Business

Resultaten Tony's Chocolonely kelderen, maar net geen verlies

20 november 2019 14:39 Aangepast: 28 november 2019 22:09
Topman Henk Jan Beltman van Tony's Chocolonely. Beeld © ANP

Begin september voorspelde topman Henk Jan Beltman van Tony's Chocolonely nog dat de chocolademaker 'zwaar verlies' zou maken. Maar morgen presenteert het bedrijf waarschijnlijk toch een piepklein winstje. "Je denkt nu natuurlijk, hoe betrouwbaar is die gast?"

Morgenmiddag presenteert Tony's Chocolonely de jaarcijfers over het gebroken boekjaar, dat loopt tot eind september 2019. Het voorgaande jaar boekte de chocolademaker nog een mooie winst van 2,5 miljoen euro op een omzet van 55 miljoen.

Slechter resultaat

Afgelopen jaar kwamen de resultaten minder gunstig uit. Althans, als we recente uitspraken van directeur en grootaandeelhouder Beltman in de aanloop naar de jaarcijfers mogen geloven.

Over hoeveel slechter de cijfers precies zullen zijn, is echter verwarring. Recent sprak hij namelijk zowel van een zwaar verlies, als van een kleine winst.

'Zwaar verlieslijdend'

Begin september zei Beltman in een interview met RTL Z nog te verwachten dat het bedrijf diep in de rode cijfers terecht zou komen. "Ik denk dat we een heel zwaar jaar hebben. Ik denk dat we zwaar verlieslijdend zijn dit jaar."

In dat gesprek schreef de 'chief chocolate officer' het verwachte verlies toe aan grote investeringen in buitenlandse expansie. Mede daardoor zou de totale omzet zijn gegroeid tot 70 miljoen. Beltman zei dit één maand voordat de chocolademaker het financiële boekjaar afsloot.

Foutje

Maar tijdens het MKB Ondernemerscongres drie weken geleden, zei Beltman opeens dat de chocolademaker toch een kleine winst heeft geboekt. Zijn eerdere uitspraak zou een vergissing zijn geweest.

"Dat was een foutje. We hebben wél winst gemaakt het afgelopen jaar. We hebben nog heel hard een eindsprint ingezet na de uitzending van RTL Z eerder", zei hij op het evenement in Den Bosch. Daardoor zou het resultaat zijn uitgekomen op 2600 euro positief.

Eindsprint

Een winstje, hoe klein ook, bekt natuurlijk toch wat lekkerder dan een fors verlies. Zeker gezien het feit dat Tony’s Chocolonely over niet al te lange tijd overgenomen wil worden, en bovendien zoekt naar financiering voor een kostbare chocoladefabriek annex pretpark in Zaanstad.

Maar hoe heeft Tony's Chocolonely in één maand het gat tussen een zwaar verlies en een kleine winst weten te dichten? Beltman snapt dat zijn uitspraken tot verwarring leiden, en wil dat desgevraagd wel toelichten.

"Je denkt nu natuurlijk, hoe betrouwbaar is die gast? Maar wij hebben uiteindelijk nog zwaar ingezet op extra verkopen van chocoladeletter-repen. Daarmee is een hogere omzet geboekt."

Kosten snijden

Ook zegt Beltman nog fors in de kosten te hebben gesneden. "We hebben scherp gekeken naar waar we de kosten moesten alloceren, naar wat we moesten doen, en wanneer."

Of er op kostengebied nog veel te redden was, slechts één maand voor afsluiting van het boekjaar? "We waren daar al wat langer mee bezig. Toen ik de eerste uitspraak deed, zat de frustratie daarover al hoog. Eerder hebben wij nooit scherp op kosten gelet. Als we daar uiteindelijk niet kritisch naar hadden gekeken, zouden we 1,5 miljoen verlies hebben gedraaid."

Volgens Beltman zijn kosten niet simpelweg verschoven naar het komende boekjaar. "Daarmee moet je natuurlijk heel voorzichtig zijn."

Klunzig

Emeritus-hoogleraar reputatiemanagement en partner van het Reputation Institute Cees van Riel noemt de wisselende uitspraken van Beltman over de resultaten 'onhandig' en 'een beetje klunzig'.

Volgens de reputatie-expert mag je van een directeur van een bedrijf met 70 miljoen euro omzet verwachten dat hij ziet aankomen wat de ontwikkelingen zijn. "Zeker met een bedrijf van die omvang, dat al wat langer bestaat. Dan moet je dat zo kort voor het einde van het boekjaar wel een beetje kunnen voorspellen."

Stootje

Van Riel grapt dat het wel erger geweest zou zijn als Beltman éérst winst had voorspeld, en later verlies. "Goed nieuws wordt beter ontvangen dan tegenvallend nieuws."

De reputatie-expert denkt niet dat de klunzige prognoses het imago en de geloofwaardigheid van de chocolademaker bij het algemene publiek ernstig zullen schaden. "Tony's Chocolonely heeft een sterke en maatschappelijk verantwoorde reputatie. Dan kan je wel tegen een stootje. Maar handig is het natuurlijk niet."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van