Ook de komende jaren zal onze focus liggen op het beter verbinden van de wereld.”

Kijk voor meer informatie over efficiënte, online oplossingen voor jouw bedrijf op onlineseminar.nlhet webinarplatform voor de zakelijke en financiële markt.