Business

Favoriete biertje weg? 'Super meet succes lokale brouwer'

28 maart 2018 15:02 Aangepast: 28 maart 2018 15:27
Beeld © ANP

"Dit product gaat binnenkort uit ons assortiment." Bierliefhebbers klagen op internet dat hun favoriete lokale brouwsels uit de schappen verdwijnen. Supermarkten verkopen graag Nederlandse speciaalbieren, maar meten ook hun succes, zeggen kenners. Verkoopt een biertje niet goed dan verdwijnt het uit het assortiment.

Waar je een paar jaar terug nog vooral kratten pils kon halen bij je lokale super, puilt het assortiment nu uit met dure biertjes die per stuk verkocht worden, constateerde RTL Z eerder. "Het is niet meer gieten, maar genieten."

"AH doet veel met lokale bieren", zegt Kees Bubberman van Brouwerij Kees uit Middelburg. "Zelfs zoveel dat je door de bomen soms het bos niet meer ziet."

Om die reden is het volgens Bubberman 'best lastig' om een plekje in het schap te bevechten. Dat gaat vaak via tussenhandelaren, zoals een groothandel, die contact hebben met de inkoopafdeling van de supermarkt.

Lokaal plekje

En heb je eenmaal een plek bemachtigd, dan moet je ook nog voldoende verkopen. "De regionale brouwerijen krijgen eerst een plekje bij de lokale super. Bij succes wordt dat uitgebreid naar andere filialen", zegt hij. Hetzelfde principe geldt overigens voor andere nieuwe (streek)producten.

Volgens bierkenner en leverancier Rick Kempen is het uiteindelijk de inkoopafdeling die de beslissing maakt. "Zij bepalen wat er in het schap komt en wisselen hun aanbod rustig zo'n drie tot vier keer per seizoen." Zo zie je nu weer meer zomer- en fruitbieren.

Jumbo wisselt

De wisseling van het aanbod wordt bevestigd door Jumbo. "Wij stellen ons assortiment samen op basis van klantbehoefte", laat een woordvoerder weten. Bij de speciaalbieren speelt het seizoen een grote rol." 

Volgens de Jumbo bestaat het assortiment van speciaalbieren uit zowel grote als kleine brouwers. Hoe die verhouding precies ligt wordt niet duidelijk gemaakt. "We kiezen voor variatie, zodat we onze klant blijven verrassen", aldus Jumbo.

Hoe het bij grote concurrent Albert Heijn gaat, waar het assortiment ook regelmatig wisselt, wordt niet duidelijk. AH was niet bereikbaar voor commentaar.  

Goed draaiende machine

Wie met zijn brouwsel  in de super wil staan, moet een goed draaiende machine hebben en kunnen onderhandelen over de prijzen, weet Kempen. Desondanks hebben de supermarkten de laatste jaren juist meer plaats gemaakt voor lokale brouwers, ten koste van de grote namen, zegt hij.

"De grote brouwers zullen er natuurlijk alles aan doen om hun plek te behouden. Dat is ook zakendoen. Maar supers kunnen prima marges pakken op speciaalbier vanwege de hogere prijzen en groeiende vraag", zegt Kempen.

Wat de consument kent

Volgens Bubberman kiest de consument echter wel vaak voor wat hij of zij al kent. "De grote namen hebben ook een groter marketingbudget. Bovendien zijn de lokale biertjes meestal duurder dan een gewoon flesje Heineken", zegt hij.

Mede daarom verloor brouwerij Kees zijn plek in het schap van Albert Heijn. "Ons bier werd daar te weinig verkocht", zegt Bubberman. De bieren worden nog wel verkocht bij lokale Jumbo-filialen, maar deze super werkt volgens een zelfde systeem, zegt de ondernemer.

Te snel

Volgens Kempen wordt er in supermarkten te snel gerouleerd met het aanbod van bieren. "Ik denk dat de consument meer tijd nodig heeft om te kunnen wennen aan het aanbod. De brouwer heeft meer tijd nodig om zich te bewijzen."

Wie zijn favoriete bier niet wil zien verdwijnen uit het schap, moet er simpel gezegd voor zorgen dat er meer van wordt gekocht. "Maar er zijn ook brouwers die er bewust voor kiezen om weg te blijven uit de schappen", zegt Bubberman. "Dat past dan niet bij het imago en de doelgroep van het biermerk."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van