Ondernemen

ParkBee gaat met investering van 5 miljoen euro flink uitbreiden

22 februari 2018 19:28 Aangepast: 04 maart 2018 18:58
Mede-oprichter Wouter de Bruijne. Beeld © ParkBee

Met een investering van vijf miljoen euro gaat het Nederlandse bedrijf ParkBee, dat lege parkeerplekken bij kantoren beschikbaar maakt voor iedereen, uitbreiden in Nederland en Engeland. Ook wil het deelfietsen gaan aanbieden. "Zoeken naar een parkeerplek hoeft niet frustrerend te zijn."

In 2016 haalde het techbedrijf al 1,8 miljoen euro op bij investeerder InnovationQuarter. Die stopt nu nogmaals geld in ParkBee (38 medewerkers) samen met het Noorse Statkraft Group, een grote producent van duurzame energie in Europa.

In het kort zorgt ParkBee ervoor dat parkeerplekken bij kantoren ook gebruikt kunnen worden door mensen die er niet werken. Via de parkeerapps Park-line en Parkmobile, waar mee wordt samengewerkt,​ kunnen mensen de garage in en betalen. De eigenaar van het kantoor heeft hier geen omkijken naar. ParkBee installeert de hardware en klaar.

Goedkoper parkeren 

Parkeertarieven liggen volgens mede-oprichter Wouter de Bruijne dertig tot vijftig procent lager dan bij 'gewone' garages. En voor de bedrijven die meewerken levert het daarnaast ook wat op. "Bij twintig parkeerplekken moet je denken aan een bedrag van 50.000 euro per jaar", aldus De Bruijne.

In Nederland zijn nu nog 65 ParkBee garages in 18 steden. Dat moeten er eind dit jaar 200 zijn. In Engeland, waar het bedrijf samenwerkt met twintig locaties in Londen, zullen andere steden worden toegevoegd. Hier werkt ParkBee samen met parkeerapp RingGo dat 12 miljoen gebruikers heeft. 

Naast kantoren moeten er appartementencomplexen, sportscholen en hotelketens bijkomen. Daarnaast wil de startup extra service gaan aanbieden, zoals laadpalen voor elektrische auto's en deelfietsen.

Miniatuurvoorbeeld

Laadpalen

Een proef met deelfietsaanbieder Donkey Republic in Amsterdam is inmiddels afgerond. Het idee is dat mensen aan de rand van de stad kunnen parkeren en zich dan verder verplaatsen per fiets. "Aan ambities geen gebrek", zegt De Bruijne. 

Ook kijkt hij naar elektrische laadpalen in garages. "In het weekeinde en in de avonden worden deze vaak niet gebruikt. Buurtbewoners zouden hier dan bijvoorbeeld hun auto kunnen aansluiten." Door het plaatsen van sensoren wil ParkBee inzicht krijgen in het gebruik van parkeergarages.

Gebruikers benaderen

Toch is niet iedere garage geschikt voor ParkBee. Vanaf vijf à tien parkeerplekken is een gebouw pas interessant. Binnenkomen bij een bedrijf is inmiddels niet meer lastig. Dat was bij de oprichting 2,5 jaar geleden wel anders, al kon door de samenwerking met parkeerapps Park-line en Parkmobile in één klap een grote gebruikersgroep benaderd worden.

"Wij richten ons op meer vastgoed, zij op meer klanten. Wij voegen voor hun dan weer capaciteit toe. Een prima samenwerking dus", aldus De Bruijne. Hun doel is ook hetzelfde: zorgen dat mensen kunnen parkeren. De Bruijne: "Het is frustrerend als je lang moet zoeken naar een plek op straat, wetend dat een garage van een kantoor leegstaat."

En wat als je telefoon leeg is? Moet je dan lopend of met taxi naar huis? "Dan moet je iemand lief aankijken en met de helpdesk bellen. Dan gaat de deur voor je open." Lachend: "En sturen je dan een powerbank op."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van