Ondernemen

Na Fortuyn en Rutte wil Oger ook Willem-Alexander restylen

16 januari 2017 06:00 Aangepast: 29 juli 2017 05:00
Oger Lusink en Paul van Liempt Beeld © RTL Z

Zakenlieden, stervoetballers, politici en iedereen met een hang naar status: allemaal weten ze dat ze voor een elegant en goed pak bij Oger in de PC Hooftstraat in Amsterdam moeten zijn. Paul van Liempt ging langs bij Oger Lusink, de man die de Italiaanse herenmode in Nederland heeft geïntroduceerd.

Maandag 16 januari om 22.30 op RTLZ begint een nieuwe editie van het interviewprogramma Van Liempt Een Op Een, met Oger Lusink.

De beste

De 69-jarige eigenaar en naamgever van de bekende Oger-ketens in Nederland en België reist nog steeds met alle plezier naar de met Oger samenwerkende kleermakers in Florence en Napels.

Lusink peinst er niet over om het wat rustiger aan te doen. "Ik wil niet de grootste zijn, maar wel de beste. Achter perfectie schuilt mijn geluk. Ik word gelukkig als ik perfectie benader. Dat is iets wat een never-ending story is, want die perfectie verschuift steeds weer."

Stapje terug

Wel heeft de retailer volkomen vrede met de nieuwe rolverdeling binnen het familiebedrijf, dat tegenwoordig wordt bestierd door zijn zoons Sander en Martijn. Laatstgenoemde is de bestuursvoorzitter van het kledingconcern en die positie gaat hem goed af, oordeelt Lusink. "Martijn is de ceo van ons bedrijf. Elke dinsdag heb ik met Martijn en Sander directie-overleg. Met z'n drieën nemen we de besluiten, maar Martijn heeft altijd het laatste woord."

En nee, tot nu toe zijn de handen van Lusink nooit gaan jeuken. "Ik heb altijd vertrouwen in mijn zoons gehad. Ik denk dat Martijn qua stijl en gevoel voor inkoop zelfs al beter is dan ik ben."

Dol op Rutte   

Over de kledingstijl van minister-president Mark Rutte heeft Lusink niets meer dan lof. "Hij kleedt zich goed. Ik ben trots op hem", oordeelt Lusink. Niet zo verwonderlijk, want het is een publiek geheim dat de VVD-lijsttrekker zweert bij kostuums van Oger. Maar als er één lijsttrekker is die de naamsbekendheid van zijn modeketens heeft gevestigd in politiek Den Haag, dan is het wel Pim Fortuyn geweest.

Fortuyn kwam nu eenmaal graag over de vloer bij Oger om zich in een scherp pak van Italiaanse snit te laten steken. Al weet Lusink nog wel dat de in politiek verzeild geraakte hoogleraar sociologie eerst een flinke restyling moest ondergaan in de Oger-winkel. "Wij hebben hem van onder tot boven aangekleed. Hij kwam ooit met een hele wijde gelige corduroy broek en een verschoten blauwe blazer waarvan je soep kon koken."

Pim Fortuyn trendsetter

De nalatenschap van Fortuyn is in elk geval onuitwisbaar als het gaat om kledingstijl, vindt Lusink. "Pim Fortuyn was de eerste Nederlandse politicus die zich ontzettend bewust was van zijn persoonlijke performance in kleding. Hij heeft ook politici in Den Haag aan het denken gezet over kleding."

Voor zijn tijd was Fortuyn zelfs 'trendsettend' volgens Lusink. Vooral dankzij de kledingstijl van Fortuyn is er veel ten goede veranderd onder landelijke politici. Maar de typische Binnenhofpakken "zijn vaak nog steeds ruim en slobberig", zegt hij.

Willem-Alexander in het vizier

Over de steevast iets te grote pakken van Koning Willem Alexander oordeelt Lusink mild. "Dat moet beter. Zeker als je de leukste vrouw van de wereld hebt. Maar als je goed naar hem kijkt, zie je wel dat zijn pakken door de jaren heen slanker zijn geworden." Op de vraag van Paul van Liempt of de pakkenkoning een samenwerking met de koning niet ziet zitten, laat Lusink zich even in de kaart kijken.

