Business

Grootste snellaadnetwerk voor bussen opent rondom Schiphol

28 maart 2018 06:02 Aangepast: 28 maart 2018 07:44
Via snelladers kan een lege bus in twintig minuten worden opgeladen. Beeld © Heliox

Even supersnel bijladen terwijl de passagiers de bus in- en uitstappen. Sinds vandaag kan het. Vanmiddag opent rondom Schiphol 's werelds grootste netwerk van snellaadstations voor de honderd elektrische bussen die Connexxion in de regio heeft rijden.

Verspreid over vier verschillende locaties bij de luchthaven heeft de vervoerder de afgelopen maanden 23 zogenaamde opportunity chargers geplaatst. De chauffeurs hoeven hun bus er maar onder te zetten, op een knopje te drukken en de stroomafnemer – het beweegbare deel waarmee de elektriciteit wordt afgenomen, net als bij een trein – laadt de accu's in sneltreinvaart bij.

Bereik van tachtig kilometer

Hoewel de gloednieuwe elektrische bussen van VDL er na slechts enkele minuten laden weer even tegenaan kunnen, kost een volle laadbeurt zo'n twintig minuten. Naast de 23 snelladers met een vermogen van 450 kilowatt zijn nog eens 86 tragere laders van 30 kilowatt geïnstalleerd. Deze zijn vooral bedoeld om de bussen 's nachts in zes uur tijd van elektriciteit te voorzien.

Totaal gaat Connexxion vanaf 1 april met honderd bussen van het netwerk gebruikmaken. Een deel rijdt op verschillende buslijnen rondom Amsterdam en Haarlem, de rest pendelt tussen de langparkeerterreinen op de luchthaven. De bussen hebben een bereik van zo'n tachtig kilometer, wat betekent dat chauffeurs een paar keer per dag moeten snelladen of van bus moeten wisselen.

Ervaringen uit Eindhoven

Al enkele weken test Connexxion de nieuwe bussen op verschillende lijnen rondom Amsterdam. En dat is een succes, zegt woordvoerder Lucas Stassen. Hij verwijst naar een vergelijkbaar project in Eindhoven, waar de vervoerder totaal 43 elektrische bussen heeft rijden. "Daar hebben we veel ervaring en lessen opgedaan. Ik heb geen klachten gehoord."

Connexxion won vorig jaar de aanbesteding voor het busvervoer in de regio Schiphol. Een belangrijk onderdeel van de concessie was de inzet van duurzame oplossingen. Hoewel de opdrachtgever, Vervoerregio Amsterdam, zelf dacht aan groen gas, kwam Connexxion met elektrische bussen op de proppen. Stassen: "Dat is een van de redenen waarom we aanbesteding hebben gewonnen."

Marktleider in snelladers

Eigenlijk was het de bedoeling om al vanaf eind vorig jaar volledig over te stappen op elektrisch vervoer, maar vanwege 'technische problemen met de laadinfrastructuur' werd besloten om de start drie maanden uit te stellen. In de tussentijd bleef de vervoerder met oude dieselbussen rijden.

Het snellaadnetwerk is aangelegd door Heliox. Dit Brabantse bedrijf, dat voortkomt uit Philips, groeide uit van maker van voedingen voor consumentenelektronica tot marktleider in snelladers voor bussen.

Eerder deed het opdrachten in verschillende Scandinavische landen en in Luxemburg. Ook was het betrokken bij het eerder genoemde project in Eindhoven. Later dit jaar lanceert het bedrijf uit Best een snellader met een vermogen van 600 kilowatt.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van