Ondernemen

Bedrijven krijgen uitstel van Amsterdam voor weghalen deelfietsen

20 oktober 2017 16:02 Aangepast: 20 oktober 2017 17:50
Fietsen van oBike in de Amsterdamse Watergraafsmeer. Beeld © RTL Z

Eigenlijk moesten ze vandaag uit het Amsterdamse straatbeeld verdwenen zijn, maar de gemeente Amsterdam gunt deelfietsbedrijven extra tijd om de fietsen te verwijderen.

De deelfietsbedrijven kregen het niet voor elkaar om alle fietsen weg te halen. "We willen hartstikke graag, maar we staan de hele tijd in de file, heel ironisch bij het opruimen van deelfietsen", vertelt Marc-Marijn van Ossel, verantwoordelijk voor marketing bij oBike.

Zijn bedrijf trok aan de bel bij de gemeente toen ze merkten dat ze de deadline niet zouden halen. "Het viel gewoon vies tegen", zegt Van Ossel.

Het kostte namelijk al een week om een plan te maken voor het opruimen en mogelijke juridische stappen te onderzoeken. "Volgens onze juristen hadden we een goeie kans om deze beslissing succesvol aan te vechten, maar wij willen geen tweede Uber worden", zegt Van Ossel, verwijzend naar het verbieden van de dienst UberPop en de boetes die het bedrijf kreeg. 

'Drie weken was niet voldoende'

Volgens hem is oBike niet te laat begonnen met opruimen: "De drie weken waren sowieso niet voldoende om alle fietsen weg te halen", zegt hij. Obike heeft een extra week om te zorgen dat 90 procent van alle fietsen weggehaald wordt en nog een week extra voor de laatste tien procent van de in totaal 2000 fietsen.

Miniatuurvoorbeeld

Van tunnels tot parken: de fietsen worden overal na gebruik geparkeerd. (Foto: Botte Jellema)

De fietsen worden opgespoord met een gps-tracker en kunnen alleen nog maar van het slot gehaald worden door het bedrijf. Die slaat ze op in een loods en daarna 'krijgen ze een andere bestemming'.

Gelijke monniken, gelijke kappen

Ook FlickBike en Donkey Republic hebben uitstel gekregen, vertelt een woordvoerster van de gemeente Amsterdam. "Ze hebben heel veel fietsen en zijn er constructief mee aan de slag gegaan", geeft zij als reden voor de coulante opstelling van de gemeente.

De gemeente stond al in de startblokken om maandag een grote opruimactie te houden, vertelt de woordvoerster. Er was bijvoorbeeld extra ruimte gereserveerd bij het fietsendepot. Dat gaat nu niet door. Maar als de bedrijven de nieuwe deadline niet halen, gaat de gemeente alsnog handhaven. De rekening voor het wegknippen van fietsen komt dan terecht bij de bedrijven. 

Concurrentie

Flickbike was niet direct bereikbaar voor commentaar, eerder al liet oprichter en ceo Vikenti Kumanikin RTL Z weten dat zijn bedrijf de handdoek in de ring gooit en alle fietsen uit de hoofdstad weghaalt.

Alle fietsen van het Deense bedrijf Donkey Republic die niet op privégrond staan of verhuurd zijn, zijn weggehaald, laat een woordvoerder weten. Dat was volgens hem niet zo'n klus omdat de fietsen op vaste plekken opgehaald en weer neergezet moesten worden. Bovendien had het bedrijf niet zo veel fietsen als de concurrentie, zegt de woordvoerder. 

Het bedrijf trekt zich niet helemaal terug uit Amsterdam, het wil zijn ongeveer driehonderd fietsen bij bedrijven neerzetten. Dat is inmiddels voor tientallen fietsen al gelukt, meldt de woordvoerder. Omdat de fietsen dan op privégrond staan, overtreedt Donkey Republic naar eigen zeggen geen regels meer. 

Verbod op aanbieden diensten langs openbare weg

Daar zou het bedrijf wel eens gelijk in kunnen hebben, de gemeente verbiedt de deelfietsen namelijk met een beroep op artikel 2.50 lid 1 van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Deze regel verbiedt het aanbieden van diensten langs de openbare weg.

Het soort diensten is breed gedefinieerd, van schoenpoetsen en fotograferen tot het werven van klanten voor een rondvaart of een prostituee. Omdat de fietsen op straat staan en met een app te openen zijn, is er volgens de gemeente sprake van het overtreden van de APV.

Miniatuurvoorbeeld

Startup Felyx verhuurde sinds de zomer van 2017 elektrische scooters in Amsterdam. (Foto: ANP)

Datzelfde argument heeft de gemeente gebruikt om het bedrijf Felyx te dwingen zijn elektrische deelscooters te verwijderen. Wanneer zij hun scooters weg moeten halen, is nog onduidelijk. Ze hebben nog twee weken om bezwaar te maken tegen de boete en daarna heeft de gemeente nog drie weken om daar weer op te reageren, legt de woordvoerster van de gemeente uit.

(Elektrische) deelauto? Geen probleem

Dat elektrische deelauto's zoals die van Car2Go en Hyundai wel mogen, komt omdat deze bedrijven ieder 350 parkeervergunningen van de gemeente hebben en op die manier betalen voor het gebruik van de openbare ruimte. Deze auto's mogen overal neergezet worden, de gemeente wil er maximaal 750 van toestaan. 

Daarnaast zijn er nog ongeveer 1000 gereserveerde vaste parkeerplaatsen voor de auto’s van onder meer Greenwheels en Connectcar.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van