Ga naar de inhoud
Ondernemen

Amsterdamse Uber-concurrent Abel stopt ermee

Abel, de taxidienst die bijna twee jaar geleden met twintig elektrische taxi's in Amsterdam begon, stopt ermee. Aandeelhouder Transdev wil niet langer in de startup investeren. "De concurrentie is te hevig."

Dat zegt Lucas Stassen, woordvoerder van Transdev, het Franse moederbedrijf van onder andere Veolia en Connexxion. "Natuurlijk wisten we dat de Amsterdamse taximarkt concurrerend zou zijn en dat het lastig kon worden, maar twee jaar geleden was de concurrentie niet zo hevig als nu."

Transdev stak 'tussen 2 miljoen en 5 miljoen euro' in het project, waar de projectleiders binnen een jaar zo veel mogelijk van moesten terugverdienen.

'Groot marktaandeel'

Abel stopt twee december. "We hadden echt goede resultaten en om een groot marktaandeel te kunnen krijgen, moesten er mensen bij komen en moest er meer marketingbudget tegenaan", zegt Annemarie Kruijer, mede-oprichter van Abel. "Daar wilde de investeerder niet aan en die bepaalt."

Abel had ambitieuze plannen. Het wilde de concurrentie verslaan met 'prijzen zo laag dat je je fiets laat staan'. Een ritje vanaf het Leidseplein naar Schiphol kostte met Abel bijvoorbeeld 17 euro. Dezelfde rit bij het 'goedkope' UberX zo'n 28 euro.

Positie veroveren

Net als bij Uber konden taxi's besteld worden via een app. In plaats van zo snel mogelijk een taxi voor te laten rijden, vraagt Abel om je uiterlijke aankomsttijd. Hoe sneller je ergens wil zijn, hoe meer je betaalt. Indien mogelijk worden ritten gecombineerd met andere passagiers. 

De taxidienst wordt volgens Kruijer nu 'platgebeld door klanten' die 'allemaal teleurgesteld zijn dat we stoppen'. Hoewel ze erkent dat het een concurrerende markt is, zegt ze er ook zeker van te zijn dat Abel een positie had kunnen veroveren. 

Zie ook: Amsterdamse taxidienst Abel gaat strijd aan met de fiets

'Goede relatie'

Bij Abel werken acht mensen op kantoor. Zij worden waar mogelijk op andere plekken bij Conexxion ondergebracht, vertelt Stassen van Transdev. De tientallen chauffeurs die het inhuurt, zijn zelfstandige ondernemers die op zoek moeten naar ander werk. 

Kruijer zegt dat de medewerkers van Abel altijd een goede relatie hebben gehad met Transdev. "Wij kregen het geld en zij bemoeiden zich verder niet met de dagelijkse aansturing. Eén keer per maand moesten we rapporteren."

Nieuwe dienst

In Amsterdam en omstreken wil Transdev nu een vergelijkbare dienst als Abel opzetten: AML Flex. In opdracht van de vervoersregio Amsterdam gaat het per 10 december in de regio rijden als taxidienst, en ook zoveel mogelijk met elektrische auto's.

Omdat het om een groter gebied gaat en als aanvulling op het openbaar vervoer, denkt Transdev dat deze dienst wel rendabel zal zijn. Het heeft hier al ervaring mee in Arnhem en Nijmegen onder de naam 'Breng flex' maar ook in de Verenigde Staten, onder de naam Hart Hyperlink en in Australië onder de naam Transdev Link.

De twintig Nissan Leaf's en Kia Soul's waarmee Abel rijdt worden opnieuw bestickerd en krijgen dan een nieuwe bestemming.