Welkom bij RTL Nieuws! Hier vind je voortaan ook al jouw Bright nieuws, video's, stuff en meer.

Heb je nog vragen? Check onze FAQ.

×
Ondernemen

Kledingwinkel We Are Labels stopt webshop: 'Niet meer te doen'

28 januari 2020 12:06 Aangepast: 28 januari 2020 18:13
Winkel van We Are Labels Beeld © We are Labels

In een tijd waarin we online meer en meer kopen lijkt het een gek besluit: stoppen met de webwinkel. Maar dat is precies wat de Nederlandse kledingwinkel We Are Labels deed. Het was een bewuste keuze, vertelt oprichter Pieter-Bas Broeke, die erg tevreden is met het besluit. 

Broeke is niet de enige ondernemer met stenen winkels die worstelt met internet. Ook andere winkeliers maken de strategische keus om af te zien van een webshop.

Winkels zijn succesvol

Oud-marketeer Broeke begon in 2011 met de eerste We Are Labels-winkel in Amsterdam. Het moest een verzameling mooie, minder bekende kledingmerken worden.

"Toen zag je in Nederland nog veel eenheidsworst: jeansmerken zoals Levi's namen zoals H&M die het straatbeeld domineren", zegt Broeke in gesprek met RTL Z.

Vier jaar later volgde een eigen kledingmerk: Another Label. Inmiddels is Broeke eigenaar van 11 winkels in onder meer Rotterdam en Antwerpen. Het bedrijf is met 98 man aan personeel goed voor een jaaromzet van ruim 12 miljoen. "Het gaat goed", zegt hij.

'Meer omzet en meer publiek'

Zelfs nu ze zijn gestopt met de webwinkel, nu een half jaartje geleden. "We hebben het jaar afgesloten met meer omzet en verkeer in de winkels", zegt Broeke. Die trokken volgens hem samen bijna een miljoen bezoekers. "We zitten in de grote steden, dat maakt uit."

De webshop was er al vrij snel na de start van We Are Labels. En er was volgens de ondernemer steevast een groeiende online omzet. "We draaiden al snel break-even en het volume aan bestelde artikelen groeide. Dus ik dacht: dat komt wel goed."

Maar met de komst van spelers zoals Zalando, About You en nu ook Amazon en Bol.com wordt de kledingmarkt grilliger. Merken zijn hun waar direct gaan verkopen aan de klant. En de tussenhandelaar wordt er uitgeknipt. "Je bestelt je taxi ook niet meer via een centrale."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Amazon komt naar Nederland: 'Goed voor consument, concurrent onder druk'

Concurreren op prijs

Het betekende voor Broeke vooral online harder concurreren op prijs. Bijvoorbeeld door Black Friday en een haast constante uitverkoop. Op het web draait het om de prijs. "Neem Glamour Day: alle grote namen geven 20 procent korting op hun nieuwe collectie. Dat is bijna de helft van mijn marge. Dat is veel."

En ja het trekt ook 'waanzinnige' omzetten. Normaal was dit zo'n 3000 tot 5000 euro op een dag maar dat kon zomaar op lopen naar 80.000 euro, vertelt de ondernemer. "Maar dat zijn klanten die anders ook wel hadden gekocht", zegt hij.

De kosten voor zo'n webwinkel zijn met techniek, fotografie en maatvoering niet voor de poes. Ook de retouren kosten veel geld. "Onze webwinkel draaide op een gegeven moment 1,5 miljoen omzet, dat moest verdubbelen om er nog een klein plusje uit te halen", zegt Broeke.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

​Retailer worstelt met retourgedrag: 'Virtueel pashok nog ver weg'

'Intern niet te verkopen' 

"Ik kon het intern niet meer verkopen", concludeerde hij. Al in 2018 werd besloten om te stoppen: wel een site maar geen webwinkel. Dat ging niet over een nacht ijs. Stoppen kan niet zomaar als er personeel voor de webwinkel in dienst is en ook de voorraad moest worden weggewerkt. 

Helemaal stoppen duurde dus even, maar Broeke is tevreden: "Het is veel minder werk en scheelt dure developers."

Een gedurfde stap? Volgens retaildeskundige Ger Boersma hebben veel retailers moeite met internet, ondanks almaar stijgende omzetten. Het zou daarom zomaar kunnen dat er meer volgen. "Ze kunnen er geen geld mee verdienen", zegt hij. "Een grote boosdoener zijn de kosten en organisatie die kleven aan een webwinkel."

'Amazon weet nu al wat je morgen koopt'

Vooral ouderwetse retailers zijn blijven hangen als het gaat om techniek, weet Boersma. Terwijl de grote namen het juist ademen. "Amazon weet op basis van kunstmatige intelligentie nu al wat jij morgen gaat kopen", zegt hij.

Retail is enorm veranderd en niet iedereen kan daarin mee. "Vroeger liep de klant gewoon de winkel binnen, nu is dat niet meer vanzelfsprekend."

Strategische keuze

De keuze voor wel of geen webwinkel wordt volgens retaileconoom Dirk Mulder van ING daarom ook steeds meer een strategische. Action heeft bijvoorbeeld geen webwinkel omdat de marges te klein zijn. "Maar het is niet zo dat de marges online kleiner zijn dan in de winkel. De kosten zijn vooral anders", zegt hij.

We Fashion, The Sting en Zeeman kiezen daarom bijvoorbeeld wel voor een webwinkel, maar vragen extra kosten voor het verzenden en retouren. "Uiteindelijk denk ik dat het slim is om een webshop te hebben, zeker voor de grotere bedrijven", zegt Mulder. De keuze voor extra kosten is volgens hem een gulden middenweg.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Zo wil Zeeman overeind blijven: 'We wieberen niet en de klant waardeert dat'

'Kleintjes komen er mee weg' 

En de kleintjes? Die komen er nog wel mee weg als ze kappen met die webwinkel. "Ze hebben onvoldoende schaal en kracht om op te boksen tegen de groten", denkt Mulder. Dat betekent wel hard investeren in service en beleving. "Maggy's uit Spakenburg doet dat bijvoorbeeld goed", zegt hij.

Wat je doet, moet je heel goed doen. Ook Broeke denkt dat hij daaraan kan voldoen. "Onze online strategie is omgedraaid. Het gaat niet meer om de kliks en de sales, maar om het vertellen van een verhaal."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore