Welkom bij RTL Nieuws! Hier vind je voortaan al jouw RTL Z nieuws, actuele beurskoersen, nieuwsuitzendingen en meer.

Heb je nog vragen? Check onze FAQ.

×
Ondernemen

Santé! Alcoholvrije wijn is booming, ook Ilja Gort duikt er vol in

19 december 2019 06:21 Aangepast: 19 december 2019 08:03
Ilja Gort vindt zijn eigen alcoholvrije wijn 'te hachelen'. Beeld © ANP

Alcoholvrije wijn smaakte lange tijd naar zuurstok of het parfum van je oma, maar dankzij nieuwe technieken is de smaak sterk verbeterd. Ook is er veel meer keuze. Grapedistrict breidt zijn alcoholvrije assortiment deze week uit en wijnmaker Ilja Gort lanceerde onlangs zijn eerste echt alcoholvrije bubbel. "Dit is de eerste alcoholvrije wijn die te hachelen is."

Twaalf jaar geleden was de Nederlandse wijnboer en schrijver Ilja Gort van La Tulipe zijn tijd ver vooruit. Toen al ontwikkelde hij een wijn met minder alcohol en minder calorieën.

"Dit wordt de trend. Mensen willen helemaal geen zware wijnen meer. Met mijn wijn kan je tenminste ook lekker lunchen, zoals vroeger de Fransen al deden, zonder dat je er dik van wordt", zei Gort in 2007 tegen Editie NL. Maar "we" waren nog niet klaar voor deze innovatie en Gort trok de stekker uit zijn low-alcohol wijn Qool.

Kansen voor ondernemers

Tijden zijn veranderd en nu zijn we er wel klaar voor. Sterker, we staan te springen om goede alcoholvrije dranken, zo blijkt uit het vandaag gepubliceerde rapport van ABN Amro. Ook Albert Heijn ziet 'zeker een toename van de vraag'. De supermarkt heeft zijn assortiment net uitgebreid met vier alcoholvrije wijnen van het merk Viverty. Daarmee komt het aanbod nu op dertien wijnen zonder alcohol.

Dit jaar is een recordaantal alcoholvrije wijnen op de markt gekomen. Sectoreconoom Nadia Menkveld van ABN Amro verwacht dat het aantal introducties zal blijven toenemen, want de vraag naar deze producten blijft stijgen. "Dit biedt zeker kansen voor ondernemers," zegt Menkveld tegen RTL Z.

'Helaas' meer behoefte

Die kansen ruikt de commercieel handige Ilja Gort ook. Vorige maand lanceerde zijn La Tulipe een alcoholvrije mousserende rosé. Twaalf jaar na de eerste poging dus. "Dit is de eerste alcoholvrije wijn die te hachelen is", zegt Gort over de wijn die door zijn zoon Klaas is gemaakt.

En Gort is niet de enige in de wijnsector die overstag is gegaan. "Wij herkennen absoluut dat de vraag naar alcoholvrije wijnen toeneemt", zegt Gijs Groenevelt, mede-oprichter van wijnwinkel Grapedistrict. Groenevelt verkoopt veel liever echte wijn, maar de behoefte bij zijn klanten is er ‘helaas’ en daar moet hij iets mee.

Geen druivensap

Grapedistrict verkoopt al een alcoholvrije mousserende wijn. Dit weekend komt een witte wijn op de markt en in januari volgt de rode variant. Het was lang zoeken naar een goed product.

"We wilden wel eerder, maar het is gewoon heel moeilijk. Het moet wel wijn zijn en geen druivensap", zegt Groenevelt. De wijnboer van Grapedistrict maakt eerst wijn en haalt dan de alcohol eruit. Dat geeft volgens Groenevelt het beste resultaat.

Alcohol drinken raakt uit de mode

De opmars van alcoholvrije wijn past in de trend dat we steeds minder alcohol drinken. Volgens het Nederlands instituut voor alcoholbeleid (STAP) is de alcoholconsumptie in pure liters alcohol in 10 jaar tijd met 10 procent afgenomen.

De vraag naar alcoholvrije dranken in het algemeen stijgt explosief. De consumptie van alcoholvrij bier bijvoorbeeld, steeg vorig jaar met 32 procent naar 638 duizend liter. Dat terwijl er niet meer bier werd gedronken, blijkt uit rapport van ABN Amro.

Markt is nog steeds klein

Van Palm, tot Hoegaarden en van Jopen tot Weihenstephan. Zo’n beetje elke brouwerij heeft inmiddels wel een variant waar geen of minder alcohol in zit. In het kielzog van bier worden dus ook steeds meer alcoholvrije wijnen op de markt gebracht.

Hoewel de alcoholvrije wijnen in opkomst zijn, is het aandeel nog steeds erg klein. ABN Amro schat het aandeel alcoholvrije wijnen op maximaal 1 procent van de totale wijnverkopen in Nederland.

Alcoholvrije gin

Ook bij alcoholvrije destillaten zijn in opmars dankzij nieuwe smaak-innovaties, volgens ABN Amro. Het Britse Seedlip en de Belgische producenten NONA June en No Ghost in a Bottle gebruiken nieuwe technieken om de smaak van gin te evenaren.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van