Het ministerie van Buitenlandse Zaken wil ondernemers graag wijzen op de mogelijke gevaren van brexit en zet daar een blauwharig brexitmonster voor in. Ook minister Stef Blok is betrokken bij de campagne.
Op een foto op Twitter poseert hij met zijn handen in de lucht achter het brexitmonster dat op een tafel ligt. Blok figureert zo in een nationale promotiecampagne voor het brexitloket. "Zorg dat brexit jou niet in de weg zit... of ligt", schrijft hij erbij.
Impact scan
Bij dat brexitloket kunnen ondernemers een brexit impact scan uitvoeren. Daarmee kunnen ondernemers via een vragenlijst bepalen hoe erg de brexit hun bedrijf kan raken. De scan is inmiddels zo’n 42.000 keer geraadpleegd. De hoop en verwachting is dat dat nog veel meer gaat gebeuren.
"De campagneaftrap door Stef Blok van vanmorgen zorgt er in ieder geval voor dat iedereen het erover heeft", zegt een woordvoerder van Buitenlandse Zaken.

Schiet op met voorbereiding
De overheid roept ondernemers al maanden op om zich alsjeblieft toch voor te bereiden op de brexit en specifiek op een brexit zonder deal. De douane vreest voor lange files en veel opstoppingen als bedrijven dat niet doen.
Veel van die bedrijven klagen juist al maanden dat ze zich niet goed voor kunnen bereiden op de brexit, omdat er nog veel onduidelijk is over het precieze scenario waar ze mee te maken gaan krijgen. Deal, no deal, uitstel of afstel, allerlei scenario’s liggen in principe nog op tafel.
Luchtige motivatie
Naar schatting zijn er zo’n 35.000 bedrijven die direct of indirect handelen met het Verenigd Koninkrijk, al zijn er waarschijnlijk nog meer bedrijven die op de een of andere manier geraakt kunnen worden.
Het grote blauwharige brexitmonster moet ondernemers nu op een luchtige manier motiveren zich toch voor te bereiden. "Een karakter gaat letterlijk laten zien waar brexit het bedrijfsleven in de weg zit", schrijft het ministerie. In dit geval ligt het brexitmonster dus op tafel. Of onder een bed. Of het staat voor de deur.
Wie zit er in het brexitmonster?
Een woordvoerder van het ministerie van Buitenlandse Zaken wil niet zeggen wie er in het pak zit. Hij ziet er zelf vooral een monsterlijke metafoor in. "Die vraag krijg ik veel deze ochtend. Maar dat moet iedereen voor zichzelf bepalen, want iedereen krijgt met de brexit te maken", zegt hij.
Waarom de brexit gevisualiseerd is als blauw monster wil de woordvoerder ook niet zeggen. "Het valt op, constateer ik. Maar iedereen moet zien wat hij of zij wil zien. Onze boodschap is: of het nu op je bureau ligt, voor je vrachtwagen staat of op schoot zit: de brexit is er bijna. Daar moeten ondernemers zich op voorbereiden."
Hugo de Jonge, vicepremier en minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, tweet ondertussen dat hij hoopt dat het goed is afgelopen met collega Blok.