Ondernemen

Drie keer per dag een maaltijd uit een zakje levert startup 1,3 miljoen op

07 november 2016 13:57 Aangepast: 29 juli 2017 22:00
Oprichters Frank de Wijk, Julian Sarkinovic en Casper Hoving. Beeld © Jake Food

'Alles wat je nodig hebt in één shake.' Startup Jake heeft in een jaar tijd meer dan een half miljoen drinkbare maaltijden verkocht. Met een investering van 1,3 miljoen euro volgt nu een nieuwe stap: uitbreiding in Scandinavië.

Volgens medeoprichter Frank de Wijk (25) is 'functionele voeding' in Scandinavië veel populairder en wordt meer online gekocht. Een andere verklaring voor de gretige afname van de shakes in de landen Noorwegen, Zweden en Denemarken heeft hij niet.

"In Italië zit de sociale maaltijd meer ingebakken in de cultuur. In Noord-Europa houden we ook van lekker eten, maar gaan we een stuk functioneler om met ons ontbijt."

De Wijk richtte in 2014 Jake op met Julian Sarkinovic (25) en Casper Hoving (25). Begin 2015 ging de verkoop van hun zakjes poeder van start. Sindsdien zijn er een half miljoen verkocht, zegt de ondernemer.

'Alle voedingsstoffen in één shake'

"We doen het boven verwachting goed. Tijd voor de volgende stap." Via een pitchbijeenkomst van de Rabobank kwam het drietal in contact met een investeerder die 1,3 miljoen euro in het bedrijf gaat steken. Morgen wordt het contract daarvoor getekend.

In de shakes, die smaken naar 'vanille havermout milshake' zit elke voedingsstof die je nodig hebt, volgens de startup zelf. De vitamine- en mineralensamenstellingen zouden zijn opgesteld volgens de officiële adviezen van de Europese Voedselveiligheidsautoriteit (EFSA).

Klaar met voedselgoeroes

De Wijk: "Wij zijn behoorlijk klaar met de hocus pocus van zelfbenoemde voedselgoeroes en de zoveelste Instagrammer die zonder blikken of blozen durft te beweren dat gluten slecht zijn, je lichaam detoxes nodig heeft en dat het een goed idee is om klei te eten.” Hiermee zeggend: wij zorgen op een makkelijke manier voor de juiste voedingsstoffen.

Wie de 160 gram aan poeder (vooralsnog alleen verkrijgbaar in vanillesmaak) mengt met 450 milliliter heeft een complete maaltijd voor zich. Zo'n tien procent van de klanten neemt volgens De Wijk drie keer per dag een shake. "Zij voelen zich allemaal fitter, zien er beter uit en hebben meer energie."

Thumbnail

De shakes zijn er in drie soorten: light voor wie wilt afvallen, original en sports voor wie extra calorieën nodig heeft. (Foto: Jake)

Kritiek

Deze claim doen meer ondernemers en (amateur)voedingsgoeroe's maar, zegt De Wijk,"ik denk niet dat zij met hun recepten de dagelijkse benodigde hoeveelheid vitaminen en mineralen dekken". Hij verwijst naar de onderzoeken die regelmatig verschijnen over het tekort aan vitamine D bij mensen. "Onze shakes maken een goede gezondheid gewoon veel makkelijker."

Toch is er ook kritiek op een dieet van shakes. Zo zei hoogleraar voeding Jaap Seidell eerder al tegen RTL dat het onverstandig is om het product langdurig te gebruiken. "Je mist de fysiologie die bij eten hoort, zoals kauwen en je darmwerking. Dat heeft allemaal een functie."

Eten overbodig? 

Met de drinkbare maaltijden richt Jake zich op twintigers en dertigers met weinig tijd die hun gezondheid belangrijk vinden. "Mensen zoals ik die geen waarde hechten aan hun ontbijt maar weten dat ontbijten wel belangrijk is. Of iemand die geen tijd heeft voor de lunch of moet overwerken op kantoor."

Is een bakje fruit op het station halen, of een salade in de bedrijfskantine, dan voor veel mensen dan niet het alternatief? "Als je geen zin hebt in al het gedoe rondom eten heen, zijn onze shakes gewoon de oplossing."

Zelf neemt De Wijk elke ochtend en zeker de helft van de week ook 's middags met de lunch een shake. "'s Avonds niet. Ik houd ook gewoon van eten met vrienden, van de smaak van eten en de sociale functie die het heeft."

Concurrentie

Waarmee Jake zich onderscheid van concurrenten als Joylent is volgens de jonge ondernemer, naast de focus op gezondheid, de duurzaamheidsfilosofie. "Het is een veganistisch product waarmee wij onze footprint willen terugdringen. We kijken nu naar betaalbare duurzame verpakkingen."

Nu de opstartfase achter de rug is zal de focus liggen op uitbreiden, onder andere met een reep, en nieuwe smaken. De verkoop vindt vooralsnog alleen plaats via de webshop maar een samenwerking met retailers sluit De Wijk niet uit. "Nu eerst Scandinavië en dan kijken we weer verder."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van