Welkom bij RTL Nieuws! Hier vind je voortaan al jouw RTL Z nieuws, actuele beurskoersen, nieuwsuitzendingen en meer.

Heb je nog vragen? Check onze FAQ.

×
Business

Kerstkaarttrends: zelfs haters versturen er toch eentje

14 december 2019 11:01 Aangepast: 18 december 2019 08:35
Kerstkaarten worden gesorteerd bij PostNL. Beeld © ANP

Het is weer het seizoen voor kerstkaarten, maar hoe komen die kaarten tot stand en wat zijn de trends van dit jaar? Consumenten willen kaarten met specifiekere boodschappen, bedrijven zien kerstkaarten nog steeds als marketing, vertellen Hallmark en Buromac. "Soms hebben we niet eens door hoeveel kaarten we maken."

Denise Qualm werkt al 15 jaar bij Hallmark, sinds juni is ze art director voor Hallmark Benelux. De grafisch ontwerper kwam na een omweg in sales in de scheepvaart bij de wenskaartengigant terecht. Tijdens haar andere werk is ze nooit gestopt met ontwerpen, 'dus dit was een mooie match'.

De liefde voor wenskaarten kreeg ze van haar moeder. "Die verstuurt uit zichzelf al heel lang kaartjes, ik ben ermee opgegroeid." Ze leerde dat je altijd iemand blij kunt maken met een kaartje, hoe moeilijk het onderwerp ook is.

Kerstkaartenonderzoek 2019

Vrouwen versturen meer kaarten dan mannen (78 tegenover 22 procent), blijkt uit het jaarlijkse kerstkaartenonderzoek van Greetz, de concurrent van Hallmark.

Drenthe is met 9,3 kaarten per inwoner koploper, gevolgd door Zeeland en Groningen. In Overijssel versturen ze het minste kaartjes (maar 3,7 gemiddeld per inwoner). En kerstkaarten met een persoonlijke foto erop zijn onze favoriet. Het aantal kerstkaarten dat we bestelden steeg met tien procent.

Meer emotie, minder standaard kerstkaarten

Hallmark wil weg van de standaardkaart voor kerst of Pasen, en meer emotie in de kaarten uitdrukken, vertelt Qualm. "We geloven dat je elke dag een kaartje kunt sturen dat je aan iemand denkt. Zoals naar iemand die niet lekker in zijn vel zit, of juist wel, als iemand net geslaagd is."

Het bedrijf maakt de boodschappen op de kaart daarom specifieker, zegt Qualm. Een kerstkaart uit de collectie van dit jaar met 'op sommige dagen heb je wat meer liefde nodig', kun je dan bijvoorbeeld naar verschillende mensen sturen.

"Het is donker, koud, mensen voelen zich eenzamer of denken in deze periode aan een dierbare die ze hebben verloren", legt Qualm uit. "Of mensen die jarig zijn met kerst. Er is steeds meer vraag naar kaarten voor die speciale momenten."

De kerstkaarthits van 2019 van Hallmark. De kerstkaarthits van 2019 van Hallmark.
Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Ruimtesonde Mars Express stuurt spectaculaire kerstkaart

Eerst de tekst, dan het plaatje

Qualms werkdagen gaan alle kanten op: "Soms ben ik hele dag bezig met het verzinnen van campagnes, we maken mood boards, verzinnen nieuwe concepten." De kerstcollectie is altijd een jaar vooruit in de maak, vertelt ze. Maar wel in de juiste periode. Dus nu werkt ze aan kerst volgend jaar.

Inspiratie haalt ze uit bladen en van beurzen in het buitenland waar ze trends over kleuren en materialen opdoet. Het Hallmark-hoofdkantoor in Kansas City deelt ook trends. "Daar kun je op meeliften."

Met al je kerstkaarten shinen bij de kerstboom. Met al je kerstkaarten shinen bij de kerstboom.

Hallmark verkoopt 500 verschillende kerstkaarten in winkels, online rond de 900. "Soms hebben we zelf niet eens door hoeveel we maken, je zit er dan zo in." 

Vroeger bedacht Qualm met haar team eerst een plaatje en dan een tekst erbij. Nu draait ze dat vaker om, omdat de boodschappen op de kaart belangrijker worden. Hallmark werkt ook meer op basis van marktonderzoeken in plaats van wat Qualm het 'onderbuikgevoel' noemt. "Als we weten wat iemands motivatie is, kunnen we de tekst passender maken."

Een guitige bedrijfskerstkaart van Buromac. Een guitige bedrijfskerstkaart van Buromac.

