Startup

Nederlandse ondernemers gaan strijd aan met Adobe en Microsoft

30 juli 2018 17:07 Aangepast: 01 augustus 2018 14:37
Oprichters Joost Galama en Daan Reijnders van Instant Magazine. Beeld © Instant Magazine

Startup Instant Magazine krijgt een investering van 4,6 miljoen euro van twee geldschieters. Met dit bedrag wil het Nederlandse bedrijf hun digitale platform voor bedrijfspublicaties verder ontwikkelen en wereldwijd uitbreiden. "Een plek tussen wereldspelers als Microsoft en Adobe, dat is onze droom", zegt oprichter Daan Reijnders.

In 2013 werd Instant Magazine opgericht door reclameman Reijnders en it-ontwikkelaar Joost Galama. Reijnders kreeg van Rabobank de vraag om een digitaal magazine te bouwen. Omdat hij bestaande oplossingen niet goed genoeg vond, bouwde hij samen met Galama een eigen platform.

"We zagen dat er meer markt voor was en daarom besloten we de zaak uit te bouwen", vertelt Reijnders. Instant Magazine maakt systemen waarmee klanten digitale publicaties kunnen maken. In het begin waren dat alleen digitale magazines, nu zijn dat ook nieuwsbrieven, jaarverslagen en presentaties.

"Het is geschikt voor allerlei content die niet per se op de website past", zegt de directeur. "Het zijn geen statische pdf's, maar interactieve documenten die goed te lezen zijn op een smartphone of laptop."

Eerste investering

Dat daar inderdaad markt voor is, bleek toen het bedrijf snel groeide naar een onderneming met 8 medewerkers en zo'n 75 Nederlandse klanten. "Dat deden we eerst op eigen kracht en met eigen geld", vertelt Reijnders. "Een paar jaar geleden kwamen we investeerder Newion toevallig tegen op een evenement. Hij was enthousiast en investeerde eerst een half miljoen, daarna nog eens 750.000 euro."

Newion uit Heerenveen steekt vooral geld in softwarebedrijven in de Benelux. De investeerder heeft belang in meer dan 40 bedrijven, waaronder Oxxio, LeanApps, Collibra, iWelcome en L1NDA. Frank Claassen van Newion: "Wij vonden Instant Magazine zo interessant omdat ze een heel duidelijk product hebben. Hun digitale publicaties vervangen papier en bovendien zijn ze meetbaar en persoonlijk." 

Reijnders zegt dat hij dankzij die eerste investeringen een zogenaamde 'Drag & Drop-editor' kon bouwen en de eerste internationale stappen kon zetten. Hij opende kantoren in Londen en New York. Op dit moment heeft Instant Magazine 50 medewerkers en zo'n 1200 klanten in 40 landen.

Nieuwe standaard

"Wat ik het allerleukst vindt, is dat ik onze software soms toevallig tegenkom", zegt Reijnders. "Als ik bijvoorbeeld in een nieuwsbrief klik en dan terecht kom in een jaarverslag dat met Instant Magazine is gebouwd."

De ondernemers richten zich vooral op marketeers bij grote merken, reclamebureaus en uitgeverijen. Huidige concurrenten zijn bijvoorbeeld het Australische Qwilr en het Amerikaanse Ceros.

Ook wereldspelers Microsoft (Publisher, Powerpoint) en Adobe (Photoshop en InDesign) worden veel gebruikt voor digitale publicaties, maar die zeker die laatste software zit in een hogere prijsklasse vergeleken met Instant Magazine.

Tussen Microsoft en Adobe

Op dit moment is 60 procent van de klanten Nederlands, maar daar moet snel verandering in komen. Reijnders en zijn compagnon hebben grote, internationale ambities. "Wij willen de nieuwe standaard worden voor marketing- en communicatiemedewerkers bij grote bedrijven", vertelt hij. "Een plek tussen wereldspelers als Microsoft en Adobe, dat is onze droom."

Met een nieuwe investering van 4,6 miljoen euro wil het jonge bedrijf nu wereldwijd groeien en de techniek verder brengen. De belangrijkste investeerders zijn wederom Newion en Connected Capital. Mathijs Robbens van Connected Capital: "We hebben vertrouwen in de oprichters: Daan en Joost vullen elkaar goed aan. Bovendien hebben ze ondertussen bewezen dat hun onderneming schaalbaar is. Ze groeien jaar op jaar met 80 tot 150 procent."

Robbens vertelt dat Connected Capital niet alleen geld geeft, maar het bedrijf ook met marktkennis wil helpen bij internationale groei. "Als je in Nederland marktleider bent, ben je internationaal gezien nog steeds een kleine speler", zegt hij. "Maar de locaties in het Verenigd Koninkrijk en New York dragen nu ook al bij aan de omzet. Wij hebben vertrouwen dat deze toepassing interessant en schaalbaar genoeg is om ook in het buitenland een succes te worden."


Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van