Welkom bij RTL Nieuws! Hier vind je voortaan al jouw RTL Z nieuws, actuele beurskoersen, nieuwsuitzendingen en meer.

Heb je nog vragen? Check onze FAQ.

×
Business

Grolsch floreert in Japanse handen: winst kwart hoger

12 december 2019 14:31 Aangepast: 12 december 2019 16:53
Grolsch-directeur Andrei Haret draait lekker onder de Japanners. Beeld © ANP

Bierbrouwer Grolsch, die drie jaar geleden in handen kwam van het Japanse drankenconcern Asahi, floreert in de handen van de Aziatische eigenaar. In 2018 stegen zowel omzet en winst. Maar de Japanners vangen méér dividend dan de brouwer aan winst boekt.

Dat blijkt uit het meest recente jaarverslag, dat de Twentse brouwer heeft gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel.

Kwart meer winst

De omzet van Grolsch kwam in 2018 ruim 22 miljoen euro hoger uit, op 382 miljoen euro. Dat is een stijging van ruim 6 procent. De nettowinst kwam bijna 25 procent hoger uit, op 34,3 miljoen euro.

Dat is een hele prestatie, gezien Grolsch ruim 87 procent van zijn omzet boekt op de verzadigde West-Europese biermarkt. Naar eigen zeggen wist de brouwer in 2018 in Nederland significant marktaandeel te winnen in zowel het supermarkt-kanaal als in de horeca, door sneller te groeien dan de markt.

Japanse eigenaar

Tot 2007 was Grolsch een zelfstandige Nederlandse brouwer, totdat de internationale biergigant SABMiller het bedrijf opslokte. Acht jaar later ging SABMiller op zijn beurt op in AB Inbev, de grootste bierbrouwer ter wereld. In 2016 werd Grolsch, samen met een aantal andere brouwers, verkocht aan het Japanse Asahi.

In 2017, het eerste volledige jaar dat Grolsch in Japanse handen was, boekte de brouwer ook al goede resultaten. De omzet, die jarenlang rond de 300 miljoen had gelegen, kwam dat jaar uit op ruim 358 miljoen.

Geloofwaardigheid

Grolsch-directeur Andrei Haret schrijft in het verslag dat er in 2018 fors werd geïnvesteerd in de merken. De brouwer herintroduceerde de 'iconische bruine beugelfles' voor speciaalbieren als Grolsch Tripel. "Het directe succes daarvan hernieuwde de geloofwaardigheid van het merk in een tijdperk met veel nieuwe lokale ambachtelijke brouwers."

Volgens Grolsch boekte het verder succes met het eigen merk Kornuit en de verkopen van Peroni, een van de andere Europese merken van Asahi. De stijging van grondstofkosten werd meer dan goedgemaakt door een efficiëntere productie en distributie.

Voorzichtig

Met de introductie van het Japanse bier Asahi Super Dry in Nederland gaat het nog niet zo hard. Aanvankelijk kondigde de nieuwe eigenaar van Grolsch aan om zijn in Japan zeer bekende bier ook hier te gaan brouwen, maar die plannen werden later afgeblazen. Wel wilde de nieuwe eigenaar het merk in Nederland gaan verkopen.

Grolsch schrijft dat het Asahi Super Dry in 2018 in de Nederlandse horeca introduceerde, maar duidelijk zonder veel tromgeroffel. "Met een zeer gerichte aanpak hebben we het merk voorzichtig geïntroduceerd in enkele geselecteerde verkooppunten."

Meer dividend

Ook opmerkelijk is dat Grolsch voor het tweede achtereenvolgende jaar een dividend aan de Japanse eigenaar uitkeerde, dat hoger was dan de nettowinst. In 2017 bedroeg het dividend 70 miljoen op een winst van 27,5 miljoen. Vorig jaar was dat 40 miljoen, bijna 6 miljoen euro méér dan de winst.

Desondanks kan Grolsch bogen op een riante vermogenspositie. De solvabiliteit (eigen vermogen als percentage het balanstotaal) daalde heel licht, tot iets onder de 61 procent. Grolsch-woordvoerder Koert van 't Hof belde vanmiddag niet terug om een toelichting te geven op hoge dividenduitkeringen.

Verwachtingen

Voor 2019 verwacht Grolsch dat de biermarkt zal groeien dankzij speciaalbieren en alcoholvrij-bier. Wel wijst de brouwer erop dat dit jaar het moet opnemen tegen een jaar met uitzonderlijk goed weer.

Grolsch wil de omzet verder laten groeien door een hoger marktaandeel te veroveren, meer bier met hogere marges te verkopen en innovaties.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore