Welkom bij RTL Nieuws! Hier vind je voortaan al jouw RTL Z nieuws, actuele beurskoersen, nieuwsuitzendingen en meer.

Heb je nog vragen? Check onze FAQ.

×
Business

Yn Fryslân moatte jo wêze: 'Voor ondernemers is aandacht goud'

24 mei 2018 11:33 Aangepast: 24 mei 2018 11:45
Vlieland worstelt al jaren met de vraag hoe ver toerisme mag gaan. Beeld © ANP

Een bruisende culturele hoofdstad, een landschap vol meren en werelderfgoed de Wadden. Volgens reisgids Lonely Planet is Friesland 'een verborgen parel'. Is dit de nieuwe nieuwe place to be in Nederland? We vroegen het ondernemers uit de regio.

Amsterdam zou er waarschijnlijk maar wat blij mee zijn, een nieuwe toeristische trekpleister die wat druk van de ketel van de populaire hoofdstad haalt. Als het aan de Lonely Planet ligt trekken de echte liefhebbers in elk geval naar het noorden van het land.

De provincie Friesland staat namelijk op plek 3 in de top 10 van beste Europese bestemmingen van dit jaar. Eén van de redenen hiervoor is het feit dat Leeuwarden dit jaar Europese culturele hoofdstad is, zegt de reisgidsenuitgever. Ook de Friese natuur speelt een belangrijke rol.

Van de gebaande paden

Friesland is voor veel toeristen weg van de gebaande paden en het mensenmassa's. Volgens NBTC Holland Marketing overnachtten in 2017 zo’n 315.000 buitenlandse gasten in Friesland, 1 procent minder dan in 2016. Nederlanders boekten 1,4 miljoen vakanties in de provincie, een toename van 8 procent.

In deze video zie je hoe het gaat met het toerisme in Friesland:

Friesland en de Wadden zijn nu vooral geliefd onder Nederlanders en Duitsers, maar dat duurt misschien niet lang meer. "Bij ons in de winkel worden wel vijfentwintig talen gesproken. Spaans, Italiaans, Chinees, noem maar op", zegt Anton Klapwijk, eigenaar van kaaswinkel Zuivelhoeve in Leeuwarden.

Goed voor de omzet

Dat is vooral iets van de laatste maanden, zegt de ondernemer. Het feit dat Leeuwarden nu culturele hoofdstad is doet een leuke duit in het zakje. "Onze omzet is toegenomen met zo’n 20 procent", zegt Klapwijk. Toeristen komen graag voor een klein kaasje met het logo van het evenement 'LWD2018' om mee te nemen naar huis.

Miniatuurvoorbeeld

(Beeld: Kaaswinkel Zuivelhoeve)

"Voor ons als ondernemers is dit evenement goud, omdat de toeristen die hier komen ook veel geld uitgeven." De aandacht die er nu is voor de stad en provincie zal volgens de ondernemer nog jaren doorsijpelen.

"Wij zullen nooit overspoeld worden zoals Amsterdam, dat geloof ik niet. En zo wel dan zijn er politici om er iets aan te doen", zegt Klapwijk. Maar drukker wordt het dus wel. "Leeuwarden is gewoon een beauty van een stad, die moet je gezien hebben. Het liefst met gids."

Escher en Mata Hari

Stadsgids Henk Leutscher van A Guide to Leeuwarden leidde in heel 2017 zo’n 5000 mensen rond in de stad. In de eerste vijf maanden van 2018 zijn het er al 6000. Het bedrijf groeide van zes gidsen naar twaalf. "Ik ben fulltime bezig met mijn bedrijf", zegt hij.

Leutscher noemt alle aandacht 'hartstikke mooi'. "We merken goed dat we in de schijnwerpers staan, het is drukker en gezelliger in de stad", zegt hij. Het zijn veel dagjesmensen: Nederlanders, Duitsers, Belgen.

Drank en drugs

"Maar ook Aziaten, die vaak in groepen reizen. Vanmorgen leidde ik een groep Chinezen rond, ze wisten niet eens dat we culturele hoofdstad waren." Leutscher vertelt het hen graag. "Verhalen over stadsgenoten Escher en Mata Hari doen het ook altijd goed."

Toch verwacht ook hij geen Amsterdamse praktijken. "In Amsterdam komen veel jongeren voor drank en drugs, hier komt toch een voornamelijk ouder publiek", zegt hij. Zoals het in Amsterdam is, mag het in Leeuwarden niet worden vindt hij.

Rust en ruimte

Dat vinden ze ook op de Friese Waddeneilanden. Eilanden zoals Texel en Vlieland worstelen al jaren met de vraag hoe ver toerisme mag gaan. Vlieland is bijvoorbeeld voor inkomsten bijna volledig afhankelijk van het toerisme, maar eilandbewoners vragen zich ook af tot waar de groei kan reiken.

Miniatuurvoorbeeld

Toeristen op Vlieland. (Beeld: ANP)

Groei is goed voor de economie, maar minder gunstig voor de leefbaarheid en de natuur. Terwijl juist die rust en ruimte dingen zijn waar de toeristen voor komen. De natuur moet daarom op een hoog plan. Het leidt bijvoorbeeld tot strenge bouwrestricties voor onder meer vakantiehuizen, wat de prijzen flink stuwt.

"De Waddeneilanden hebben wat betreft toerisme wel zo’n beetje hun maximale capaciteit bereikt", zegt hotel- en horecondernemer Harry Westers van Westcord Hotels. Het bedrijf heeft verschillende hotels op de Wadden en in Friesland en ook enkele horecagelegenheden.

Geen ruimte meer

"Op Vlieland is bijvoorbeeld geen ruimte meer om uit te breiden. Dat is jammer voor de ondernemers, maar toerisme en natuur moeten ook in goed evenwicht zijn", zegt hij. Er wonen zo'n 1100 mensen op Vlieland, in het hoogseizoen zijn er 7000 mensen op het eiland.

Het bedrijf koos er bewust voor om ook buiten de Wadden te gaan ondernemen, met hotels in Leeuwarden, maar bijvoorbeeld ook in Delft en Amsterdam. Westers is blij met de recente aandacht voor Friesland. "Dat kunnen de ondernemers hier goed gebruiken. Ons hotel in Leeuwarden ontvangt nu al meer gasten."

De ondernemer ziet organisaties en ondernemers in de regio samen optrekken om mooie evenementen te organiseren. "Wij doen het beter dan San Sebastian vorig jaar. De culturele hoofdstad is een feest voor iedereen, niet alleen voor de elite. Daar hebben wij veel in geïnvesteerd. Het moet Friesland op de kaart zetten. Niet voor even, maar voor vele jaren."   

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van