Musk vermoedt complot om Tesla kapot te maken

Elon Musk, topman van onder meer Tesla en SpaceX, gaat in de tegenaanval na beschuldigingen dat zijn bedrijf bewust een dodelijk ongeluk met een Tesla verzweeg in aanloop naar een aandelenemissie van twee miljard dollar.
Een kritisch verhaal van het Amerikaanse Fortune over het vermeende verzwijgen van het ongeluk doet hij af als 'gesponsorde' content. In een tweet verwijst hij naar een artikel van website Electrek, waarin banden tussen het tijdschrift en de Koch-broers worden gesuggereerd.
Sponsored articles … https://t.co/i8QsJYU4Ee
— Elon Musk (@elonmusk) July 6, 2016
Die broers, multimiljardairs en bekende sponsoren van de Republikeinse partij, plaatsten een als artikel vermomde reclame in het blad, waarin elektrische auto's worden afgekraakt.
Productiecapaciteit
De rel tussen de ondernemer en het tijdschrift begon met een artikel waarin een tijdlijn wordt geschetst van een dodelijk ongeluk met een Tesla, waarbij de automatische besturing was ingeschakeld. De instantie die verantwoordelijk is voor de veiligheid op Amerikaanse wegen (de NHTSA, National Highway Traffic Safety Administration) maakte het nieuws pas zo'n acht weken later bekend.
En Tesla zelf verkocht elf dagen na de dood van de bestuurder voor meer dan twee miljard dollar aan aandelen in het bedrijf. Dat was nodig om de productiecapaciteit uit te breiden, aldus het bedrijf zelf. Over orders heeft Tesla dan weliswaar niets te klagen, maar er aan voldoen is een probleem. Onlangs moest het bedrijf weer bekend maken dat er minder auto's waren gemaakt dan vooraf was gedacht.
Belangrijke informatie voor beleggers?
Dat het nieuws over de dood van de man pas na de emissie naar buiten kwam, zorgde voor commotie, want was dat geen informatie die belangrijk was voor beleggers? Zeker omdat het gebeurde met de automatische piloot aan, een functie waar Tesla zichzelf volop voor op de borst klopt. Volgens Tesla niet, in een blog met de titel 'Misfortune' veegt het bedrijf de vloer aan het met het gewraakte artikel.
1.3 million people die a year in car accidents. Yet, 1 person dies in a Tesla on autopilot and people decry driverless cars as unsafe.
— Nick Bilton (@nickbilton) July 2, 2016
Musk zelf vindt de aandacht voor de dood van de bestuurder van de Tesla duidelijk overdreven, blijkt uit een retweet van iemand die het aantal doden dat jaarlijks in het verkeer valt vergelijkt met het ongeluk met de Tesla.
Meer op rtlz.nl:
Musk: Autopilot-ongeluk Tesla niet relevant voor aandeelhouders