Welkom bij RTL Nieuws! Hier vind je voortaan al jouw RTL Z nieuws, actuele beurskoersen, nieuwsuitzendingen en meer.

Heb je nog vragen? Check onze FAQ.

×
Ondernemen

Cafés, bios en nachtclubs profiteren van Ajax: 'Het is altijd volle bak'

30 april 2019 16:03 Aangepast: 30 april 2019 20:02
De kroeg, de club of de bioscoop? Ajax-fans kunnen vanavond op allerlei plekken terecht. Beeld © ANP

Ongeveer 3000 supporters reizen naar Londen om Ajax aan te moedigen tijdens de halve finale van de Champions League. De rest van de fans moet een andere plek vinden om te kijken. En daar verdient de Nederlandse horeca geld aan.

"Horecaondernemers die op de wedstrijd inspelen, weten vaak meer gasten binnen te halen en ze ook langer binnen te houden", weet Bart Mouter van Koninklijke Horeca Nederland (KHN). "Als je een relatief stille dinsdagavond hebt dan kan een activiteit als deze daar een impuls aangeven."

Rondje voor alle klanten

Dat geldt bijvoorbeeld voor café Schinkelhaven in Amsterdam, waar Kasper Berdler vandaag aan het werk is. "Sinds het begin van de Champions League kun je bij ons de wedstrijden komen kijken", vertelt hij. "Het is altijd volle bak en ja, dat zorgt voor meer omzet." Hij maakt ook kosten, maar die vallen mee.

"Vanavond is een bijzondere avond, dus we regelen een extra biertap en geven alle klanten een rondje," zegt Berdler. Het belangrijkste is zorgen voor voldoende personeel. "We hebben extra leidinggevende medewerkers op de vloer, die weten wat ze moeten doen als er iets aan de hand is. Het zijn toch veel mensen bij elkaar die alcohol drinken."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Ajax 22,5 miljoen rijker na winst op Madrid en Juventus

Jong en oud voor groot scherm

Sommige fans kijken de wedstrijd het liefst op een groot scherm met veel andere supporters. 850 fans kunnen vanavond terecht voor een uitzending op zo'n 'megascherm' in de WesterUnie. De entree is gratis. Marketingmanager Bart Elshof verwacht dan ook dat het gebouw binnen korte tijd vol zit. 

Dat was de vorige Champions League-wedstrijd ook zo. "Toen zaten we een kwartier nadat de deuren opengingen al vol." De sfeer was toen heel goed, vertelt hij. "Jong en oud kijken samen de wedstrijd, prachtig."

Spanning en extra beveiliging

Toch zet de WesterUnie extra beveiliging in. "Er is toch een bepaalde spanning. Meestal gaat het goed, soms kunnen mensen zich gewoon niet gedragen", zegt Elshof. "Maar ik verwacht vanavond geen stennis in de stad. Het is eigenlijk nog niet zo spannend, volgende week is de beslissende wedstrijd."

Ook die wedstrijd kun je kijken in de WesterUnie, belooft hij. Hij wil niet precies vertellen wat zo'n avond oplevert, maar het is in elk geval lucratief. "Er wordt flink gedronken, vergelijkbaar met een gemiddelde clubavond", zegt hij. "De kosten vallen mee. Zo'n avond duurt maar tot een uur of elf en je hoeft geen dure dj's in te huren."

Kosten van het uitzenden

Het uitzenden van de wedstrijd is veel minder duur dan artiesten inhuren, zegt hij. Wat zo'n uitzendlicentie kost, hangt af van de grootte van je zaak. Een club als WesterUnie betaalt nog geen duizend euro per jaar.

Ook een kleine kroeg moet een licentie hebben. Heb je geen toestemming voor vertoning, dan maak je inbreuk op het intellectueel eigendomsrecht en dat is strafbaar. De KHN berekent dat een bruine kroeg met een oppervlakte van 70 m2 op jaarbasis 315,97 euro betaalt voor het tonen van de beelden.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Anouk - Ajax 0-2: tweede keer concert in uitverkoop door voetbal

Voetbal in de bioscoop

Sinds kort hebben voetbalfans nog een optie: de bioscoop. Theatermanager Rob van der Meer vertelt dat Pathé vaker dit soort evenementen organiseert. Denk aan live opera, concerten en dus ook sport. "Sinds de wedstrijd Ajax-Juventus zenden we ook de Champions League uit", vertelt hij.

Dat doet Pathé niet om geld te verdienen, zegt hij. De kaartverkoop is niet kostendekkend, zegt Van der Meer. Er loopt extra personeel rond om hapjes en drankjes te verkopen en de zaal is niet beschikbaar voor reguliere films.

Kaartverkoop trekt ander publiek

Een kaartje kost vijf euro en dat is meer dan de helft minder dan een regulier ticket. "Het liefst zou ik het gratis maken", zegt Van der Meer. "We zijn een Amsterdamse bioscoop en we willen het succes van Ajax vieren met de Amsterdammers. We hebben ook een goede relatie met Ajax."

Waarom dan niet gratis? "Ten eerste mag het niet volgens onze uitzendlicentie. Ten tweede trek je een ander soort publiek met betaalde kaartverkoop."

'Opvallend veel vrouwen'

De voetbalwedstrijden in de bioscoop trekken veel gezinnen met kinderen en 'opvallend veel vrouwen', zegt hij. "De sfeer is anders dan in het café, maar ook anders dan tijdens een normale bioscoopfilm. Het hoeft niet stil te zijn, mensen lopen heen en weer om drinken te halen. Er heerst een gezellige sfeer."

Extra beveiliging is niet nodig, zegt hij. "Er loopt gewoon één beveiliger rond, net als iedere andere avond. We hebben ook het Wereld Kampioenschap uitgezonden, waarbij Nederland verloor tegen Spanje. Ook toen waren er geen problemen."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van