Business

Omzet Van Haren stijgt: 'Comfortabel aan de onderkant van de markt'

26 maart 2018 11:19 Aangepast: 01 mei 2018 21:39
Een Van Haren winkel in Amsterdam. Beeld © ANP

Het gaat goed met schoenenwinkel Van Haren. De omzet steeg afgelopen jaar met 6 procent tot 190 miljoen euro en de winkel gaat verder uitbreiden in België. "Er is weer ruimte op de markt, zeker aan de onderkant", zegt retaildeskundige Paul Moers.

Afgelopen jaar verkocht Van Haren zeven miljoen paar schoenen. In België werden vijf winkels geopend en een webwinkel. Komend jaar komen er nog elf nieuwe vestigingen bij in dat land. Ook in Nederland wil de winkel (nu 143 vestigingen en 1467 medewerkers) verder uitbreiden. 

Van Haren wil inzetten op grotere winkels. Zo komt er in het vernieuwde Utrechtse winkelcentrum Hoog Catharijne een winkel van 800 vierkante meter waarin de hele collectie verkocht wordt.

Weinig concurrenten

Volgens Moers zijn er twee redenen waarom Van Haren het zo goed doet in een branche die de afgelopen jaren gekenmerkt werd door het ene faillissement na het andere. "De prijs-kwaliteitverhouding is heel goed. Daarnaast zijn er weinig concurrenten. Van Haren zit comfortabel aan de onderkant van de markt." 

Zo viel in 2016 ging concurrent Scapino failliet en een jaar eerder al viel het doek voor Schoenenreus. Scapino maakte in flink afgeslankte vorm wel een doorstart.

"Dat waren weliswaar goedkope ketens, maar ze verkochten echt slechte kwaliteit schoenen." Van het machtige Zalando heeft Van Haren vanwege die lage pijzen, zo zegt Moers, eveneens weinig te vrezen. 

Miniatuurvoorbeeld

Het interieur van één van de winkels. (Foto: ANP)

Nu de economie verder aantrekt, is er voor Van Haren zeker ruimte, zegt hij. "Net als bij kleding doet de onderkant van de markt het ook voor schoenen goed." Dat de presentatie van het assortiment wellicht wat te wensen overlaat, maakt volgens hem niet uit. "Ze stapelen dozen, het is belabberd, maar het past bij de lage prijzen." 

Naast de eigen collectie, verkoopt de schoenenketen ook merken als Nike, Adidas en Puma. Die worden ingekocht via moedermaatschappij Deichmann die in 2017 een omzet had 5,8 miljard euro. Volgens Van Haren kunnen die merken relatief goedkoop over de toonbank omdat er groot wordt ingekocht.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van