Business

Een zomerhit is niet te koop, maar wel buitengewoon lucratief

24 juni 2017 12:52 Aangepast: 15 oktober 2017 11:18
Iedere platenmaatschappij probeert de zomerhit in handen te hebben. Beeld © Getty

"Als ik zou weten hoe je een zomerhit scoort, dan was ik wel platenbaas geworden." Dat is het antwoord dat we krijgen van Mr. Top 40 en algeheel muziekkenner Erik de Zwart. Want met een dijk van een hit valt goed geld te verdienen, weten slimme muziekondernemers maar al te goed. Al is het niet gemakkelijk.

Om erachter te komen wat je nou nodig hebt om hebt om met een goedgevulde bankrekening de herfst in te gaan, kijken we eerst naar wat precies een zomerhit is.

Als ze dat ergens weten, dan is het wel bij Sky Radio. Het station zonder deejays spreekt van een zomerhit, als de plaat zo'n zes keer per dag gedraaid wordt. Niet alleen bij hen, een zomerhit moet heel breed worden opgepikt door alle radiozenders.

Dit artikel leest nog prettiger met de RTL Z Zomerhits op de achtergrond:

Scoren doe je in de nazomer

Maar dat hoeft niet per se in juni. Een zomerhit volgens het boekje is eigenlijk een nazomerhit, legt Frans van Dun, die de playlists van Sky Radio samenstelt, uit. "Heel vaak komen zomerplaten pas na de zomer. Mensen nemen de liedjes terug van vakantie uit Zuid-Europa." Als hier de regen dan weer met bakken uit de hemel valt, brengt de zomerhit je toch weer terug naar de camping aan het Gardameer of dat Airbnb'tje in Nice.

De grootste kans om een zomerhit te scoren is dus proberen internationaal te gaan. Maar dat is moeilijk, vertelt muziekdeskundige Sieb Kroeske. Konden de laatste jaren Nederlandse danceproducers nog wereldwijd scoren, bijvoorbeeld omdat ze in Ibiza stonden, nu zijn juist Spaanstalige nummers de meest voor de hand liggende zomerhits.

Luis Fonsi versus Enrique Iglesias

Kroeske: "Iemand als Enrique Iglesias pakt een groot Latin American publiek. Zijn Súbeme la Radio zou zo maar eens de zomerhit kunnen zijn." Dan moet hij wel z'n best gaan doen, want het lijkt erop dat Despacito - 6,5 miljoen keer per dag gedraaid - van Luis Fonsi er dit jaar met die titel vandoor gaat.

Thumbnail

Weet de Puerto Ricaan de nummer 1-positie vast te houden tot het einde van de zomer? (foto: Getty Images)

Maar Van Dun waarschuwt dat het echt nog te vroeg is om dat te kunnen zeggen. "Despacito is halverwege februari uitgekomen. Wij draaiden hem voor het eerst op 3 maart. Al dacht ik toen wel: 'Dit kan wel eens de zomerhit worden'."

Meer dan alleen een vrolijk nummer

Vrolijk, positief, dansbaar, reaggaeton. Dat zijn de eisen waar een zomerhit anno nu aan moet voldoen, vinden zowel Van Dun als Kroes. Want de tijd dat alleen de radiozenders en de muziekindustrie de zomerhit bepaalden is voorbij. Al is dat wel nog een begin. 

Kroes: "Het ligt echt aan de artiest zelf. Hoe promoot hij zichzelf? Hoe pikken clubs het op? Je moet echt hoorbaar, zichtbaar zijn. Sociale media spelen daar een grote rol in." Van Dun vult hem aan: "Het is vijftig procent plaatje en vijftig procent alles eromheen. Alles moet meezitten: genoeg radiostations, de distributie moet op orde zijn, het nummer moet overal te downloaden zijn."

Wie met zijn plaat viral gaat, heeft goud in handen. Maar dat betekent dat de marketing perfect moet zijn, legt Erik Kross uit. Hij was jarenlang de muziekbaas bij MTV en TMF. "De concurrentie is moordend. Alle platenlabels zijn op zoek naar dé zomerhit. Daar hebben ze veel marketingbudget voor over. Zeker als zo'n hit als een olievlek over de wereld verspreidt. Dan is het zeker een winstgevend verhaal. Maar een zomerhit is niet te koop. Het is en blijft geluk hebben", waarschuwt hij.

Goed geld verdienen

Toch zit de gouden business van een zomerhit 'm niet meer in de verkoop. De tijd dat in ieder huis wel een singletje van Jody Bernal rondslingerde ligt al jaren achter ons. Toch is er nog altijd goed geld met een zomerhit te verdienen. Hoeveel? Daar doen platenmaatschappijen geheimzinnig over. Ze willen dan ook niet reageren op de vraag hoe financieel aantrekkelijk een zomerhit is.

Wie daar wel iets over kan zeggen is Ewout van der Linden van Music Motion. Hij helpt met zijn bedrijf artiesten met marketing en financiële zaken. "Met een goede zomerhit kun je volgend jaar heel riant op vakantie. Wie een paar weken echt veel gedraaid wordt op de grote Nederlandse radiozenders, kan tienduizenden euro's aan royalty's verdienen." Als het lukt om ook in het buitenland te scoren, dan loopt dat op tot anderhalve ton, vult Kross hem aan.

Thumbnail

De Venga Boys legden Wessel van Diepen geen windeieren. (foto: Getty)

Venga Boys

Een mooi voorbeeld van een Nederlandse muziekproducer en ondernemer die goed geboerd heeft met zomerse muziek is Wessel van Diepen. Het brein achter de Venga Boys scoorde in de jaren '90 hit na hit (waaronder zomerhit We're going to Ibiza). Niet alleen in Nederland, maar wereldwijd. Quote schat zijn inkomen zelfs op 20 miljoen euro. Maar dat gaat je met één zomerhitje niet meer lukken.

 

 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van