Business

Bavaria neemt craftbrouwerij De Molen helemaal over

01 februari 2019 11:53 Aangepast: 01 februari 2019 11:54
Ex-Molen-eigenaren John Brus en Menno Olivier nemen een biertje. Beeld © Brouwerij de Molen

Swinkels Family Brewers, het bedrijf achter biergigant Bavaria, wordt 100 procent eigenaar van een van de bekendste Nederlandse craftbrouwerijen. Brouwerij de Molen uit Bodegraven kan zich zo concentreren op het brouwen van bier en hoeft zich minder zorgen te maken over de steeds lastiger wordende Nederlandse speciaalbiermarkt.

Swinkels nam in 2016 al een minderheidsbelang van 35 procent in De Molen. Die samenwerking ging de microbrouwer vooral aan om gebruik te kunnen maken van het distributienetwerk van Bavaria.

De Molen houdt identiteit

"De succesvolle samenwerking smaakte naar meer. Voor Brouwerij de Molen is uitbreiding van de samenwerking een logische stap", zeggen de bedrijven in een gezamenlijk persbericht, die niet willen zeggen hoeveel geld gemoeid is met de overname.

Brouwerij de Molen houdt de eigen identiteit, beloven de bedrijven. Ook blijven de originele eigenaren van De Molen betrokken bij de brouwerij.

Moeilijke markt 

Toch is de succesvolle samenwerking niet de enige reden voor de overname, blijkt uit een bericht van Menno Olivier, John Brus en Jaco Geerlof, de eigenaren en de brouwer van De Molen. In een bericht op de site zeggen ze dat er hard is gewerkt om de brouwerij toekomstbestendig te maken.

Door interne- en externe ontwikkelingen en gebeurtenissen was dat niet al te makkelijk. "Bijvoorbeeld door de ontwikkelingen in de branche en de markt: het grote aantal lokale brouwerijen en het verzadigd raken van de behoefte", zeggen de heren.

Aantal brouwers stijgt niet meer

Dat moeilijke markt wordt niet alleen door De Molen gevoeld. Ondanks de populariteit van speciaalbier, stijgt het aantal brouwers niet meer, zo bleek vorige maand

Er kwamen er vorig 88 nieuwe brouwers bij, maar dat waren er veel minder dan de 126 brouwers die in 2017 begonnen. Het aantal brouwers dat stopte, steeg juist van 22 naar 24.

'Verantwoordelijkheid nemen'

De Molen wil met de verkoop zekerheid bieden aan de mensen in het eigen team en dat van Stichting Philadelphia, een sociale werkplaats die werk- of dagbestedingsplekken verzorgt voor mensen met een licht verstandelijke beperking in het restaurant en de winkel van de brouwerij.

"Onder andere deze redenen hebben ertoe geleid dat we een volgende stap gaan zetten", zeggen ze.

"Wij willen dat onze bieren, met name in Nederland, nog uitgebreider vertegenwoordigd en gedistribueerd worden, want dat is van levensbelang voor onze brouwerij, het merk, de mensen en de middelen. Die zorg willen we nog verder uit handen geven", zeggen ze.

Autonome status

Alle aandelen gaan over naar Swinkels. De Molen krijgt daarbij een vergelijkbare autonome status binnen het bedrijf als bijvoorbeeld ook De Koningshoeven, bekend van La Trappe, heeft binnen het concern. In de dagelijkse aansturing en het management van de brouwerij verandert daarom ook niets. De brouwers hopen zich zo te kunnen richten op wat ze het liefst doen: bier brouwen.

Het is niet het enige craftbierbedrijf dat opgaat in de Bavaria-familie. In 2016 kocht Bavaria al de Belgische Palm-brouwerij en in 2018 werd de Nederlandse importeur Bier&co ingelijfd.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van