Business

Bedrijven druk met dubbele afboekingen: 'Achting ING kan niet lager'

21 maart 2018 15:32 Aangepast: 21 maart 2018 16:00
Beeld © ANP

ING heeft afgelopen nacht drie miljoen betalingen dubbel afgeschreven. Dat houdt niet alleen de gemoederen van de consumenten bezig. Ook veel bedrijven ervaren ook hinder.

Het gaat om betalingen die op 19 maart zijn gedaan bij pinautomaten in bijvoorbeeld winkels en horeca, en op 20 en 21 maart dubbel zijn afgeschreven.

Volgens ING is onduidelijk hoeveel klanten dit betreft. De dubbel afgeschreven bedragen zijn overigens niet twee keer overgeboekt naar de bedrijven waar ING-klanten pinden, zegt de bank. ING laat weten dat er een oplossing is gevonden en dat de eerste betalingen alweer zijn teruggeboekt. Hoe lang het duurt voor alles teruggeboekt is, is nog niet duidelijk.

IKEA kan weinig doen

In een reactie aan RTL Z zegt IKEA een van de bedrijven te zijn die hinder ondervindt van de storing bij ING. Klanten klagen over lange wachtrijen bij de klantenservice van de winkel, en kassamedewerkers krijgen veel vragen voor hun kiezen.

"Onze klanten hebben te maken met dubbele afboekingen van betalingen die ze aan ons hebben gedaan", zegt een woordvoerder. "We kunnen er op dit moment niet zoveel aan doen." 

De woonwinkel vertrouwt erop dat de bank de dubbele afboekingen zo snel mogelijk terugdraait. "Klanten van ING die met dit probleem te maken hebben, raden we aan om contact op te nemen met de klantenservice van ING."

ING daalt in achting

De storing verstoort ook het betalingsverkeer tussen bedrijven onderling. Ondernemer en lactatiekundige Stefan (62) laat bijvoorbeeld weten dat een aankoop van 136 euro voor zijn webshop twee keer is afgeschreven.

"Ik vertrouw er op dat het weer terugkomt, maar vind het wel erg vervelend", zegt hij. "Het is dat overstappen mij erg veel geld zou kosten, omdat ik een hypotheek heb bij die bank. Maar anders was ik allang weg geweest."

De ondernemer wijst daarbij ook op het debacle rond de salarisverhoging van ING-topman Ralph Hamers. "Mijn achting voor ING kan niet lager."

AH verwijst door

Ook supermarkt Albert Heijn loopt tegen klachten van klanten met dubbele transacties aan. Het bedrijf noemt de situatie 'vervelend', maar gaat niet in op verdere details.

Het supermarktconcern verwijst klanten bij vragen eveneens door naar ING.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van