Ondernemen

'Overheid moet ingrijpen om leegstand winkels aan te pakken'

17 juni 2016 06:12 Aangepast: 31 juli 2017 04:30
Beeld © ANP

De overheid moet ingrijpen om de leegstand in de winkelstraten terug te dringen, zegt ABN Amro. Vooral in de kleinere steden staan veel winkels leeg en dat is een groot probleem: het aantal bezoekers neemt af en daardoor zullen nog meer ondernemers failliet gaan.

"Besmettingsgevaar", noemt ABN Amro het probleem in het rapport 'Leegstand in de winkelstraat'. De bank doet daarom de suggestie om de lege winkelpanden in populaire regio's om te bouwen naar woningen. "Dat is nodig om uit die negatieve spiraal te komen."

Sinds 2004 is het bezoek aan de winkelstraat met meer dan 20 procent gedaald en is de leegstand opgelopen tot 8,3 procent van het totale winkelvloeroppervlak. De meeste winkels die leeg staan, bevinden zich aan de rand van de winkelgebieden. Daarom is de locatie heel erg geschikt om de panden tot woningen om te bouwen. Dat maakt de winkelstraten ook in één keer veel aantrekkelijker.

Vooral kleinere steden in de problemen

Afgelopen maanden waren er veel internationale ketens, zoals bijvoorbeeld Hudsons Bay, die lieten weten graag winkels te willen openen in Nederland. Helaas voor de winkeliers lost dat het probleem maar voor een deel op, want zij zijn vooral geïnteresseerd in panden in de grotere binnensteden en op populaire locaties.

Kleinere winkelgebieden zijn minder aantrekkelijk en hebben daardoor een groter probleem. In 2009 stond 4,9 procent van de winkels in de binnensteden leeg. In de loop der jaren is dit opgelopen naar 7,4 procent. Op minder drukke locaties wordt voor gemiddeld 14 procent van het winkeloppervlak een nieuwe huurder of koper gezocht.

Nieuwe problemen op komst

De winkeliers die de afgelopen jaren het hoofd boven water hebben weten te houden en zich geen zorgen maken over winkelleegstand, staan komende tijd voor een nieuwe uitdaging: de concurrentie is zeer groot. Dat komt onder andere door dat er te veel fysieke winkels zijn, zegt de bank. Zelfs het verbeterde consumentenvertrouwen biedt daarvoor geen oplossing. 

Er zijn bijvoorbeeld erg veel kledingwinkels, terwijl die minder omzet maken in deze tijd. Daarnaast kopen we steeds meer zaken online: de eerste drie maanden dit jaar gaven we 18 procent van ons kledingbudget online uit. 

Oplossing: nieuwe initiatieven

Vastgoedeigenaren moeten daarom snel de handen ineen kunnen slaan met winkeliers en gemeenten om initiatieven te bedenken in de regio, zegt de bank. Als suggestie noemen de onderzoekers bijvoorbeeld meer horeca, het organiseren van evenementen en het aanpassen van het parkeerbeleid. "Het collectief denken als winkelgebied moet topprioriteit hebben.
Niet alleen het onderscheidend vermogen als winkelier is belangrijk, maar ook als winkelgebied."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van