'Bedrijven willen persoonlijke kerstkaarten in bijzondere vorm'

Bij de zakelijke kerstkaartenmarkt is ook een verschuiving gaande, ziet Danielle Scheilz van de Belgische uitgeverij Buromac, waarvan het Nederlandse filiaal in Terneuzen is gevestigd. Buromac maakt al 60 jaar familie- en zakelijk drukwerk, zoals geboorte- en trouwkaarten, maar ook kerstkaarten. 

De huidige trend in bedrijfskerstkaarten is een bijzondere vorm en een persoonlijke touch: dus een 3D-kerstbalkaart met een foto van de medewerkers van het bedrijf of een houten kaart. "Daar is veel vraag naar", zegt Scheilz.

Kerstkaarten per e-mail versturen doen bedrijven eigenlijk niet, zegt ze. "Bedrijven zien de kerstkaarten als marketingactie." 

Een houten kerstkaart van Buromac. Een houten kerstkaart van Buromac.

Ontwerpteam

Scheilz werkt al 18 jaar voor het bedrijf en heeft van alles voorbij zien komen. "Vroeger kwam een bedrijf langs bij de drukker, keek in ons speciale boek met kaarten en koos daar eentje uit. Nu bestellen bedrijven meer online." Voor de bedrijven tuigden ze KaartenvoorKerst.nl op, in 2013 kwam daar webshop Tadaaz bij, voor zowel bedrijven als particulieren.

Het designteam van het Buromac-hoofdkantoor in België maakt honderden ontwerpen. Een art director, een viertal vaste en wat freelance ontwerpers beginnen 1 januari met de nieuwe collectie voor dat jaar. Die gaan net als Hallmark ook naar beurzen voor inspiratie.

Maar ze moeten sneller klaar zijn, want in september willen bedrijven al kaarten bestellen. "De kaarten moeten vaak naar het buitenland of in kerstpakketten dus moeten op een bepaalde tijd aangeleverd worden", vertelt Scheilz.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Beatles-kerstkaart voor 3.000 euro te koop

Kersthaters sturen tóch kaartje

Bij Hallmark kan Qualm intussen ook nog inspelen op een hele andere verschuiving: de tweedeling tussen de lovers en de haters van kerst. Soms werkt een op het eerste gezicht specifieke boodschap toch twee kanten op. Zo doet de huidige kerstkaart 'het kan me geen kerstbal schelen' het goed bij beide groepen, vertelt ze. "Het grappige is dat de mensen die zeggen dat ze niet van kerst houden wél zo'n kaart sturen."

Correctie: in een eerdere versie stond dat Greetz cijfers niet wilde prijsgeven, deze zijn alsnog geleverd en aangepast.

Kerstkaart voor de kersthaters. Kerstkaart voor de kersthaters.

Krankzinnige pieken voor eerste kerstkaart

Wat als de eerste kerstkaart ooit wordt beschouwd, is ook meteen de duurste volgens het Guinness recordboek. Dertien bij acht centimeter Britse kerstjolijt kostte een anonieme bieder 24.000 euro bij een veiling in Devizes, Wiltshire in 2001.

Het was een kaart die de Britse zakenman Sir Henry Cole naar zijn oma stuurde in 1843. Cole kennen we als de man achter het Victoria en Albert Museum voor kunst, design en mode in Londen. Van de lithografie die met de hand werd ingekleurd werden 1000 gemaakt, 12 hebben de tand des tijds doorstaan. Het ontwerp is deugdzaam: een familie aan het kerstdiner, met het voeden en kleden van de armen ernaast.

Die kaart past tussen de duurste kerstversieringen ooit, verzameld door Catawiki. Daar zitten handbeschilderde met goud en Swarovski-kristallen bekleedde beeldjes van Jozef, Maria en baby Jezus tussen, à 3000 euro. Maar ook een kerstkrans van 3,2 miljoen euro en een kerstbal van 92.000 euro met meer dan 1500 diamanten, 188 robijnen en 18 karaats goud. En laten we de 8 miljoen euro kostende kerstboom in een hotel in Abu Dhabi niet vergeten. En die boom was niet eens echt!

Als je zelf nog wat centen te verkwanselen hebt, kun je terecht bij warenhuis Harrods. Voor 55 euro krijg je acht met messing gemaakte reliëfkaarten van de Amerikaanse ontwerper Paula Skene. En wil je het écht bont maken, bel dan Gilded Age Greetings uit Florida, het Lindisfarne-evangelie onder de kaartenmakers. Voor een paar honderd euro maken ze unieke kerstkaartjes met robijnen en bladgoud. Dat is weer eens wat anders dan het 20-pak kaarten van de Hema voor 2 euro.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van