Ga naar de inhoud
Aandelenemissie

Nederlandse miljoenen voor KLM mogelijk gebruikt voor aflossing Franse staatssteun

(Archieffoto) Beeld © ANP

Het Nederlandse kabinet kan niet voorkomen dat het geld dat het in Air France-KLM steekt, gebruikt wordt voor aflossing van de Franse staatssteun. De staat doet bij de aandelenemissie mee als 'normale investeerder'. Daardoor kunnen geen voorwaarden aan een eventuele aandelenkoop gesteld worden. Indirect betaalt het kabinet dan mee aan een miljoenenbonus voor topman Ben Smith.

Dat blijkt uit antwoord van minister Kaag (Financiën) en minister Harbers (Infrastructuur) op Kamervragen die verschillende politieke partijen gesteld hadden.

Air France-KLM gaat voor 2,3 miljard euro nieuwe aandelen uitgeven, werd eerder deze week bekend. Het wil daarmee de balans versterken en 75 procent van de Franse staatssteun aflossen. Voordeel voor het bedrijf is dat het leningen vervangt door eigen vermogen en dus de rentelasten drukt.

Nederlands belang gelijk houden

Er staan momenteel 642.634.034 aandelen uit. De Nederlandse overheid heeft 9,3 procent van deze aandelen in handen. Om invloed te houden wil het dat belang gelijk houden, waardoor het ook 9,3 procent van de nieuwe aandelen zal kopen. Daarmee is dan bijna 220 miljoen euro gemoeid.

Zeggenschap over de vraag wat er met het geld gedaan wordt, is er niet. "Het is niet te zeggen welk deel van de Nederlandse inzet waarnaartoe gaat en dus is het niet mogelijk om aan te geven of (een deel) hiervan naar de Franse staat vloeit", aldus het kabinet.

Eerdere afspraken

"Het klopt dat de vorige minister van Financiën heeft aangegeven dat Nederlandse staatssteun niet ten goede mag komen aan Air France of de holding Air France-KLM", antwoordt het kabinet op vragen van de Tweede Kamer."Er is ook bij eerdere steunverlening door het kabinet duidelijk afgesproken dat indien daar sprake van is er geen Nederlands geld doorgestort wordt naar Air France of de holding."

"Echter, de Nederlandse staat participeert in deze aankomende aandelenemissie als bestaande aandeelhouder en 'normale' investeerder. Deze deelname wordt daarmee niet gekwalificeerd als staatssteun maar als marktoperatie. Daarmee is het niet mogelijk om afspraken te maken of en welk deel van de inzet wordt gebruikt door de onderneming."

Nederland
Lees ook:
Nederland steekt 220 miljoen euro in Air France-KLM

Miljoenenbonus topman

Het kan zelfs betekenen dat het kabinet indirect de uitkering van een bonus van Ben Smith, topman van Air France-KLM, goedkeurt. Deze bonus kan namelijk volgens Europese regels pas worden uitgekeerd als 75 procent van de Franse staatssteun is terugbetaald.

Het kabinet laat ook weten dat het verwacht dat de luchtvaartmaatschappij de Nederlandse steun snel zal terugbetalen. Er staat nog 354 miljoen euro open. "De verwachting is dat KLM dit op korte termijn zal aflossen." Het bedrijf heeft recentelijk 311 miljoen euro afgelost.

Hoe
Lees ook:
Hoe het herstellende Air France-KLM zijn schuldenberg wil verkleinen