Ondernemen

Superjacht voor kwart van prijs: 'Millennials vinden het chic om te delen'

27 september 2018 06:14 Aangepast: 27 september 2018 06:55
Matty Zadnikar op een jacht van SeaNet.

Een superjacht kopen is maar voor weinigen weggelegd. En wie er wel een heeft, dobbert er vaak maar een paar weken per jaar op rond. Zonde, vindt ondernemer Matty Zadnikar. Via zijn bedrijf kun je met meerdere eigenaren een jacht delen. "Nederlanders gaan verstandig met geld om."

De jachten die de Vlaamse ondernemer Zadnikar met zijn bedrijf SeaNet verkoopt kosten zo'n 10 miljoen euro. Maar wie 'verstandig met geld om gaat', betaalt slechts 2,5 miljoen euro.

Het schip wordt dan verkocht aan maximaal vier klanten, die het gebruik eerlijk over het jaar verdelen. "Het merendeel van de mensen gebruikt hun jacht maar een paar weken per jaar", zegt de ondernemer erover. 

Nederlanders zuinig? 'Ik noem hen rationeel'

Het idee van co-eigenaarschap voor jachten bestond in Amerika al langer. Zadnikar kocht een paar jaar geleden de helft van de aandelen SeaNet en haalde het bedrijf naar Europa. Sinds kort richt hij zich ook op Nederlandse vermogenden.

"Het bedrijf staat in Nederland nog in de kinderschoenen, maar ik ben er heilig van overtuigd dat het ook hier lukt. Ze noemen Nederlanders zuinig. Ik noem hen rationeel. Ze gaan verstandig met geld om."

De ondernemer richt zich vooral op gefortuneerde millennials. "Bezit zit bij hen niet meer zo hard tussen de oren. Die vinden het chic om iets te delen."

Miniatuurvoorbeeld
Ondernemen

Twintigers achter Boatsters willen zoveel mogelijk mensen op het water

Onderhoud van het jacht

Het bestek, de fotolijstjes en de handdoeken hoef je trouwens niet met de andere eigenaren te delen. SeaNet zorgt ervoor dat alles klaarligt zodra je aan de Middellandse Zee of voor de kust van een Caribisch eiland aan boord stapt.

Ook het onderhoud wordt gedaan door het jonge bedrijf. Dat kost tussen de 4 en 6 ton per jaar. Veel geld, maar ook die kosten worden gedeeld door het aantal eigenaren. "Het gaat niet alleen om de centen. Je moet ook voldoende kennis en kunde hebben van een jacht", aldus Zadnikar.

Wie is Matty Zadnikar?

De Belgisch-Limburgse Zadnikar begon op jonge leeftijd als mijnwerker. Hij werkte zich langzaam omhoog tot hoofd veiligheid. Uiteindelijk begint hij een eigen bedrijf gespecialiseerd in veiligheidsdiensten voor de mijn-, olie- en gasindustrie.

In 2011 verkoopt hij dat bedrijf om vervolgens als zeer vermogend man door het leven te gaan. Eindelijk was er geld en tijd voor die andere passie: boten. Zijn vrouw adviseerde hem om iets met die passie te gaan doen.

"Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en SeaNet USA aangeschreven. Met dat bedrijf had ik een klik. Ik kon 50 procent van de aandelen kopen. De eigenaren hadden geen ambities in Europa."

"Een klant die naar me toe stapte, een Engelsman, zei dat hij 10 miljoen van zijn vermogen wilde vrijmaken voor 'fun'. Hij wilde een privévliegtuig, een villa op de Caraïben en een boot. Alle drie kocht hij samen met anderen."

Dat scheelt ook veel stress, vindt de ondernemer. "Mensen onderschatten hoe het is om een jacht met personeel te managen. Het is een minibedrijf. Wij regelen het vervoer van de luchthaven, het eten aan boord, het ontvangen van gasten. We zijn eigenlijk een reisbureau voor de luxe privéjacht."

Als het aan Zadnikar ligt gaat hij met zijn bedrijf de komende jaren nog verder op de deeleconomietoer. Op termijn wil hij bijvoorbeeld het systeem van huizenruil toepassen op superjachten. "Boten ruilen met mensen aan de andere kant van de wereld. Een Aziaat op jouw boot, jij op zijn boot", zegt hij.

Het verschepen van jachten naar azuurblauwe paradijzen aan de andere kant van de wereld is dan niet meer nodig. Goed voor de portemonnee en het milieu, want een jacht slurpt dagelijks duizenden euro’s aan brandstof. "Ik ben ervan overtuigd: dit is een nieuw marktsegment."

'Goed concept voor kleine doelgroep'

Sonny Duijn, sectoreconoom Leisure bij ABN Amro, is enthousiast over SeaNet. "De aandacht voor de deeleconomie neemt toe. De jongere generatie is steeds meer geneigd om dingen te delen. Niemand gebruikt fulltime een boot, dit is veel duurzamer."

Daarentegen denkt Duijn dat de markt erg klein is. Niet alleen omdat de startup zich richt op de superrijken. Ook omdat de vermogende doelgroep waarschijnlijk relatief oud is. "De markt zelf vind ik het grootste vraagteken. Maar de jonge generatie van nu is wel de oudere van de toekomst."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van