Aan het succesverhaal van startup Kaisr, het bedrijf achter de lichtgewicht ligzakken, komt in Europa abrupt een einde. Het product lijkt te veel op de Lamzac van Fatboy, oordeelde de rechter opnieuw in een hoger beroep.
Leg de Kaisr en de Lamzac naast elkaar en zoek de verschillen. Dat is behoorlijk lastig, zo oordeelde de rechter al eerder. De Kaisr heeft "dezelfde hoogte, dezelfde dubbele buisvorm en dezelfde enkele diepe spleet die in de lengte door het midden van de ligzak loopt" luidde de tekst in mei.
Door die kenmerken, bepaalde de rechter nu opnieuw in hoger beroep, maakt de zitzak dezelfde indruk op het publiek als de Lamzac van concurrent Fatboy. En dus mag de Kaisr niet meer verkocht worden binnen de Europese Unie.
Aankoopbedrag terugstorten
"Een kleine tegenslag", zegt woordvoerder Mark Moons van de Amsterdamse startup Kaisr. "Binnen Europa hadden we al duizenden zakken verkocht, die we door een eerdere uitspraak van de rechter niet mochten leveren. Die klanten moeten we nu teleurstellen." Zij krijgen het aankoopbedrag van 89 euro teruggestort.
Moons vertelt teleurgesteld te zijn in het hoger beroep. "Ons product valt in dezelfde categorie als de Lamzac, maar er bestaan ook tig soorten merken van luchtbedden." Bovendien is het niet het enige bedrijf dat dit type ligzakken verkoopt. Er is ook een Deens bedrijf dat dit soort ligzakken maakt, aldus de woordvoerder. "En een hele berg Chinezen."
Profiteurs
Fatboy voelt zich door het hoger beroep 'gesterkt' in de strijd tegen copycats, vertelt marketingmedewerker Leontine van der Kaaden. "Ons originele design wordt dus beschermd. Helaas merken we dat veel mensen gedupeerd worden door malafide partijen die willen meeprofiteren van het succes van Lamzac."
Ze vervolgt: "Het zijn veelal kleine bedrijven die niet of pas na maanden leveren, geen mogelijkheid geven voor retourneren en soms zelfs als sneeuw voor de zon verdwijnen en niets terugbetalen aan de consument. We blijven vechten tegen kopieën op de markt. We zijn dan ook erg tevreden dat we inmiddels ook rechtszaken tegen Laybeany, Roomox en Laybag met succes hebben gewonnen."
In mei plaatste het Nederlandse Fatboy al een verheugde reactie op hun site: 'We won!!'
Het einde van de activiteiten van Kaisr in Europa betekent niet het einde van het bedrijf, laat Moons weten. "Europa maakte minder dan de helft van onze activiteiten uit. Wereldwijd gaan wij gewoon door met de verkoop van Kaisr." Binnen Europa wil het bedrijf verder met 'andere producten'. Welke dat precies zijn, wil de woordvoerder niet loslaten.
Kaisr, opgericht door drie jonge ondernemers, haalde eerder dit jaar het nieuws door hun succesvolle crowdfundcampagne. De beoogde 20.000 dollar werd al snel opgehaald. De teller eindigde zelfs op 4,1 miljoen euro.
Over wat Kaisr gaat doen met die vier miljoen, zegt Moons: "De investeringen die door onze backers gedaan zijn worden terugbetaald door middel van producten, zoals dit gebruikelijk is in crowdfunding trajecten. Momenteel zijn er al duizenden backers keihard aan het chillen op hun Kaisr Original."