Business

Online gereedschap verkopen: van handeltje tot miljoenenbedrijf

02 juni 2018 14:12 Aangepast: 02 juni 2018 14:13
Luuk Schormans (links) en zijn compagnon Bram Mutsaers. Beeld © Make it in Tilburg

Letterlijk op zolder begonnen met de in- en verkoop van gereedschap via Marktplaats, is HBL Online uitgegroeid tot een webwinkel in gereedschap met een omzet van twintig miljoen euro. "Wij profiteren van de groeiende groep zzp'ers in de bouw."

Bram Mutsaers (34), de compagnon van Luuk Schormans (30) had iets te veel gereedschap gekocht toen hij zijn huis jaren geleden verbouwde. "Ik vroeg of ik het voor hem mocht verkopen via Marktplaats. Het was zo weg", vertelt Schormans.

Boren voor de bouw

Hij raakte enthousiast en begon met het afstruinen van plekken waar tweedehandsgereedschap te koop werd aangeboden, bijvoorbeeld van failliete aannemers. Twee jaar later in 2009 ging de handel zo goed dat de vrienden een bedrijf begonnen: HBL Online met een webwinkel die luistert voor de naam Gereedschapscentrum.nl.

Ze verkopen nieuw gereedschap, bedoeld voor professionals in de bouw. HBL Online, met een magazijn en fysieke winkel in Tilburg, kan bijna 90.000 producten leveren. De bezorging daarvan, in paketten of op pallets, is uitbesteed aan PostNL en Transmission. 

"We verkopen onder andere schroefmachines waar een prijskaartje aanhangt van 300 euro. Die gebruik je dus niet om thuis even iets op te hangen maar worden wel in de bouw gebruikt door bouwvakkers die zpp'er zijn." 

Meer zzp'ers, meer spullen 

Er werd gezocht naar de beste leveranciers. Dat Nederland aan het begin stond van een lange economische crisis die ook de bouw flink raakte, was juist in hun voordeel, zegt Schormans. "Bouwbedrijven gingen failliet waardoor veel bouwvakkers voor zichzelf begonnen. Die hadden allemaal spullen nodig." 

Nog een voordeel, volgens de jonge ondernemers: de bouwsector is conservatief. "Webshops waren er toen wij begonnen nog niet massaal. Helemaal niet voor de bouw. Daarom konden wij de grootste worden in Nederland."

Jaar in jaar uit 100 procent groei

Tussen 2009 en 2015 groeide de omzet van HBL Online elk jaar met 100 procent. Tussen 2016-2017 was dat met 50 procent. "Vorig jaar behaalden we een omzet van 20 miljoen euro en dit jaar verwachten we uit te komen op 26 miljoen euro." 

Er werken nu 65 mensen voor het bedrijf dat ook webshops heeft opgezet in België, Frankrijk en Spanje. De twee laatstgenoemde landen bleken moeilijker te veroveren. "We dachten dat we ons concept hier konden kopiëren en klaar. Maar dat werkte dus niet zo."

Hij vervolgt: "De Fransen konden onze naam niet uitspreken en als iets niet Frans genoeg is, gaan ze liever naar een Franse webshop." Er werden marketingbureaus ingeschakeld om samen die markten te betreden, mét succes.

Rechtszaak met leverancier 

Maar het leven van een ondernemer gaat niet altijd over rozen. HBL kocht in het verleden bij een Britse leverancier DeWalt-producten, en dat leverde uiteindelijk een hoop gedoe op. Schormans: "We kochten daar spullen omdat ze goedkoop waren en het pond toen heel gunstig stond."

Sommige artikelen werden uit de verpakking gehaald, zoals een boor met accu, en los verkocht. Stanley Black & Decker Netherlands, de moeder en merkenrechthouder van DeWalt, kwam daarachter en stapte naar de rechter. In juli volgt een bodemprocedure.

Groeien en winkels openen

Schormans wil hier niet veel over kwijt, behalve dat het veel geld, tijd en negatieve energie kost. "Wij zijn namelijk niet de enige grote speler die producten ompakt." Liever praat hij over de toekomstplannen. Nu het de bouw weer voor de wind gaat, groeit de vraag naar materialen alleen maar. 

"We willen de groeicijfers blijven vasthouden, verder uitbreiden naar het buitenland en meedere fysieke winkels openen."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van