Ga naar de inhoud
Onder andere KLM de dupe

Oplichters slaan toe op X, doen zich voor als klantenservice

Oplichters slaan toe op Twitter. Beeld © Getty Images.

Steeds minder bedrijven bieden klantenservice via X (voorheen Twitter) aan, sinds het bedrijf de gebruikersvoorwaarden heeft aangepast. Oplichters maken hier misbruik van door actief consumenten te benaderen die contact zoeken met de klantenservice van bijvoorbeeld KLM. De fraudeurs doen zich daarbij voor als het echte bedrijf en proberen zo creditcardgegevens te bemachtigen.

Sinds Elon Musk X heeft overgenomen is er veel veranderd bij het bedrijf. Eén van de wijzigingen: het is niet altijd meer mogelijk om vragen die via DM op Twitter gesteld worden, in te laden in de klantenservicesystemen die grote bedrijven gebruiken.

"Door de recente wijzigingen in de algemene voorwaarden van Twitter is onze klantenservice via dit platform momenteel niet beschikbaar. DM's van Twitter worden niet langer geladen in ons beschermde klantenservicesysteem, waardoor het voor ons moeilijk is om te helpen met vragen met betrekking tot persoonlijke informatie", meldt bijvoorbeeld KLM in een vastgepinde Tweet op X.

Verzoek om telefoonnummer

Die waarschuwing zie je echter alleen als je het KLM-account apart opent, niet als je KLM een tweet stuurt. En daar maken oplichters misbruik van. Ze benaderen actief klanten die via Twitter aan de klantenservice van de luchtvaartmaatschappij een openbare vraag stellen. 

"Onze excuses voor het ongemak. Stuur alsjeblieft je telefoonnummer zodat we je kunnen helpen", vragen bijvoorbeeld de oplichters die de naam van KLM en het logo van het bedrijf in hun profiel hebben staan.

Wie zijn telefoonnummer geeft, wordt kort daarna via WhatsApp benaderd, zogenaamd ook namens KLM. In het gesprek dat volgt vragen de oplichters privégegevens en proberen ze creditcardgegevens te bemachtigen. Pas als je op de naam klikt, zie je dat het om telefoonnummers uit landen als Kenia en Nigeria gaat.

"Het is een bekend probleem", aldus een woordvoerder van KLM. Het bedrijf doet direct melding bij X als een nepaccount gespot wordt. "Maar een paar dagen later duikt vaak weer een ander nepaccount op."

Niet alleen KLM heeft last van het probleem. Ook andere bedrijven zoals enkele buitenlandse banken, Turkish Airlines, Lufthansa, British Airways, easyJet, RyanAir, Hotels.com en reisorganisatie LastMinute.com, zijn gedupeerd. Dit laatste bedrijf waarschuwt haar klanten actief voor de fraudeurs en deelt ook de namen van de accounts van oplichters.

Musk:
Lees ook:
Musk: originele blauwe vinkjes Twitter verdwijnen over paar maanden

Onduidelijk is hoeveel Nederlanders die door oplichters benaderd zijn hun creditcardgegevens hebben verstrekt.

Bij de Fraudehelpdesk is het aantal meldingen de laatste maanden niet toegenomen. "We hebben wel een melding van helpdeskfraude (gebeld door of naar een nep-helpdesk) waarbij een vals Twitteraccount werd gebruikt, met logo en naam van een bedrijf. Van een toename van klachten kunnen we nog niet spreken", aldus een woordvoerder van de Fraudehelpdesk.

Je kunt op meerdere manieren controleren of een Twitteraccount betrouwbaar is, stelt Harm Teunis, techredacteur bij RTL Nieuws. "Kijk allereerst of er een vinkje bij de accountnaam staat en welke kleur dat vinkje heeft." 

Blauwe vinkjes niet langer betrouwbaar

Vroeger waren accounts met blauwe vinkjes betrouwbaar en geverifieerd. Dat is veranderd. Iedereen die nu voor een abonnement betaalt, kan nu een blauw vinkje krijgen. "Geverifieerde accounts hebben een gouden vinkje.  Verder kun je kijken wanneer een account is aangemaakt en hoeveel volgers een account heeft."

Oplichters maken ook vaker dan gemiddeld grammaticafouten in hun tweets. Dat is een andere hint dat het niet goed zit, aldus Teunis.

Ook de gebruikersnaam op X, geeft aanwijzingen. "De zogenoemde handle kun je niet aanpassen als die naam al in gebruik is. @KLM is al bezet door het echte bedrijf, dus gebruiken oplichters bijvoorbeeld @KLM210."

Bij X reageerde niemand direct op vragen van RTL Z.

Bron: RTL Z