Welkom bij RTL Nieuws! Hier vind je voortaan al jouw RTL Z nieuws, actuele beurskoersen, nieuwsuitzendingen en meer.

Heb je nog vragen? Check onze FAQ.

×
Ondernemen

Duizenden liters siroop van het laboratorium naar de lopende band

17 maart 2017 06:07 Aangepast: 17 maart 2017 08:39
Limonade is weer hip. Beeld © Getty Images

De traditionele aardbeismaak, maar ook citroen met gember of rode bessen met munt. Limonade drinken is hip en dat merken ze in de siroopfabrieken. "Het is net als met speciaalbiertjes: er is vraag naar nieuw en bijzonder."

Hajo van den Berg is bedrijfsleider van Burg Ter Aar, onderdeel van de fabrikant Burg Groep dat met azijn, schoonmaakmiddelen en siroop 300 miljoen liter vloeistof maakt en jaarlijks 100 miljoen euro omzet draait.

Hoeveel liter siroop voor limonades van de band rollen in Ter Aar wil hij niet zeggen. Bedrijfsgeheim, want Burg is niet de enige die siropen maakt in Nederland. De afgelopen jaren zijn, naast de grote spelers, ook nog eens tal van nieuwe merken op de markt gekomen.

Nieuw en bijzonder

"Limonade heeft de focus", zegt Van den Berg. "Er komen meer speciale soorten. Het is net als met speciaalbieren. Daar zie je ook steeds meer kleinere spelers opkomen die inspelen op de vraag naar nieuw en bijzonder."

In Ter Aar wordt met name siroop gemaakt voor supermarkten en hun huismerken. Burg Ter Aar doet dit al sinds 1947. Op verzoek worden ook smaken gemaakt. Favoriet is nog altijd aarbeiensiroop. "Maar we hebben hebben ook een laboratorium waar we experimenteren en smaken ontwikkelen, bijvoorbeeld met gember, die klant moeten verrassen en verleiden."

Thumbnail

Hajo van den Berg. (Foto: Burg Groep)

Suikervrij

Suikervrij en biologisch is wat klanten steeds meer willen. "Suikerreductie is absoluut een onderwerp in onze branche." Zo maakte Sprite vorige week bekend alleen nog maar suikervrije Sprite te verkopen in Nederland, een wereldprimeur. Deze week maakte Lipton bekend 45 procent minder suiker te doen in zijn icetea met prik.

Van tegenvallende verkopen vanwege de gezondheidshype onder sommige mensen heeft hij dan ook geen last. "Integendeel. Er zijn plannen om deze locatie uit te breiden. Ons voordeel is dat je limonade zo zoet kunt maken als je wilt."

E-nummers

De siropen van Burg Ter Aa gaan heel Europa in. Daar zit genoeg groeipotentieel, zegt Van den Berg. Per land zijn de wensen wel anders. "Hoe zuidelijker hoe zoeter, in Scandinavië willen ze vooral biologisch en light en in Frankrijk en Duitsland drinken ze veel minder limonade."

De focus ligt de komende jaren op 'meer verrassende smaken' en het zogenaamde clean labelling. Want e-nummers, dat willen de mensen niet meer, volgens de limonademaker.  

Limonade in cijfers:

  • Naast koffie en thee is frisdrank, waaronder limonade valt, de meest gedronken drank in Nederland.
  • In 2015 werd er gemiddeld 91,5 liter per persoon per jaar gedronken.
  • Wel drinken we elk jaar minder frisdrank: in 2009 was dit nog 102,7 liter
  • Het gaat daarbij om 15 liter drinkklare siroop per jaar. Dit cijfer is al jaren stabiel, maar steeg in 2015 voor het eerst licht.
  • Kijkend naar de productie wordt er in Nederland jaarlijks 2,3 miljard liter frisdrank, water, vruchtensap, nectaren en siroop geproduceerd, waarvan ruim 470 miljoen liter voor de export. 
Bron: Nederlandse Vereniging Frisdranken, Waters, Sappen

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van