"Ja, wie weet gebeurt dat nog wel." Wat Lusink betreft is het hooguit een kwestie van tijd dat Oger de hofleverancier wordt van Willem-Alexander. "We zijn stand-by om hem mooi aan te kleden."

'Beter dan Suitsupply'

Ooit vocht Lusink een felle pakkenoorlog uit met concurrent Suitsupply van eigenaar en oprichter Fokke de Jong. Tot aan de rechtbank toe. Zo moest Lusink zich in 2003 verbijten en accepteren dat Suitsupply van de rechter mocht doorgaan met het gebruiken van de merknaam Oger in een vergelijkende reclamecampagne met een cartoon van Fokke & Sukke.

Aan dit voorval met de vaak voordeliger herenmodeketens van De Jong wil Lusink geen woorden vuil maken. "Ik heb groot respect voor hem." Oger zegt zelfs blij te zijn met de felle concurrentie van prijsvechter Suitsupply. "Dat houdt ons scherp."

Maar kom niet aan bij Lusink met de opmerking dat de herenkostuums van Suitsupply van dezelfde kwaliteit zijn als die van Oger en bovendien ook nog voordeliger. "Dat is dus niet waar. Wij produceren in andere fabrieken en ateliers dan hij. Wij hebben in onze winkels producten van betere kwaliteit liggen. Daar betaal je ook voor."

Top van de markt

Volgens Lusink is het onderscheid tussen Oger en Suitsupply vergelijkbaar met een luxe en minder luxe automerk. "Elke auto rijdt, elke auto heeft vier wielen. Je kan tot een Bentley gaan, je kan een Alfa Romeo kopen maar je kan ook een Lada kopen."

Om er snel aan toe te voegen dat Fokke de Jong een allesbehalve dubieuze reputatie heeft met zijn Suitsupply-kleding. "Dat wil niet zeggen dat zijn pakken Lada’s zijn. Wat ik wel zeg dat er een verschil zit in maken. Als je het pak uit elkaar haalt, is het niet hetzelfde pak. Een pak van 398 euro bij Suitsupply is weliswaar hetzelfde als een soortgelijk instapmodel bij Oger. Maar dat geldt dus echt niet bij de luxere versies en producten van betere kwaliteit. Wij kunnen alles aan de top van de markt."

Ajax te duur geworden

Dat de spelers van voetbalclub Ajax tegenwoordig uitgerekend worden aangekleed door Suitsupply, deert Oger in het geheel niet. Waar voorheen de Amsterdamse club 350.000 euro verlangde per seizoen in ruil voor kledingsponsoring, verhoogde Ajax in 2016 het prijskaartje naar een half miljoen.

Dat vond Lusink evenwel te gortig en verbrak na 26 jaar de samenwerking met de meest succesvolle club van Nederland. "Ajax is nu niet meer prijswaardig voor ons", stelt de in Amsterdam geboren en getogen voetbalfan, die met Oger nog wel de kledingsponsor is van Feyenoord, koploper van de eredivisie.

Werklozen in een fraai pak

Wie denkt dat Oger alleen oog heeft voor het goed kleden van stervoetballers en andere heren met geld op zak en op zoek is naar status, doet de modeketen te kort. Zo trekt Oger sinds vorig jaar 300.000 euro uit voor het project van de stichting 'Dress to Succes', om tweeduizend werkzoekenden in een keurig pak van Italiaanse elegantie te steken, zodat ze bij een sollicitatie goed voor de dag komen.

Deze charitatieve investering is lonend, vertelt Lusink. "85 procent van de werkzoekende mannen heeft een baan gevonden. Sommigen van hen waren vijftien jaar lang werkloos." Met goede sier maken als exclusieve herenkledingketen heeft dit niks te maken, benadrukt Lusink. Wel vindt hij dat je als succesvol bedrijf een bepaalde verantwoordelijkheid hebt tegenover de samenleving. "Als het goed gaat met je als bedrijf, moet je ook iets terugdoen voor de maatschappij."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van