Ga naar de inhoud
'Ook gevolgen langere termijn'

Experts: stakingen kosten Albert Heijn al gauw 10 miljoen euro

Veel consumenten grijpen mis in de winkels van Albert Heijn. Beeld © ANP / Hollandse Hoogte / Bart Maat

De stakingen in hun distributiecentra kosten Albert Heijn en daarmee moeder Ahold Delhaize al snel zo'n 10 miljoen euro aan winst. Dat bedrag kan nog oplopen als de stakingen langer duren en leveranciers en franchisenemers hun misgelopen omzet komen verhalen.

Dat zeggen experts tegen RTL Z.

Al meer dan een week wordt er gestaakt in de distributiecentra van Albert Heijn en je ziet steeds meer foto's van lege schappen op sociale media. Vooral winkels in het noordoosten en zuidwesten van het land worden getroffen.

Alhoewel er ook winkels zijn die nog nauwelijks problemen lijken te hebben, is het duidelijk dat de stakingen het bedrijf omzet en dus ook winst kosten.

Welles
Lees ook:
Welles nietes over 'afgewezen' loonbod AH: stakingen gaan door

De winkels van Albert Heijn verschillen in grootte en daarmee ook in omzet. Laurens Sloot, hoogleraar ondernemerschap in de detailhandel aan de Rijksuniversiteit Groningen, durft zich desondanks wel aan een ruwe schatting te wagen van het totale omzetverlies door de stakingen.

30 miljoen euro omzet

Albert Heijn heeft in Nederland een jaaromzet van zo'n 17 miljard euro, dat is dus zo'n 350 miljoen euro per week, rekent hij voor. Als 20 procent van je totale omzet wordt geraakt en je van dat deel 40 procent mist, dan kost je dat al snel 30 miljoen euro per week aan omzet, schat Sloot in.

Daarbij loopt een groot deel van de kosten wel door, de vaste medewerkers in de winkel moet je immers blijven doorbetalen. "Het zou mij niets verbazen als de stakingen Albert Heijn 10 miljoen euro per week kosten", zegt hij.

Schappen
Lees ook:
Schappen Albert Heijn steeds leger: 'Sommige centra liggen helemaal plat'

Fernand de Boer, senior aandelenanalist bij het Belgische Degroof Petercam, komt tot een vergelijkbaar bedrag. Hij rekent met een weekomzet voor Albert Heijn van zo'n 300 miljoen euro. "Als je daarvan 10 procent mist, dan is dat 30 miljoen euro per week. Dat komt ruwweg neer op een nettowinst van 7,5 miljoen euro."

'Verlies kan nog oplopen'

Het verlies voor Albert Heijn kan zelfs nog oplopen, denkt Sloot. Dat is volgens hem het geval als er van sommige versproducten, zoals groente of fruit, die wel aan supermarkten worden geleverd minder wordt verkocht.

Albert
Lees ook:
Albert Heijn ontkent intimidatie van stakende medewerkers

Sommige klanten denken immers mogelijk dat ze mis zullen grijpen, zodat ze maar even niet naar Albert Heijn gaan, aldus Sloot. "Als vervolgens producten overblijven en door hun uiterste verkoopdatum gaan, dan worden ze onverkoopbaar."

Langere termijn

Ook op de wat langere termijn kosten de stakingen geld, denkt De Boer. Consumenten die bij Albert Heijn lege schappen aantreffen, kunnen bij concurrenten zoals Jumbo of Lidl wel alles krijgen. "Het duurt even voor je hen weer terug hebt en sommige klanten komen helemaal niet terug."

Dirk Mulder sectorbankier, die zich bij ING richt op detailhandel, vreest verder dat door de strijd met Albert Heijn voor medewerkers van de distributiecentra de sfeer verandert, waardoor ze straks misschien minder flexibel zullen zijn.

Lege
Lees ook:
Lege schappen in AH: hoe trouw is men aan eigen supermarkt?

Leveranciers van bijvoorbeeld groente en fruit, die hun producten door de stakingen niet kwijt kunnen bij de distributiecentra, zouden deze schade ook nog op Albert Heijn kunnen verhalen. Dat zou de schadepost nog verder kunnen opvoeren. Albert Heijn zelf kon niet direct aangeven of dit al gebeurt en of de betreffende leveranciers dan ook hun schade vergoed krijgen.

En als franchisenemers van Albert Heijn producten niet geleverd krijgen, dan zullen ze die schade op de supermarktketen proberen te verhalen, denkt aandelenanalist De Boer. Ook hier kon Albert Heijn niet direct commentaar op geven. 

Effect Ahold als geheel

Het effect van de stakingen op Ahold Delhaize als geheel is overigens beperkt, verwacht Rini Emonds, business consultant bij marktonderzoeksbureau Circana. Vorig jaar haalde het concern op een totale omzet van 87 miljard euro een nettowinst van 2,5 miljard euro. Die werd voor zo'n 70 procent behaald in de Verenigde Staten.