Ondernemen

Bye Musk: Eindhovens bedrijf bouwt al elektrische vrachtwagens

25 juli 2016 16:45 Aangepast: 30 juli 2017 20:30
Beeld © ANP

Elon Musk van Tesla heeft het op zijn wensenlijstje staan, maar het Eindhovense familiebedrijf VDL Groep is er daadwerkelijk al mee bezig: het bouwen van een elektrische vrachtwagen. Het gaat vooral om voertuigen voor in de stad, zegt projectleider Menno Kleingeld.

De trucks kunnen ongeveer 100 kilometer rijden op één accu en zijn daarom geschikt voor stadsvervoer, bijvoorbeeld om winkels te bevoorraden. Er zijn al meerdere partijen die dit doen, waaronder vrachtwagenbouwer Hytruck. Interessant is dat VDL Groep zijn eerdere kennis, opgedaan met busvervoer, combineert om ook vrachtwagens te ontwikkelen en overweegt om de accu's voortaan zelf te bouwen.

De eerste grote vrachtwagens (37 ton) moeten volgend jaar klaar zijn, maar begin volgend jaar wordt er al getest met de eerste prototypes. Klanten zijn er nog niet, maar er wordt wel gesproken met mogelijke afnemers. 

Bedrijf bouwt al langer elektrische bussen

Het bedrijf bouwt al langer elektrische bussen, zo levert het eind dit jaar 40 stuks aan de gemeente Eindhoven. Daarmee wordt de Brabantse stad de eerste in Europa die het vervoersmiddel grootschalig invoert. "We zijn dit pad al jaren geleden ingeslagen en dachten: waarom passen we deze kennis dan niet toe op andere soorten vervoer die overeen komen?", zegt Kleingeld.

De timing voor het bedrijf is goed: in 2025 moeten stadsbussen emissievrij rijden. Er gaan stemmen op om deze regels ook voor vrachtwagens in te voeren. De batterijen worden in samenwerking met een externe partner ontwikkelt voor de specifieke inzet van de voertuigen, maar zouden ook toegepast kunnen worden op andere vervoersmiddelen. Bijvoorbeeld AGV's, wagentjes die in bijvoorbeeld grote fabriekshallen of havens goederen vervoeren. 

Thumbnail

VDL denkt erover na om zelf accu's te ontwikkelen

Er is wel één beperking: voorlopig moeten de wagens regelmatig opgeladen worden. Dat kost ongeveer een half uur. Tesla gebruikers mopperen soms dat hun accu bij intensief gebruik maar een beperkte levensduur heeft van 5 á 10 jaar, waarna deze vervangen moet worden. Hoe lang die van de VDL-Groep meegaan, is lastig te zeggen, zegt Kleingeld. "Het gaat erom wanneer je ze oplaadt en weer ontlaadt, met welke laadstroom je dat doet en hoe vaak. Daar is dus geen antwoord op te geven." Sommige merken gaan 1500 keer mee, andere 10.000 cycli. 

Voor alsnog koopt VDL ze in, maar het bedrijf denkt erover na om de accu's in de toekomst zelf te gaan ontwikkelen. "We zijn aan het onderzoeken of we dat willen. Maar eerst willen we het aantal elektrische voertuigen opschalen", zegt Kleingeld. En daar zit voorlopig nog een flinke markt in: "Als de afstand relatief beperkt is, kan je in principe alles elektrificeren", vertelt hij. 

Meer op rtlz.nl:

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van