Ga naar de inhoud
Ondernemen

Vijf vragen over het juridisch getouwtrek rondom de Stint

Twee stints.

Rondom Stint, het bedrijf dat de elektrische bolderkar produceert, is een enorm juridisch getouwtrek losgebarsten. De fabrikant van Stint sleept het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de Inspectie Leefomgeving en Transport voor de rechter.

De elektrische bolderkar werd in 2011 goedgekeurd, ondanks de vraagtekens die bij de veiligheid werden gezet. Nu blijken er na het fatale ongeluk in Oss toch 'potentiële veiligheidsrisico's' met het gebruik gepaard te gaan, zo schreef minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) eerder.

Daarom is de wagen sinds kort verboden op de openbare weg. De fabrikant zoekt naar een manier om het verbod op te heffen. Maar heeft dat zin? RTL Z probeert een aantal vragen over de zaak te beantwoorden. 

Kort
Lees meer:
Kort geding tegen minister vanwege verbod stint

Waarom stapt het bedrijf naar de rechter?

De elektrische bolderkar is voor Stint Urban Mobility niet zomaar een bijproduct. Het is hun core business. Zonder de Stints heeft het bedrijf eigenlijk niets meer.

Hoogleraar Herman Broring van de Rijksuniversiteit Groningen legt uit dat naar de rechter stappen eigenlijk het enige is dat het bedrijf nog kan doen als ze niet ten onder willen gaan. Ze kunnen simpelweg niet anders.

Kan dit voor het bedrijf het einde betekenen?

Als we kijken naar de boekhouding blijkt dat ze qua vermogen vrij sterk staan. Stint zou een eigen vermogen hebben van fors boven de tien miljoen euro. Er zijn ook flink wat liquide middelen aanwezig. Volgens het AD werd het bedrijf, dat inmiddels dertig medewerkers heeft, recentelijk nog gewaardeerd op 23 miljoen euro.

Zelf laat het bedrijf weten dat het einde toch echt in zicht is als het verbod blijft voortduren. Ze kunnen het nog een half jaartje uitzingen, maar daarna is het echt afgelopen.

Denkt Stint een zaak te hebben?

Stint zelf is ervan overtuigd dat het gelijk heeft en heeft het ministerie en de ILT al mondeling laten weten een 'voorlopige voorziening' aan te vragen. Dat is een kort geding om het verbod op de stint aan te vechten. Verwacht wordt dat dit begin volgende week dient.

De directeur van het bedrijf, Edwin Renzen, zegt nog wel te hopen dat de problemen kunnen worden opgelost door te praten. "We willen dit in goed overleg doen door de dialoog aan te gaan. Maar we moeten dit nog aanvragen bij het ministerie. Pas als die weg niet mogelijk blijkt, kijken we naar andere manieren zoals een gang naar de rechter", zegt hij.

"Waar het om gaat is het verkennend technisch onderzoek dat de politie, het NFI en de ILT de afgelopen dagen hebben uitgevoerd", zegt Broring. "Wat opvalt aan dat onderzoek, is dat er slechts enkele Stints zijn onderzocht en dat het onderzoek nog loopt", vertelt hij.

Op basis daarvan de Stint helemaal verbieden vindt de fabrikant ongefundeerd. Zij zeggen dat het onderzoek ondeugdelijk is en dat sommige testen niet of niet grondig genoeg zijn uitgevoerd.

Wat gebeurt er als de rechter het bedrijf in het gelijk stelt?

"Dan heeft de overheid in beginsel een zogenoemde schadeplicht, en dan wordt het flink dokken", zegt Broring. "Het kan een fikse schadevergoeding betekenen. Aan de andere kant: als de overheid niet zou ingrijpen, en er zou binnenkort nog een ongeluk gebeuren met de Stint, dan kan de overheid deels aansprakelijk worden gesteld. Het is dus begrijpelijk dat er maatregelen zijn getroffen", zegt Broring.

De grote vraag is nu of de overheid voor zijn beurt heeft gesproken, omdat het onderzoek nog niet is afgerond, of dat ze juist geen seconde te vroeg zijn met het verbod.

Hoe dit ook uitpakt, niemand wil zo'n stint nog hebben toch?

Op één plek neemt de populariteit van de Stint juist even een vlucht: Marktplaats.

Bedrijven, handelaren en particulieren zien hun kans schoon om een goede deal te maken op de advertentiesite nu het voertuig - voorlopig - is verboden op de openbare weg. "Die dingen kosten nu geen drol meer", aldus een fietsenmaker die de Stint wil ombouwen tot koffiekar. Maar ook als kruiwagen of op de camping is de wagen te gebruiken.

Dit is een artikel van