Ondernemen

DDoS-aanval kost webwinkels klanten: 'Al de zoveelste keer'

29 januari 2018 17:04 Aangepast: 21 februari 2018 16:31
Vooral op zondag wordt er gewebwinkeld. Beeld © ANP

De drie grote Nederlandse banken zijn de afgelopen dagen allemaal getroffen door DDoS-aanvallen waardoor klanten urenlang niet konden betalen. Vervelend voor die klanten, maar ook voor ondernemers wie het omzet kost. "Mensen doen juist veel online aankopen in het weekeinde."

Dat zegt Michel van Bommel, betaalexpert van Detailhandel Nederland.Volgens hem worden er per dag tien à elf miljoen pinbetalingen gedaan in fysieke winkels en daarnaast 1 miljoen per dag via iDeal, voor een gemiddeld bedrag van 86 euro. Zo'n DDoS-aanval heeft dus 'grote gevolgen voor de omzet van winkeliers'. 

ABN Amro en ING werden dit weekeinde door DDoS-aanval getroffen, Rabobank was vanochtend aan de beurt. Bij zo'n aanval worden grote hoeveelheden verkeer naar een server gestuurd, waardoor deze overbelast raakt. Daardoor is het vaak moeilijk of zelfs onmogelijk om nog toegang te krijgen tot de site.

Het resultaat in dit geval: internetbankieren en iDeal werken dan niet en dat merken ondernemers.

Omzet mislopen

Voor broodnodige aankopen zal het uiteindelijk niet zoveel uitmaken, want de boodschappen moet je hoe dan ook doen. Maar vooral voor aankopen die mensen niet echt nodig hebben scheelt het wel, denkt Van Bommel. "Voor nice to have’s kan gelden dat ze uiteindelijk helemaal niet worden gekocht." 

Daarnaast is er nog het gevaar dat een klant zijn spullen dan maar koopt bij een fysieke winkel, waardoor de internetondernemer echt omzet misloopt, is de vrees. 

Klanten nabellen

Om dit probleem voor te zijn, heeft Saniweb, een online sanitairwinkel, gisteren extra mensen ingezet. "Als we zagen dat klanten meerdere keren een poging deden tot bestellen, wat stuk liep bij betalen, werden ze door ons benaderd met de vraag of we via de telefoon de bestelling konden aannemen zodat er later betaald kon worden", vertelt webshopmanager Thomas van Zundert.

"Natuurlijk kost dat extra personeel maar anders waren we omzet misgelopen." Zo'n storing is daarnaast niet goed voor de klantervaring, zegt hij. "Door te bellen konden we het een beetje goedmaken."

'Betalen bij chauffeur'

Van Zundert gaat bekijken hoe hij in de toekomst kan voorkomen dat een storing bij banken hem als ondernemer in de problemen brengt, want 'dit is nu al de zoveelste keer'.

Hij kijkt dan ook naar andere opties zoals het product laten afrekenen bij de chauffeur. "Dat kan omdat we uitsluitend met eigen chauffeurs werken."

Cyberverzekering

Ondernemers kunnen zich verzekeren tegen omzetverlies bij DDoS-aanvallen en andere gevallen van cybercriminaliteit. Diverse verzekeraars bieden dit aan. Premies lopen uiteen van enkele tientjes tot een paar honderd euro per maand.

Daarnaast hanteren sommigen een eigen risico van 2000 euro en een wachttijd van acht uur. Het komt zelden voor dat een aanval na acht uur nog niet verholpen is.  

Ook Bol.com heeft last gehad van de storingen. Exacte cijfers heeft het bedirjf hierover nog niet, zegt woordvoerder Marjolein Verkerk. "Gelukkig kunnen wij onze klanten alternatieve betalingsmogelijkheden bieden, zoals achteraf betalen, waardoor we een negatief effect kunnen verkleinen."  

Banken doen het goed

Banken weten nog niet wie er achter de aanvallen zit en wat daarvan het doel is. Rabobank zegt dat het vrijwel dagelijks te maken krijgt met dit type aanvallen, maar dat de omvang en intensiteit nu bijzonder groot zijn.

Dick Schoof, de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV), ziet dat de aanvallen op de banken steeds geavanceerder worden en is tevreden over de afhandeling. "Financiële instellingen pakken het goed en professioneel op", aldus Schoof.

Minister Wopke Hoekstra van Financiën laat weten dat de sector, zijn ministerie, de toezichthouders, het Nationaal Cybersecurity Centrum en de NCTV samenwerken om de dreiging in kaart te brengen en de cyberaanvallen te beperken.

Zorgen

Toch baart de effectiviteit van de aanval Detaihandel Nederland zorgen. "We gaan er altijd vanuit dat banken voldoende maatregelen nemen, maar blijkbaar is nu iemand zo slim om een gat in de muur te vinden bij alle drie de grote banken", zegt Van Bommel.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van