Welkom bij RTL Nieuws! Hier vind je voortaan al jouw RTL Z nieuws, actuele beurskoersen, nieuwsuitzendingen en meer.

Heb je nog vragen? Check onze FAQ.

×
Reconstructie

'Succesvolle' paraplumaker Senz leed jarenlang verliezen

19 oktober 2018 06:13 Aangepast: 08 mei 2019 11:26
De oprichters verkochten Senz afgelopen jaren als succesverhaal.

De als zeer succesvol gepresenteerde maker van stormparaplu's Senz draaide al jaren beroerd. Dat blijkt uit onderzoek door RTL Z. Onlangs ging het belangrijkste deel van Senz failliet.

Senz werd in 2006 opgericht door drie ambitieuze studenten uit Delft; Gerwin Hoogendoorn, Gerard Kool en Philip Hess. Met steun van ex-reclameman René Boender brachten zij een revolutionaire stormparaplu op de markt, die door Hoogendoorn was ontwikkeld.

Het bedrijf uit Delft sleepte talloze ontwerpprijzen binnen. En ondanks de hoge winkelprijs van 50 à 60 euro wist Senz in de eerste tien jaar van haar bestaan maar liefst drie miljoen paraplu's te verkopen.  

Luchtkasteel

In talloze interviews, portretten en lezingen presenteerden de oprichters Senz de afgelopen jaren dan ook consequent als succesverhaal. En bij een crowdfunding, waarmee in 2016 ruim één miljoen euro werd opgehaald, werd het bedrijf aangeprezen als 'een ervaren en stabiel bedrijf met een mooi rendement'.

Nu blijkt dat beeld grotendeels een luchtkasteel te zijn geweest.

Uit stukken in handen van RTL Z blijkt dat de belangrijkste werkmaatschappij van Senz de afgelopen jaren met grote problemen kampte. Het bedrijf, dat alle activiteiten voor haar rekening nam en waar alle werknemers op de loonlijst stonden, leed daardoor forse verliezen.

Forse verliezen

Al in 2015 boekte Senz Umbrella's een verlies van 280.000 euro, op een omzet van 3,4 miljoen euro. In het boekjaar 2016 bedroeg het verlies zelfs ruim 740.000 euro op een omzet van 4 miljoen euro. Tussen april 2017 en maart 2018 was er sprake van een verlies van 655.000 euro op een omzet van 3 miljoen euro.

Daarmee was Senz Umbrella's goed voor een verlies van bijna 1,7 miljoen euro in drie jaar. Ook moederbedrijf Senz Technologies blijkt in de malaise te hebben gedeeld. In 2016 boekte de onderneming een verlies van ruim één miljoen euro. Dat blijkt uit het eerste faillissementsverslag en de jaarrekeningen.

Oorzaken faillissement

In het eerste faillissementsverslag van Senz Umbrella's schetst curator Henri Bentfort van Valkenburg drie belangrijke oorzaken van het bankroet. "Genoemd worden een mislukte poging om via een agent een afzetmarkt in Amerika uit te bouwen, een achteraf bezien foutief marketing concept en organisatorische problemen."

Directeur Peter Albrecht van Senz, die vorig jaar herfst de leiding overnam van de drie oprichters en inmiddels een doorstart heeft gemaakt met de failliete werkmaatschappij, erkent de problemen.

Amerikaanse mislukking

De mislukking om in de VS een afzetmarkt op te bouwen, wijt hij aan de Amerikaanse partner Totes. Met deze paraplu-gigant sloot Senz in 2007 trots een deal om de Amerikaanse markt te veroveren. Het leek een gedroomde kandidaat. "Dan spreek je af wie wat doet. Maar als daar dan onvoldoende mensen en marketingbudgetten voor worden vrijgemaakt, heb je een probleem. Daarom is het niet gelukt de Amerikaanse markt uit te rollen."

Volgens Albrecht blijven de internationale verkopen heel belangrijk voor Senz. "Maar als klein bedrijf moeten we het slimmer aanpakken. Zo beginnen we nu weer met een partner in New York; daarvoor zijn minder grote budgetten nodig."

Foute marketing

Albrecht bevestigt eveneens dat er sprake was van foute marketingbeslissingen. "Zo besloot Senz een fashionproduct te worden. Dat betekent dat er vier keer per jaar een nieuwe collectie moest worden gemaakt. Dat kost veel geld en energie."

Daardoor kreeg het bedrijf heel veel verschillende soorten paraplu's, die ook nog eens in allerlei warenhuizen verkocht moesten gaan worden, schetst de directeur. Ook ging het bedrijf sjaaltjes verkopen. "Heel ambitieus, maar voor Senz is het desastreus verlopen."

Strategie teruggedraaid

Organisatorisch en financieel bleek de keuze voor mode evenmin een verstandige keuze. "Aan het einde van het seizoen sturen winkels de onverkochte modeartikelen terug, of doen ze in de uitverkoop", zegt Albrecht. "Modebedrijven hebben daar ook mee te maken, maar wij verkopen paraplu's. Daarom heb ik dat helemaal teruggedraaid."

Albrecht zegt met het doorgestarte bedrijf wel regelmatig met iets nieuws en moois te willen komen. "Denk aan de paraplu die we met het Van Gogh Museum hebben gemaakt. Met kunst zijn prachtige dingen te doen. Ook introduceren we een kinderparaplu, en gaan we werken met thema's."

Organisatorische problemen

Volgens Albrecht waren de in het curatorenverslag genoemde organisatorische problemen vooral het gevolg van menselijke fouten. "Je moet de juiste mensen op de juiste plaats hebben. Dat was niet altijd het geval."

Hij wijst erop dat Senz, met op het hoogtepunt 20 werknemers, een klein bedrijf was. "Als er daarvan een paar niet goed functioneren, dan red je het niet. Zeker niet als je ambitieuze plannen hebt. Je moet eerst je organisatie inrichten op wat je wil gaan doen. Niet andersom."

Kansen voor de toekomst

Ondanks de waslijst van problemen uit het verleden, ziet Albrecht kansen voor de toekomst. "Het is fantastisch dat we de kans krijgen om het op een andere manier neer te zetten."

Volgens de ondernemer heeft het aan de stormparaplu niet gelegen. "Senz is een geweldig, onverwoestbaar product. En ook heel gewild. Sinds we vorige week de doorstart maakten, trekken de klanten weer aan de bel en komen de nieuwe orders binnen. Het bedrijf heeft een zware en nare tijd achter de rug, maar we zijn weer terug. Het gaat ons lukken."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van