De 28-jarige Manon van Essen ligt vanaf volgende week met haar gezonde pizza’s bij de Albert Heijn. Hoe heeft ze dat gedaan? “Met vallen en opstaan. Ik ga een pizza-imperium neerzetten, mijn ambities zijn altijd groot”, zegt ze in een interview met RTL Z.
Onder het merk Magioni liggen de pizza's van Van Essen volgende week bij alle vestigingen van de Albert Heijn XL. "We hebben 2 pizza’s, we beginnen eerst alleen met de bodems."
Magioni heeft een bodem voor bloemkoolpizza met 80 gram bloemkool. En een bietenpizza met 40 gram voedzame bietenvezel (pulp) en 40 gram biet in de bietenbodem.
Bodems
Eerst worden alleen de bodems verkocht. Klanten kunnen dan zelf bijvoorbeeld een volledige bloemkoolpizza maken. De Magioni pizzabodem maakt het voor iedereen gemakkelijk om groenten te eten. Zo heeft een pizza, getopt volgens recept van Magioni, altijd uit 150 gram groenten.
Van Essen: "Over een aantal weken gaan we ook volledige pizza’s leveren aan de Albert Heijn."
Hoe kom je bij de Albert Heijn?
"Het idee is ontstaan omdat ik dacht: de schappen puilen uit met groenten en toch worden we steeds dikker. Daar gaat iets mis."
"Er is wel toegang tot groente, maar slechts 3 procent van de mensen haalt de groenteclaim van het voedingscentrum. Er ligt wel groente, maar mensen willen het gewoon niet eten. Als ik het nu iets bedenk dat het makkelijker maakt? Iedereen vindt pizza lekker en zo is het makkelijker om de claim te halen."
"Door vallen en opstaan ben ik zover gekomen. Ik ben eerst naar de huidige producent gegaan van de pizzabodems van de AH. Maar ja, eigenlijk ben ik daar heel erg afgewezen. De producent zei me: de dag dat Albert Heijn bloemkoolbodems gaat verkopen die komt nooit. Dat idee. Daar zaten ze dus naast, haha."
En toen?
"Dan moet je het zelf doen. Ik ben bij een restaurant begonnen, Ducap hier om de hoek in Amsterdam. 'Hallo, ik ben Manon, ik bak gezonde pizza’s, mag ik jullie ovens gebruiken?' en dat mocht. Ik ben gaan bakken in het restaurant en dat lukte."
"Ik doe alles alleen en in een fase van medelijden van anderen ben ik nog 1 keer een shot gaan wagen. Ik ben gestopt in het restaurant en heb een nieuw businessplan geschreven en de beste mensen erbij gezocht. Waaronder een topper uit de retail en een hele goede producent, een andere dan die nu aan Albert Heijn levert. En die waren wel enthousiast. We gaan nu bewijzen dat het wel kan, nadat het plan was gefaald."
Van Essen speelt in op de toenemende interesse voor een gezonde levensstijl, waarin ook gewoon geleefd mag worden. De slogan van haar merk Magioni luidt ‘your healthy pleasure’ wat betekent dat genieten én gezond eten prima samen kan gaan. De innovatie van Magioni zit in de bodem van de pizza, die voor een groot gedeelte bestaat uit groentevezels en zo min mogelijk uit additieven.
In hoeveel winkels kom je te liggen?
"Weet je dat ik daar helemaal niet mee bezig ben. Ik ben zo blij dat ik daar lig. 50 vestigingen geloof ik, ik lever aan 1 punt. Of de producten een succes worden dat moet de toekomst nog uitwijzen. Het is in ieder geval ontzettend leuk. Vanmiddag hebben we ons lanceringsfeestje."
Magioni gaat ook starten op 200 scholen. Met een soort mini-variant, een gezonde pizzasnack met 50 gram groente.
"Ik ga nu een pizza-imperium neerzetten. Mijn ambities zijn altijd groot. Ik heb communicatie gestudeerd, maar ik doe sowieso altijd dingen die niet bij m’n roots liggen. Ik bedenk gewoon iets wat ik heel graag wil en dan doe ik het gewoon. Ik haal hier heel veel plezier uit elke dag. Mijn hoofd zit vol met pizza. Dit is het!"