Welkom bij RTL Nieuws! Hier vind je voortaan al jouw RTL Z nieuws, actuele beurskoersen, nieuwsuitzendingen en meer.

Heb je nog vragen? Check onze FAQ.

×
Business

Doorstarter webwinkels Coronel wil zijn gezicht blijven gebruiken

31 januari 2019 13:35 Aangepast: 31 januari 2019 13:35
Coronel werd prominent ingezet bij de marketing van de webshops. Beeld © Koffiediscounter.nl

Het webwinkelbedrijf Create2Fit van autocoureur en ondernemer Tom Coronel, dat eind vorige maand failliet ging, maakt een doorstart. De nieuwe eigenaar wil vooral verder met de televisie- en barbecueshops en hoopt de bekendheid van Coronel te kunnen blijven gebruiken.

De 47-jarige Tom Coronel is bekend als coureur en ondernemer. Vanaf 2000 zette hij met zakenpartner Marc Koster een aantal webwinkels op die onder meer televisies, barbecues en koffiezetapparaten verkochten. Na de verkoop van het bedrijf aan Wehkamp in 2009 bleef Coronel er directeur.

Langdurig kwakkelen

In het sprekerscircuit presenteert Coronel zich al jaren als succesvol ondernemer, maar begin november bleek dat zijn webwinkels langdurig kwakkelden. In 2016 had hij Create2fit teruggekocht van Wehkamp om er 'een winstmachine' van te maken. Eind december ging het bedrijf op de fles.

Volgens curator Robert de Lauwere was de directe aanleiding voor het faillissement de flinke betalingsachterstand van het bedrijf bij leverancier Amacom. "Die is daarop gestopt met leveren. Het onderzoek naar de diepere oorzaken moet nog begonnen worden."  

Gisteren verkocht de curator de failliete webwinkels voor een onbekend bedrag aan concurrent New Retail Company, het moederbedrijf van PlatteTV. Dat bedrijf opende in 1965 in Arnhem haar eerste elektronicawinkel. Inmiddels bestaat het uit acht winkels met 110 werknemers en webshops die barbecues, televisies en gamestoelen verkopen.

Geen nationale speler

Directeur Evert Meeuwissen zegt Create2fit te hebben gekocht om marktleider te kunnen worden in de verkoop van televisies en barbecues.

"Wij kennen Coronel en Koster al jaren als concullega’s en hebben respect voor hen als ondernemers. Wel zagen we dat hun bedrijf, nadat het was teruggekocht van Wehkamp, geen nationale speler meer was", zegt Meeuwissen. 

Voet tussen deur

Volgens Meeuwissen vertaalde de nationale bekendheid van Coronel zich niet in nationale verkopen van diens webwinkels. "Zij waren vooral lokaal sterk, vooral in de driehoek Amsterdam, Almere en Utrecht. Daar had onze Amsterdamse winkel wel last van."

Volgens Meeuwissen werd al vóór het faillissement tussen de bedrijven gesproken over een eventuele combinatie. "Maar dat is er niet van gekomen. Toen het in december mis ging, zagen wij een mogelijkheid en hebben we onze voet tussen de deur gezet."

Bekendheid Coronel

In het verleden konden de webwinkels van Create2fit profiteren van de bekendheid van Coronel, die heel prominent op de websites en social media staat.

Meeuwissen zegt daar graag gebruik van te blijven maken, ook nu de coureur geen eigenaar meer is. "Momenteel spreken we er met elkaar over of we zijn pr voor de marketing kunnen benutten. Het zou mooi zijn als we iets voor elkaar kunnen betekenen."

Dankzij de doorstart denkt Meeuwissen 'wel 10 tot 20' van de 32 voltijdsbanen te kunnen redden. Of hij alle webshops open houdt, is nog niet zeker. "Wij zijn zelf televisie- en barbecuespecialisten, en geen specialisten op het gebied van sneeuwkettingen of koffie. Mogelijk dat we dat aan iemand anders gunnen."

 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore