Business

Gebrek aan korting leidde tot razendsnel bankroet modeketen Parfois

03 december 2018 15:27 Aangepast: 04 december 2018 10:01
Anderhalf jaar na de start moest Parfois haar winkels alweer sluiten. Beeld © Parfois

Het plotselinge faillissement van de ambitieuze Nederlandse modewinkels van Parfois blijkt het gevolg van een gebrek aan korting, grote verliezen en een mislukt reddingsplan.

Dat blijkt uit het eerste faillissementsverslag, dat curator Roel Slotboom onlangs publiceerde. Nog geen anderhalf jaar geleden maakte het Portugese modemerk Parfois, vooral bekend van haar tassen, schoenen en modeaccessoires, een rentree op de Nederlandse markt.

Rentree op Nederlandse markt

Het modehuis telt wereldwijd 750 winkels, maar had in Nederland alleen nog een webshop. In het verleden was het merk in Nederland al wel verkocht via shop-in-shops bij warenhuis V&D, dat eind 2015 echter failliet ging.

Omdat de webwinkel van Parfois in Nederland een behoorlijke omzet boekte, zagen de Portugezen hier nieuwe kansen. Begin vorig jaar kreeg franchisebedrijf Parfection van modeondernemer Robert Jan Visser en investeerder Robert Belder het recht om een keten met Nederlandse vestigingen op te zetten.

Vliegende start

Belder en Visser, die eerder werkte bij Esprit en JeansOnline, maakten een vliegende start. In april 2017 openden zij hun eerste winkels in Eindhoven en Utrecht. Later dat jaar volgden Rotterdam, Amstelveen, Den Haag, Zwolle en Amsterdam.

De ambities waren groot. Binnen twee jaar zou de keten maar liefst twintig winkels op toplocaties moeten tellen. De ondernemers lieten zich niet afschrikken door de malaise in de Nederlandse winkelstraten, die talloze winkelketens de afgelopen jaren de kop kostte.

Te weinig korting

Achter de schermen ging het echter al snel fout. In zijn eerste faillissementsverslag schrijft curator Slotboom dat de omzet in het eerste jaar teleurstelde. Het bedrijf leed daardoor flinke verliezen, waaraan alle winkels bijdroegen.

De merkbekendheid bleek onvoldoende, de bestedingen van de klanten structureel te laag en het prijsbeleid te rigide. De Nederlandse winkelketen mocht alleen met toestemming van de Portugezen kortingen geven, en die bleken daarbij terughoudend. Omdat 'de Nederlandse consument juist gericht zou zijn op kortingen, zou daardoor mogelijkerwijze omzet zijn misgelopen', staat in het verslag.

Keihard ingrijpen

Door de financiële tegenvallers kon de Nederlandse winkelketen de rekeningen van de Portugese moeder niet meer op tijd betalen. Die bleek vervolgens keihard in te grijpen. Afgelopen zomer stopten de Portugezen met de bevoorrading van de winkels; niet veel later haalden zij hun meubilair uit de winkels weg.

Omdat de relatie met Parfois op de klippen was gelopen, moesten de eigenaren van de Nederlandse winkels op zoek naar een alternatief. Uit het curatorenverslag blijkt dat een poging om er winkels van het Scandinavische modemerk NA-KD van te maken, ver was gevorderd. 

Maar uiteindelijk mislukte ook deze poging. NA-KD bleek wel geïnteresseerd in de winkels, maar wilde de ombouw ervan niet financieren. Uiteindelijk moesten Visser en Belder daarom faillissement aanvragen. Eind vorige maand werd het faillissement uitgesproken, en gingen de zeven winkels dicht.

Onderhandeling doorstart

Curator Slotboom onderhandelt momenteel met kandidaten over een eventuele doorstart van de winkelketen. Hij verwacht op korte termijn 'helderheid te hebben over de vraag of overname in enigerlei vorm mogelijk is'.

Slotboom en Visser waren vandaag niet beschikbaar voor een toelichting.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van