Om kosten te besparen neemt de kwakkelende eco-supermarkt Marqt afscheid van twee van haar grootste vestigingen. De winkel bij het Amsterdamse Rembrandtplein en die aan de Haagse Hofweg verdwijnen.
Volgens de duurzame supermarkt, die sinds de oprichting in 2008 uitgroeide tot een keten van 18 vestigingen, passen de sluitingen in de nieuwe strategie.
Kleinere winkels
Het bedrijf wil meer kleinere winkels openen, met oppervlaktes tussen de 350 en de 750 vierkante meter. Daarvan opende Marqt er het afgelopen jaar al drie; twee openingen staan nog op de planning.
De vestigingen die Marqt nu sluit, zijn veel groter. De vestiging in de Utrechtsestraat bij het Rembrandtplein, in 2010 de derde winkel van de keten telt ruim 2000 vierkante meter.
De vierde vestiging, aan de Haagse Hofweg die in 2012 open ging, telt bijna 1500 vierkante meter.
Nooit winst
In de elf jaar van haar bestaan wist Marqt nooit winst te maken. De afgelopen twee jaar veranderde er intern veel. Er kwamen nieuwe aandeelhouders aan boord, en oprichters Quirijn Bolle en Meike Beeren verdwenen uit de top.
De nieuwe topman, Joost Leeflang, kreeg van de nieuwe aandeelhouders de opdracht om het bedrijf verder te laten groeien en winstgevend te maken.
Strategie op de schop
Vorige maand meldde RTL Z echter dat Marqt de strategie opnieuw op de schop nam, onder meer om kosten te besparen. Interne meningsverschillen leidden tot het vertrek van topman Leeflang en de voltallige raad van commissarissen.
De huurcontracten voor de panden worden overgenomen door Albert Heijn. Volgens Marqt kunnen de werknemers van de winkels, naar schatting zo'n 40 per vestiging, overstappen naar de Albert Heijn of naar de andere Marqt-winkels.
Volgens woordvoerster Margriet Bekedam zijn er momenteel nog geen plannen om andere winkels te sluiten. "Dit najaar presenteren wij onze nieuwe strategie. Dan kunnen wij meer zeggen."